Gå til innhold

D3 08 cannbuss trøbbel


Anbefalte innlegg

Hei nå trenger jeg hjelp av noen av de voksne gutta på forumet !

Har en D3 08 se som har gått 316000 km . Siden februar har jeg bare reparert bilen men den er ikke blitt bra , kjører og så begynner 4blinken , og så slår den av mange moduler i bilen . har byttet alle de faste delene , bremselys bryter, dynamo, batteri , egr , rep hull i eksos mellom mannifoliler, har hatt prinnt kortet bak instrumentpanelet ute og loddet over kontaktene der , noe bedring for en tid men er nå tilbake med feilen. Ser at noen har løst dette problemet , kan noen hjelpe ????????

mvh

Simen 

95756422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstår feil på et tidspunkt med en annen hendelse, f.eks abs eller tc aktivitet? 

P-kode er relevant for drivverket og ellers er kodene kategori som under:

Chassis codes:

Chassis 

C0xxx - Generic
C1xxx - Manufacturer-specific
C2xxx - Manufacturer-specific
C3xxx - Generic
Body codes
B0xxx - Generic
B1xxx - Manufacturer-specific
B2xxx - Manufacturer-specific
B3xxx - Generic

Hvis du mener det er canbus relevant, hvilken u-kode oppstår? 

"Referert fra Nardobil: u er bare en 'tullekode' det er ikke viktig...."

Network Communication codes
U0xxx - Generic
U1xxx - Manufacturer-specific
U2xxx - Manufacturer-specific
U3xxx - Generic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen oppstår helt uten system det kan gå 5min eller det kan oppstå når en skrur på nøkkelen før en starter og da starter ikke bilen  en kode som går igjen er mistet kontakt med nøkkel. etter noen minutter er alt ok igjen for en stund så begynner det igjen nøkkelen er ca 3 år har prøvd med flere nøkler ingen forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke om startsperre?

Du har prøvd bytte av nøkkel, men det kan være mottaker i bilen som mister strøm eller kontakt under kjøring/oppstart .  Dårlig ledninger eller slikt? 

Radiostøy eller elkraftfelt kan virke som en mulighet? Den kan blokkere startsperre.

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Og nå kan det se ut som om jeg har fått samme problemet.

Bilen går i en eller annen merkelig modus i det jeg skrur på tenningen hvor nødblunk slår seg på, sentrallåsen høres ut til å slå inn, men slår seg av igjen noen sekunder etterpå. I alle fall er det ingen reaksjon hvis jeg likevel prøver å starte. Hentet av NAF onsdag kveld og kjørt til Insignia hvor den nå står og venter på diagnose. Jeg får tipse om instrumentpanelet når de ringer for å gi status. (Skulle hørt alvorlig på Strømmen da de advarte om at jeg kunne ha dårlig lodding på instrumentpanelet i våres. Jeg hadde bare ikke tid til å vente de 14 dagene de sa det ville ta å sende det bort til opplodding...blush:()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det lite strøm på batteriet. Forsøk på å starte med booster hjalp ikke, men da de fikk lest feilkoder som antydet lite strøm, satte de batteriet til lading, og da hjalp det. Tok bare en uke...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ikke (bare) batteriet... Heldigvis fungerte alt upåklagelig så lenge jeg kjørte fram og tilbake til Biltilsynet med Lierbussen på slep, men da jeg kjørte fruen på et møte i kveld, slo "juletreet" til igjen. Først var det "bare" alle instrumentene som sluttet å virke, så hørtes det ut som sentrallåsen "slo" noen ganger med et par minutters mellomrom før nødblinken slo seg på. Siden alt ellers fungerte greit, turte jeg ikke å stoppe motoren, og etter en stund til (5 - 6 minutter?) blunket de fleste lampene i instrumentpanelet noen ganger før nødblinken slo seg av og ble "erstattet" av diverse feillamper. Men fortsatt virket (i hvert fall tilsynelatende) alt normalt. Mulig jeg ikke hadde alle girene, for jeg syntes turtallet kunne være litt høyt noen ganger, og fjæringen virket som om den var i "access mode", men det er ikke alltid lett å si når det kjøres sakte  byen. Vel hjemme slo jeg av motoren, og siden har alt vært normalt igjen. Tror nok jeg skal la bilen stå med batterilader over natta i hvert fall og så får jeg nok ta en prat med Strømmen Bil om det instrumentpanelet. Regner med at det kan bli underholdende lesning å ta ut feilkoder.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også startet en gang i mellom så oftere og oftere så hver gang , jeg byttet dynamo og bateri uten at det var nødvendig . Søk på instrument cluster og bytt på et verksted som har instrumenter for det for du må laste ned gamle data ,bytte instrument så laste inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg hadde Canbus-problemer på min Disco 3 i sommer og etter en del feilsøking med å sende instrumentpanelet til Autotronics i England. Strålende fornøyd med dem, de var raske (brukte rundt 1 uke fra jeg sendte instrumentpanelet til jeg hadde det tilbake) og kostet mindre enn å kjøpe nytt (brukt) instrumentpanel. I tillegg slapp jeg jobben med å programmere om en ny enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...