Gå til innhold

Trenger råd!! 2003 D2a siger bak:( og jeg skal på tur:(


Bergengen

Anbefalte innlegg

Hei!

Som nybakt D2a V8 eier ( tidligere D3)

opplever jeg nå at den siger bak, og når jeg starter opp så er det 50/50 om den letter seg oppigjen(uten feilmelding) eller tapper ut og legger seg på ramma med det kjente symbolet i dash.

Har ikke hatt tid til å lese meg så mye opp på D2 ennå, men står nå med begge bakhjul av og har rengjort og sprayet med salo vann. Finner ingen lekkasje. 

Hva er neste steg?

- Krysbytte sensorer?

- Tror ikke det er kompressor ettersom den hever seg fint.

- Noen råd?

Skulle egentlig til fjels i morgen, men er usikker på om jeg tørr nå :( 

Hvet at dette er det skrevet opp og ned om, men legger ut denne og begynner å Google.

All hjelp mottas med takk!!

Mvh Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser fjærene ut? Selv om du ikke ser lekkasjen betyr ikke at den ikke er der.

Er det lekkasje her så er kompressor det neste. Veldig lett å bytte i forhold til

spiral fjærer, bare kjøp de små klipps og med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasjen er sannsynligvis der belgen legger seg dobbelt, og da synes det ikke med mindre du får rettet ut belgen helt. Det klarer du sannsynligvis ikke mens belgen er fastmontert på bilen. 2017-05-13 19.27.13.jpg

Omtrent sånn så begge mine belger ut når jeg demonterte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også mistenkte belgene, og dem skal byttes! (Har bestilt)

Det rare er. Når jeg starter opp bilen, begynner den å fylle, den hever fint. Så kan kompressor plutselig stoppe, og slipper ut igjen luften , med påfølgende feilansettelser. Av og til hever den seg helt opp og kompressor stopper som normalt. Får så plutselig tømme lufta igjen og lampe.

Og dette hører ikke ut som belglekasje synes jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen i nærheten av deg har en Hawk-Eye eller tilsvarende å låne bort, så er dette det aller enkleste. Med den kan du lese av verdiene fra høydesensorene, og også tvangskjøre ventilene enkeltvis. Da er det veldig lett å lete seg frem til feilen. 

Dersom det er feil på en høydesensor, men ingen lekkaskje i systemet, så er en mulighet å ta ut sikringene til kompressor og SLS når bilen står i normal høyde. Jeg gjorde dette som en nødløsning da en høydesensor sviktet for meg på fjellet en gang. Problemet på min bil var da at den ikke sluttet å fylle luft på den ene siden. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt ut sikring og relé for å se om den siger da.

Det er ikke tilfeldigvis noen i Gjøvik området som har en belg eller 2 ;) eventuelt høydesensorer

Så jeg får brukt bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt bruke vilkelim og gaffatape på belgene som en nødløsning. Jeg gjørde dette da en belg kollapset for meg langt fra vei. Jeg brukte da vilkelim fra et lappesett for dekk. dette ble smurt i et tynt lag utenpå belgen. Deretter ble belgen tapet med gaffatape for å beskytte limet, samt å hindre at belgen limte seg til noe den ikke skulle limes til. Dette tok meg ned til allfarvei, og helt hjem. Og siden det dengang ikke bare var å kjøpe belger over disk, så ble denne løsningen kjørt med ca 1000km før nye belger ankom i posten. 

 

Endret av HansChristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2017 den 14.04, SmithCorona skrev:

Hvis du tar turen til Elverum har jeg 1 stk nesten ny belg, Dunlop. Og to høydesensorer, nye. Send pm hvis aktuelt.

 

Takk tor tilbudet :)

Jeg fikk lånt meg en bil og kjørt til fjels.

Nye belger og sensorer kommer i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er kontaktene til høydesensoren sprø i plasten (går i oppløsning ved demontering) og/eller korrodert.  Korroderte kontakter kan gi symptomene, men det er helt riktig å bytte sensorer og belger etter 13 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp :)

Da er belger, høydesensor og fordeling byttet :)

Etter litt knoting med å få kompresor til å strarte igjen, så er den nå på vegen igen.

- Ja kontaktene er sprøe og låseklipset knakk ---- Løsning--- trips :)

- Greide å montere knehasen feil veg på høydesensor, så den ene knakk når jeg senket bilen --- Løsning-- lime og sleise med stål :) 

Så nå brummer jeg rundt igjen og koser meg.

 

Og som dem sier på jobben: 

Du har kjøpt deg bil solm bråker som et helv...(V8) går som en dass (ift D3) og som står på bukker i garasjen????

Meg: Jepp!!! Verdens beste bil :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...