Gå til innhold

D2 aircondition


jermundpr

Anbefalte innlegg

Aircndition i min D2 fungerer ikke. Det skjer ikke noe med kompressor eller vifte når jeg setter på laveste mulig temp. Har prøvd å teste med hawkeye, da klikker det i rele både for vifte og kompressor men ikke noe mer.. noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringer før du gjør noen utlegg på verksted. Dersom alle er hele og pene tipper jeg det ikke er tistrekkelig med gass i anlegget, det er en trykkføler et sted. Noen ganger holder det å etterfylle gass (den siver sakte ut i løpet av tiårene), men som regel er det en lekkasje et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sikringen ved batteriet som har snøkrystall-symbol, en 10A? Den var hel ihvertfall. Så hvis det er for lavt trykk vil den ikke prøve å fungere en gang? Fikk ikke vifte og kompressor til å reagere på test med hawkeye heller, bare releer som klikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid sikringene bare gjør det det står på merket i sikringsboksene, så det er alltid en god idé å sjekke alle (husk at det er sikringer inne i bilen også, under dashbordet nærmest førerdøren).

For lavt trykk gjør at den ikke prøver en gang, ja. Siden reléet klikker kan det nok hende det betyr at sikringene er i orden og at du mangler teykk. 

Men kupévifta i varmeapparatet skal jo gå selv om det ikke er trykk i AC, det gjorde den i alle fall på min. Hvis din ikke går har du kanskje to forskjellige feil, dessverre. 

Endret av smejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta foran har ofte rustet fast inni motoren sin. Den er sjelden i bruk i våre relativt kalde somre. Min har aldri fungert, og er for tiden demontert og ligger i et bad for å se om den løsner. Det er enklere å kjøpe en ny (f.eks. Biltema), men det er ikke noe morsomt :-)

Høres ut som om du bør få sjekket om AC-anlegget ditt er tett, bytte tørker og fylle gass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett par rør du bør sjekke først også... det ene som går ut fra motorrommet og fram til tørkeren (den runde sylinderen som sitter bak grillen, på høyre side av kondensatoren). I knekken der den går mot tørkeren gnages det ofte hull eller korroderer slik at det lekker. Den andre slangen er den fleksible slangen som går ut fra ac-pumpen, de kan ligge og gnage mot hverandre litt under/bak pumpen, ned mot servo'n. Verdt å sjekke før du bruker penger hos en AC spesialist som har på sporveske og så peker på de to rørene nevnt over :D

 

Gull med AC når det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk releet først. Gjett hvordan jeg vet. Bytt med horn rele, eller tåkelys, etter at du har sjekket at de virker. I sikringsboks bak batteriet.

Sjekk også vifta i fronten , at den går rundt. Som nevnt over, de ruster fast.

 

TorT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper systemet i prinsipp er tilnærmet likt til RRp38 sitt system.

Hvis du leser denne tråden http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/71894-boksymbol/& så vil du finne tips for hvordan du sjekker om kompressor virker, og om trykkbryterne fungerer som de skal.

Det vil gi deg svar på hva du skal se etter før du drar på AC service.

Personlig er jeg veldig fornøyd med AC servicen til Gran Auto.   

 

- Feilen er som oftest manglende AC gass i systemet, som følge av hull i/ lekkasje fra anlegget. -

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Noen som vet om det sitter en ventil en plass som løser ut hvis det blir for høyt trykk i anlegget? Fikk testet anlegget og det skulle være tett, og det ble fylt opp igjen. Kjørte hjem med kald bil men det fungerte bare den dagen. Nå er det akuratt som før så jeg regner med det enten har lekket ut eller en trykkventil som har slått ut..  pga kjølevifta ikke fungerte brukte jeg bare AC i høy fart siden jeg ble advart om at trykket kunne bli for høyt når vifta ikke fungerte.. nå er vifta byttet men det hjelper ikke når resten av anlegget ikke vil starte opp.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at den viften ikke går så ofte ettersom vi har viskoseviften som trekker en del gjennom uansett. 

 

Garantert en trykkbryter ett sted men vet ikke hvor den sitter. Har dessverre inntrykk av at feilkoder ikke utløses så ofte for enkel feilsøking.

 

Har du sjekket om det er noen feilkoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg er vant med, Gaute ;) og med vinduet nede kan jeg nyte lyden av en TD5 som har eksosanlegg med lite motstand :D men hadde vært kjekt å ha AC noen ganger også, når jeg endelig har en bil med det :rolleyes: takk for tipsene jeg får, skal finne ut mer når jeg gidder :)

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...