Gå til innhold

Hvordan kan jeg gå bort fra LED-lys?


atau

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Min Defender er utstyrt med en eller annen type LED lys. Jeg har imidlertid også de originale frontlyktene med "stearinlys". LED-lysene gir kjempe bra lys, for all del, men jeg vurderer å bytte tilbake til de originale med vanlige lyspærer fordi de kalde LED-lysene pakker seg med snø og is i løpet av minutter hver gang det snør. Med ordentlig snøvær må jeg stoppe hver 10. minutt.

 

1) Kan jeg skifte bare hovedlyktene og la alle andre lys være LED, eller må alt skiftes, om jeg skal den veien?

2) Finnes det løsninger som gir litt bedre lys med de originale frontlyktene (eks. andre lyspærer)?

 

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kimhas skrev:

Ta bilde av frontlyktene du har nå. Regner med det er en sånn komplett 7" led lampe insats?  Isåfall må du bare kjøpe en ny original / tilsvarende lykt med vanlig H4 pære 

Dvs. man kan ikke montere H4 pære i enten disse LED-lyktene eller de originale med svake pærer, hvis jeg skjønner riktig. Og H4-lyktene er da bare "plug and play", uten behov for egne trafoer eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå begynner jeg å skjønne. Ettersom det er snakk om en Puma 2007, må de originale (som jeg har hos min far i Italia) være H4. Da skal jeg få dem sendt opp, så bytter jeg dem, og frontlyktene med LED går til den som vil ha dem, om det er noen som synes de er noe stas under norske vinterforhold..

 

Altså, det er bare å ta ned frontlyktene med LED og sette på de originale med H4, uten behov for å fjerne eller montere trafoer og fuglane vet hva annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for oppklaringene folkens. Føler meg litt dum av og til, men bedre å dumme seg ut ved å spørre enn ved å kjøpe feil eller unødvendig materiale.. Skal få mine gamle frontlykter sendt hjem, så tar vi det derfra. Tipper at det finnes videoer på Youtube som viser hvordan man skifter ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av park og blinklysene med de to skruene du ser som holder hver av dem. Så skrur du ut de to skruene som holder selve plasdekselet som vises på bildet du har tatt. Da får til tilgang til skruene som holder lykta. :)

Er interessert i hovedlyktene dine om ikke lafterolf kom først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lysforsterkersett fra Biltema hjelper veldig på lysstyrken om man bruker H4. 

En annen sak - som sikkert ikke gjelder i dette tilfellet - er at biler som originalt er utstyrt med LED ofte har så tynne ledninger at disse ikke takler mengden strøm som skal til for å drive en H4-lampe, om man vil bygge om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Philips sine xtreme vision H4 

Satt dem inn i min 86 mod <audi, og det ble merkbart bedre lys. 

 

H4 xenon  blir det bare masse lys og feil spredning av. 

Prøvde noen H4 LED pærer i samme audi... sykt masse lys, ingen forskjell på nær/ fjern, og masse illsint blinking fra møtende trafikk.... 

 

I værste fall, kan man jo legge inn en av disse " canbus" motstandene inne i lykta, om mulig. De avgir jo litt varme. Som et forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan så være. Eg leser bare H4 Xenon. Og må gå utfra det . 

 

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok. I dag har jeg prøvd å bytte tilbake til vanlige lykter. De er, som forventet, betydelig svakere enn LED-lyktene (se bilde). Lyspærene i de lyktene jeg går over (tilbake) til, er som denne i det andre bildet.

 

Spørsmål: Hva slags pærer kan jeg bytte disse ut med, for å få litt mer lys OG nok varme til at snøen ikke pakker seg på lyktene som den gjorde på de kalde LED-lyktene?

 

IMG_6679.jpg

IMG_6680.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da jeg fikk de tipsene tidligere i tråden, var det ikke kjent hva slags pærer jeg har. Når jeg nå så at jeg allerede har Osram H4 pærer, trodde jeg egentlig at det var lite mer å gjøre. Lysforsterkeren klarer jeg definitivt ikke å montere, så da skal jeg prøve med de "Nightbreaker" pærene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kan eg anbefale. 

Ga merkbart bedre lys på min hyttebil  fra 86" 

Monterte også BT sitt lys "forsterker" sett, før eg byttet til disse pærene. 

 

https://www.dioder.no/products/philips-x-treme-vision-130-h4-12v?gclid=Cj0KCQjwlMXMBRC1ARIsAKKGuwgCF97z5YNdYwLjcjYmsNgVlyYOiCz86GaZpY3rReBY-jiYvM6tZ4AaAmd7EALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de originale frontlyktene montert igjen, med nye "Nightbreaker 130%" pærer i. På en kjapp test i skumring virker lyset nesten det samme som det var fra LED-lysene, men jevnere spredt. Og de halogene lyktene blir varme med en gang, noe som forhåpentligvis bør holde snøen unna under kjøring. Fornøyd, med andre ord. Takk for gode råd, nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 30/07/2017 den 7.31, Erik Iversen skrev:

Om du fortsatt vil beholde LED, så har truck-lite kommet med varmetråder i glasset på sine lykter. Men vet ikke om det er noen her som har testet dem. :)

 

410LgDobuHL.jpg

Litt kapring, vil disse lysene bli akseptert i Norge?  De  er, tror jeg, DOT godkjent (USA) men har ikke "E" merke (EU godkjennelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...