Gå til innhold

Disco 2 med ulyd i motoren


Gile

Anbefalte innlegg

Jeg har en Disco 2, 2002 modell (200 000 km) med ulyd fra motor. Ulyden er en rytmisk lyd, vanskelig å beskrive, men noe i nærheten av tug - tug - tug ... . Hastigheten på lyden er muligens 4-5 ganger i sekundet på tomgang. Høres ikke ut som tikking fra ventiler, så vidt jeg kan forstå. Høres ikke med det samme motoren startes, men kommer ganske raskt og blir veldig tydelig etter ett minutts gangtid. Kan ane ulyden ved høyere turtall, men absolutt mest tydelig på tomgang. Kanskje også en aning mer vibrasjoner enn vanlig i bilen på tomgang (?). Har ikke merket vesentlig redusert ytelse fra motor i det siste. Vanskelig å si om feilen har oppstått momentant eller kommet snikende, men har i alle fall ikke hørt lyden før enn for tre dager siden, og tror den har blitt verre i løpet av disse tre dagene. Lyden høres best når jeg bøyer meg ned og hører under bilen.

 

Har ikke gjort noen undersøkelser av betydning enda, men ber om innspill på hva det kan være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av viskoseviften og se om det hjelper. Mulig den er årsaken og hvis ikke så blir det uansett enklere å lokalisere lyden uten all støyen fra viften :)

 

Lageret til viften kan også være årsaken, og strammehjulet til multireimen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å se litt mer på bilen, tror at viften og strammehjul til reimen kan utelates. Har ligget litt under bilen for å høre. Høres mest ut som det kommer fra girkassen, ikke fra motoren (dermed blir jo overskriften i tråden litt feil, men finner ikke ut hvordan dette kan endres).

 

Innser at forsøk på å beskrive lyd er vanskelig. Forsøker å laste opp en fil med lyd, i fall det er noen som kjenner det igjen da. Virker som om lyden endrer seg noe når jeg flytter girspaken. I opplastet fil er spaken flyttet et par ganger mellom N og D, men vanskelig å få synliggjort hvor. Opptaket er gjort fra gulvet ved venstre forhjul. Lyden høres svakere når jeg lytter under panseret (over motor) vesentlig sterkere under bilen.

 

VID_20170729_103009176.mp4VID_20170729_103009176.mp4

VID_20170729_103009176.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...