Camorten Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Etter ett år med D1 300tdi manuell så vurderer vi å gå til anskaffelse av en konebil med automat (i tillegg). D1 skulle egentlig bare brukes til lokale jakt og fisketurer, men har endt opp som bil nr 1 her i huset. Vi velger denne fremfor to vanlige komfortable biler (skjønn det den som vil). Det kona ønsker seg er en 4x4 med automat, og da blir det en D2, spørsmålet er bare om det skal bli en V8 eller en TD5. Den kommer til å bli brukt mest til småkjøring, men jeg regner med at denne også kommer til å ta over som campingvogn trekker. Har en V8 som vi kjenner historikken på i lange tider på hånden. Har også en TD5 i slekta som vi har testet litt. Begge bruker nok ganske mye som trekkvogn (D1 bruker under 1,1l med vogn bak), og kalde vinterturer på 5-10km er nok også ganske dyre på begge to… Så hva tenker dere at vi bør gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Td5 bør ligge på 1-1,2 V8 ligger vel ett par deciliter over det og opp mot 2,0 ved tung høyrefot. Så er det vel bare se hva lommeboken tåler Skulle gjerne hatt V8 pga lyden og kreftene men Td5 er ganske greit til daglig. Viktigste med D2 er nok å finne en som er i god stand mtp rust og slitedeler... som med det meste som er 17ish år gammelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 1. august 2017 Forfatter Del Skrevet 1. august 2017 Takk for svar! Hvordan er v8 i forhold til td5 når det gjelder driftsikkerhet? Er det holdbare motorer generelt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Tror nok Td5 vinner den konkurransen. V8 er en bra motor men få av dem i Norge. Ulempen er vel at noen av dem har hatt problemer med at sylinderforingene løsner. Mye info om det på amerikanske forum men kanskje ikke det som bør avgjøre... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 1. august 2017 Del Skrevet 1. august 2017 Jeg kjøpte meg akkurat en 4.0 V8 med sports eksos. Bråker som et h...... og går ikke spesielt bra heller, i forhold til modifisert D3 Men får et smil rundt munnen hver gang jeg kjører Bruker lovelig mye drivstoff, spesielt med defekt MAP sensor Men til mitt bruk er den helt topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 2. august 2017 Del Skrevet 2. august 2017 Har hat trimmet Td5 og nå V8 versjon av D2. Kjøremessig er V8 overlegen Td5. Mye smidigere og roligere framgang. Ved vanlig kjøring er motoren sjeldent over 1700-2000 RPM og det og ut på motorveien. Men den bruker mer drivstoff. Vedlikehold og hyppige oljeskift er alt for en V8, og holdbarheten er det ingenting å si på den. Det er en evighetsmotor med den rette vedlikehold. Girkasse ECU fungerer mye bedre på V8. Har mindre som kan går galt en en Td5 som har injectorharness, Fuel regulator, sprekk i top, for å nevne noe. Jeg synes V8 er mye bedre å kjøre en Td5 og lever med ekstra drivstoffutgifter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 2. august 2017 Forfatter Del Skrevet 2. august 2017 Jeg vakler litt på dette med forbruket. Noen dl til eller fra har ikke så mye å si på et bilbudsjett, men hvis det er snakk om mye mer så gjør det jo utslag. Høres veldig behagelig ut med V8 og roligere gange enn td5. Også er det jo også dette med at alle burde ha en V8 en gang i løpet av livet. Og om 15år er det vel ikke så mange av dem på vegen lenger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Prøv å prøvekjøre begge to.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Jeg har RRC 3,9EFi som bruksbil. Kjører ca 2 mil hver dag og bruker bensin for ca 2000kr pr mnd. Det er ikke direkte billig men det er på 33x12,5 mud og jeg syns helt klart det er verdt det. Kjøp V8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 4,0 som sitter i Disco 2 er nok noe snillere i forbruket en 4,6 til RRp38. Men det er klart med 15 kr literen for bensin, så blir det fort 20 kr +++ pr mil. Det er noe du virkelig må tenke gjennom. For det er dyrt hvis du kjører nokså mye På den annen side så er disse bilene bygget for V8 i utgangspunktet og fungerer mye bedre med det, så det er lett å bli begeistret for V8. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 52 minutter siden, Brage skrev: På den annen side så er disse bilene bygget for V8 i utgangspunktet og fungerer mye bedre med det, så det er lett å bli begeistret for V8. Discovery 2 er vel "bygget for" TD5 i like stor grad som den er "bygget for" V8?! Jeg mener at oppfatninger rundt dette spørsmålet blir veldig subjektive, og tror du bare må kjenne på hva du har mest lyst på. Jeg kan bare bidra med min subjektive oppfatning, basert på samme valget du har nå. Jeg hadde helt klart gått for TD5, det var mitt valg da jeg kjøpte D2 for et par-tre år siden. Jeg kom da fra en Jeep Grand Cherokee med stor bensinmotor, også det en 4liter (rekke 6), og jeg savner sjelden bensinmotoren, særlig ikke ved drivstoffpumpene. Man blir lei av å fylle og av å betale regningene, forskjellen blir større enn du tror. Diesel er billigere, og en bruker mindre. Jeep'n, som hadde en bedre/mer effektiv motor enn Land Rovers V8 (brannfakkel, men sant, påstanden er basert på sammenligningstester fra bilene var nye), noe bedre automatkasse og var en mindre/lettere bil brukte 1,2l i snitt. Jeg har kjørt den på 1l/mil, men da er det veldig rolig kjøring som gjelder og ingen last. I byen brukte den ikke under 2l/mil. Min TD5 D2 bruker under 1l/mil i snitt ved blandet kjøring, men da er det lite bykjøring medregnet. Jeg har kjørt den på 0,85l/mil ved rolig landeveiskjøring i 70-80km/t. Den er slapp i originalutførelse, men svært billig og enkel å "chiptune" til f.eks. 175hk/400nm uten at dette medfører noen spesielle problemer. Det er da en sterkere motor enn 4.0l V8 (høyere moment på lavere turtall). Trimming av v8'n vet jeg lite om, men har inntrykk av at det er dyrt og omfattende. TD5 er også veldig pålitelig og driftsikker, med lite feil. Småplukk som lekkasje på FPR og olje i kabelnettet er veldig enkelt og rimelig å reparere. Det eneste som egentlig er dyrt er om du får sprekker i topplokket og dett må byttes. Få biler rammes av dette, og jeg tror de senere (P15) modellene rammes sjeldnere enn de tidligste. V8 vet jeg lite om, men de kan få feil med sylinderforinger som løsner, da må du i prinsippet ha ny motor. De er vel også avhengig av å ha hatt regelmessig oljebytte med riktig olje for å hindre kamakselslitasje. Jeg tror på at V8 er fin å kjøre, men mener TD5 objektivt sett (forbruk, kostnader, effekt) er et bedre valg. Det er også et mye bedre utvalg biler med TD5, og nå for tiden er tilstand på ramme og hvilket vedlikehold bilen har fått viktigere enn hvilken motor den har. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Dette blir litt som da jeg skulle kjøpe Pajero for en del år siden. De aller fleste bilene hadde 2.5 TD og en sjelden hadde 3.0 V6. Jeg kjøpte bilen en 3.0 V6 bensin som hadde gått 40 tusen km. Jeg hadde den som 1. bil til den var gått 293 tusen km. Det sier det meste. Kjørekomfort og glede kunne ikke sammenlignes med traust diesel. Personlig ville jeg valgt V8 om du ikke skal ha den som eneste bil, og det skriver du jo at ikke skjer. Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Som konebil med mye småkjøring, bør du absolutt ikke kjøpe V8. Tror ikke opplevelsen av 25-30 kr mila får smilet frem uansett hvor gromt det er med åttern. For det er realiteten med mye små kjøring med V8. TD5 vil nok være ett mye bedre og fornuftigere valg, det er jo en velkjent sammensetning her i landet og massevis med erfaring og tips rundt denne finner du her på forumet. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 3. august 2017 Forfatter Del Skrevet 3. august 2017 Takk for mange og lange svar! Jeg må nok gjøre meg litt mer kjent med motorene virker det som. I utgangspunktet syns jeg td5 med auto er i daueste laget, til og med 300tdi virker sprekere... men dette med å trimme td5en litt høres ut som en løsning. Jeg får lese litt om det tror jeg. Kanskje det er noen som har en trimmet som kan prøvekjøres, og som kan dele litt erfaringer? Forbruket på småkjøring er for såvidt til å leve med, men hvis de i tillegg blir dyre å kjøre med på tur med vogn så blir jeg mer i tvil. Vil ikke ha en bil jeg kvier meg for å kjøre pga forbruk heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 3. august 2017 Del Skrevet 3. august 2017 Småkjøring med v8 i minusgrader er døden for forbruket. Har i snitt kjørt for 1600,- per mnd i vintermånedene med p38'n og 4.6 v8. Den bruker riktignok noe mer. Lpg og bensinprissnittet har da ligget på 12.98,- literen. Men nå kjører jeg de samme kilometerne i disco sport'n for 400,- mnd Trimma td5 vil fungere godt. Sterkere converter fra ashcroft kan også monteres for å få mindre jaging. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvasi Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Ikke direkte LR-relatert men jeg skrur bil 8 timer hver dag og må si jeg stiller meg litt undrende til at diesel er å foretrekke til en bil som brukes mest til småkjøring. Til langkjøring derimot ja, da sparer man kroner på forbruket og EGR, partikkelfilter osv får hentet seg inn mellom slagene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 De fleste D2 Td5 har ingen av delene Så lenge de får olje sånn passe regelmessig og kjølingen fungerer greit så går de vel lett 350-400t km uten noen større problemer. Jeg har to bekjente med D2 V8 i USA og begge har måttet bytte motor ved ca 250-300t km. Dvs original motor er ikke så lett å få tak i så det ble annet fabrikat. Er motor i grei stand på begge vil vel rammens tilstand vær viktigere i Norge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 14. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2017 (endret) Det ble V8! Vi har hatt den en måneds tid, og er kjempe fornøyd. Forbruket er like under 2l på småkjøring i kuldegrader, med flittig bruk av motorvarmer. Det er til å leve med. Bilen vår er helt anderledes å kjøre i forhold til min fars td5. Kjørekomforten er mye bedre, spesielt når det gjelder giringen. Vi har rukket å bytte vannpumpe da det plutselig var en dam under bilen her. Viste seg å være en litt løs skrue på pumpa, men pumpe og slange ble byttet likevel. Den gamle eieren har gjort oljeskift regelmessig på under 10 000km, og nå er det på tide med ny olje igjen. Jeg er usikker, men jeg lurer på han brukte en syntetisk mobil 1 olje, men det kan ha vært delsyntetisk. Hvilke olje tenker dere jeg bør bruke? Jeg ser at det er anbefalt å bruke ACEA A2 olje, men etter det jeg forstår er dette en mineralolje. Er det noen grunn for å bruke det fremfor syntetisk? Er det andre ting jeg bør passe på i forbindelse med oljeskitet? Filter er en selvfølge, men veivhusventilasjon og slike ting? Endret 15. desember 2017 av Camorten Skrivefeil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 14. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2017 Og her er bilde av herligheten (i arbeid med flyttelass)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rangeroverp38 Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Gratulerer med ny bil. Den ser fin ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 (endret) Bruk denne. Inneholder høye verdier av zink for å minske slitasje i kamaksler etc. https://www.motoroljer.no/Motorolje/Valvoline/VR1-Racing-20W-50-Motorolje/p-OIL-454 Endret 15. desember 2017 av qcnr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 15. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2017 Takk for tips! 20w50 om vinteren? Er ikke den i tykkeste laget i kulde? Jeg kan ikke noe om det altså, men vil bare være heeeelt sikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Njaaa, vett ikke hva temperaturen om vinteren er hos deg i gjennomsnitt, men jeg har ikke hatt problem med diverse V8ere. Bruker garasje og når det er mulig motorvarmer. Av og til kan den være treg å starte, men etter noen omdreininger tar det ikke lenge før den maler som en pusekatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Det er i hvert fall, i snitt, kaldere i Løten, enn det er i Sandnes Og noen plasser i Løten er jo direkte kaldhøl også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 15. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2017 Snittemperaturen er det vanskelig å si noe om, men vi kan få ned mot -30 her. Og på hytta har jeg ikke mulighet for motorvarmer, men jeg drar ikke dit når det er på det kaldeste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.