Gå til innhold

Trenger Hjelp RRC Luftfjæring


Robert RRC

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å komme med en oppdatering til eventuelle luftfjærings-entusiaster om det er blitt orden på elendigheten og svaret er tja ... Bilen er fremdeles på stopperne men det har vært fremdrift:

 

Jeg slo til på Atle G sitt generøse tilbud om å få låne diagnoseverktøyet hans som ga et helt annet resultat enn det tullet jeg hadde slitt med tidligere. Etter å ha slettet lagrede feil satt jeg igjen med 1 feil som ikke lot seg slette: Høyre høydesensor bak. Av prinsipp ser jeg alltid på Finn etter brukte deler før jeg bestiller nytt så med små forventninger prøvde jeg dette. Til min store overraskelse var det en kar med full sett brukte sensorer til en hyggelig pris som jeg selvsagt slo til på. Det at folk tar seg bryet med å ta vare på litt «godbiter» før en bil går i pressen for så å legge dem ut på Finn for å hjelpe andre synes jeg er en fin holdning i dagens forbrukersamfunn

 

 Å bytte den gjeldende sensor var raskt gjort, ny diagnose ble kjørt men til min irritasjon var feilen der fremdeles og lot seg ikke slette. Under meny for "dynamisk testing" på diagnose-apparatet får man fram de individuelle verdier som sensorene gir og her kunne jeg se at verdiene var de samme som før: ca. 45 foran - 70 venstre bak og 9 høyre bak. Dette fant jeg mystisk da det jo skal noe til å bytte ut en defekt sensor med en annen defekt sensor som tilfeldigvis er nøyaktig like defekt som den opprinnelige. Jeg koblet da til en av de andre brukte sensorene og den viste først også 9 men så beveget jeg armen opp og ned noen ganger og plutselig viste den 120. Jeg koblet da ting sammen, kjørte ny diagnose og fikk for første gang på et par år en god nyhet fra RRC’en: O feil!

 

Håpet var absolutt tilstede når motor ble startet og blikket lagt på de to opp/ned bryterne i midtkonsollen. I hva som føles som en mannsalder har de blinket en liten stund for så å bli stående og lyse og derved indikere feil men nå; slo de seg av og alt skal da være i orden. Suksess tenkte jeg i et midlertidig anfall av optimisme og lente meg tilbake for å avvente et «løft». Men nei, alt var ved det vanlige: F*enskap%t virker ikke! Etter en tur ut til p.s. for å lytte var det bare å konstatere at kompressor fremdeles ikke starter.

 

Jeg har mottatt tips om at bremseanlegg må være 100% og har nå konstatert at bremselys ikke lenger virker – ei heller p-brems varsellys i instrumentpanel. Jeg forstår det slik at dette kan føre til at luftfjæringens ECU mottar signaler om at noe er galt og at derfor kompressor ikke skal starte.

 

Feilsøking så langt: Når tenning slås på lyser bremsefeil/p-brems lys i instrumentpanelet. Rele ved førersetebunn slår inn, en pumpe begynner å gå og etter litt slår lys i instrumentpanel seg av. Lyset slår seg ikke på igjen dersom man trekker til p-brems noe som ikke kan være riktig. Jeg har koblet fra to-polet kontakt til bremselys-bryter og «jumpet» den og bremselys virker fremdeles ikke. Jeg har hatt ute sikringene ved førersete bunn og de ser ut til å være hele samt flyttet litt rundt på releene her uten resultat. Videre har jeg hatt ute alle sikringer under ratt og de er hele alle sammen.

 

Innspill mottas med takk.

therideneverends.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei igjen Robert, forstår det slik at du fortsatt sliter med denne.  En så grom bil (som også har en oppgradert motor av anerkjent engelsk firma) bør tilbake på veien ...  Hvis du sliter med tid til å få dette prosjektet ferdig så kanskje det er en ide å legge den ut for salg for å se om en entusiast vil forbarme seg over den ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...