Gå til innhold

Vurderer L322 - tips?


christianvig

Anbefalte innlegg

Den var en av mine favoritter da jeg begynte å jakte på L322 for et par år siden. Har ikke sett på nært hold eller prøvekjørt så vet ikke stort mer enn det som står i annonsen men den har stått der i rundt 2 år da...

 

Jeg endte til slutt opp med en -08 TDV8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så jo grei ut. Selvfølgelig så er bytte av filter og olje på girkassa viktig, det fikk jeg erfare. Måtte få byttet kasse og converter. Da hadde bilen vår rullet ca 285.000 km.

 

Ellers så er jo de kjente utfordringene med displayet under speedometeret som mister pixler, fuktproblem i venstre bakskjerm som kan resultere i at radio, navi, tv, DSP og Telefon kan kutte. Men det er en meget behagelig bil å kjøre, enkel å skru på, litt "liten" motor med TD6 i forhold til vekta men det er en veldig god motor.

 

Nå i helga bikket bilen 300.000 km, det som jeg har byttet mest er foringer og deler i forstillingen og bremser i de 150.000 km vi har hatt bilen. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er lov å spørre her, virker passende for trådtittlen. Kom land rover med en bedre automat etterhvert til l322? På BMW X5 så kom de vel med ny kasse på de seneste modellene og den var "feilfri" i forhold til den første som ble byttet på service intervall nærmest. Mener den første kassen var samme motor/gir kombo som l322.

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinutgavene har hatt ZF hele tiden.  5-trinns til å begynne med og 6-trinns fra 2006.  8-trinns fra 2010.

Diesel hadde GM 5-trinns frem til den ble erstattet med ZF i 2007.  8-trinns fra 2010.

Endret av Alikuwa msimamizi
Rettet feil årstall 6-trinns girkasse til Bensinmotorer. Ref. SmithCorona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM kassa virker ganske håpløs og det er kanskje bare et spørsmål om tid når den ryker. Når bør man begynne å ligge våken og ha mareritt om dette?

Dersom den ryker, må man da ha ny kasse eller holder det med overhaling/forsterkning da. 

Bør man evt overhale/forsterke før man får problemer?

Hva koster det å utbedre denne kassa?

 

edit: Hvordan er det med glødeplugger på denne motoren fra rundt 2003-2004. Har den de samme utfordringene som på D3 motoren?

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen. 

Har en L322 TD6 på hånden nå som fikk forsterket girkasse for 60000km/4år siden.

 

Ble litt overrasket da jeg snakket med RATS idag. Det er de som har foretatt reparasjonen, men de anbefalte ikke denne bilen med tilhørende girkasse uansett, overhalt/forsterket eller ei.

 

Ble satt litt ut, og er tilbake i tenkeboksen nå. Noen som har formening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte dette godt når jeg kjøpte X5 for noen år siden. Gikk for den som hadde fått ZF kassa siden det viste seg at GM kassa raste gjerne ikke så lenge etter overhaling heller.. Landrover gjorde det samme som SveinHa er inne på over her og gikk for ZF på nyeste modellene. Jeg tror ikke jeg hadde tatt i den bilen uten å ha mulighet til å ha en kasse liggende som kan settes i ved behov :D Også kjedelig å måtte bekymre seg om når den skal rase. Det er gjerne ikke på 5min turen til butikken, men når man er langt hjemmefra og ikke har noe å hjelpe seg med.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man tenke på det viset, bør man ikke kjøre LR i det hele tatt. RRS og D3 TDV6 opplever motorras, automater går åt skogen, turboer og crosspipes går i stykker. TD5 i D2 og Defender opplever a oljepumpebolter løsner, fuelregulatorer begynner lekke, automater havarerer her også, topper sprekker og ting skjer.

Freelander 2 er jo rimelig problemfri, bortsett fra differ som skjærer seg, og andre uventede problemer

 

L322 med TD6 har det med å spise girkasser, og diffene er heller ikke så gode. En god venn av meg valgte L322 med ZF girkasse, fordi den sku gi veldig lite tull. Betalte mye for den også, for den var fra forhandler, og med garanti. Noen få mnd etterpå, måte han bytte girboksen, og så langt har han betalt alt selv

 

Skal man gå å tenke på sånt, har man i realiteten to valg, enten å gå for det sikre, altså en Toyota Corolla, eller en P38. Da slipper man jo å bekymre seg om noe skal gå i stykker ( siden halve bilen er i stykker hele tiden ) og annenhåndsverdien er også noe man bare kan la være bekymre seg over, den er jo ikke tilstede i det hele tatt.

Bytt ut LR i sagaen om Kjells Franske Familefrakter, så er vi der...

44_8561_web.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt rart med det. Har jo en P38 fra før av, og som jeg ikke har tenkt å selge, og det er jo litt småfiks hele tiden. Måtte for øvrig smile litt da RATS foreslo at jeg heller burde kjøpe en Disco3, da denne hadde ZF kasse. Men jeg vil jo ha RR...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 2004 modell her i våres.

 

Rustsveis, overhaling av gir, byttet foringer, hikke i EDC og trøblete kompressor. 

 

Angrer ikke et sekund. Trenger bare tenke på bilen for å få et smil om munnen. 

 

Planlegger bilkjøp med hodet, velger med hjertet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...