Gå til innhold

Stiftetenning 'gror' igjen. (Ikke LR-motor)


HansChristian

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et lite fordeler-uhell på en bil som var bygget om til Compu-Fire elektronisk tenning. Dette er i prinsippet bare en pickup-modul som erstatter stiften og en plate med fire magneter som flyr over denne. Nok om det. Nå har jeg byttet tilbake til stift og kondensator. Problemet et at motoren ikke går særlig lenge før det ikke er noe stiftegap lengre. Jeg rakk å gjøre ca 600m med bilen før den stoppet, og jeg måtte justere inn stifteåpningen til sine 0.4 mm igjen. Jeg snudde og gjørte hjem i gjen, og da skjedde det samme. 

Noen formening om hva som forårsaker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enten det eller nye deler laget i feil materiale... Den orginale delen hadde sannsynligvis bakelitt på dette stedet, mens moderne plast typer har en betraktelig lavere toleranse for temperatur...

 

Men det er godt mulig kammen blir for varm i dette tilfellet... Har man sjekket om coilens spenning er ritktig? en 9V coil drevet på 12V kan fort trekke mye strøm og gi lignende resultater... (Manglende formotstand / Feil coil)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har visst helt glemt å oppdatere denne posten ser jeg. 

Problemet ble løst, og det viste seg at det ikke var kammen som ble for varm, men at det var feil på coilen min. Det var altså for stor strøm gjennom stiften som forårsaket varmen. 

Jeg skiftet coil, og med det så var problemet borte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...