yarnslayer Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Dagens hjort. Det var en liten overraskelse å treffe denne i Hattfjelldal (hvor vi var for å finne en av Norges eldste geocacher) i dag. ... Sist jeg var i Trøndelag over lengre tid var allmenn akseptert nordgrense for hjort sør for Trondheim (med unntak av kolonien på Otterøya)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Lenge siden hjorten kom nord for Otterøya og i de fleste kommuner nord opp mot Grane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 10. august 2017 Forfatter Del Skrevet 10. august 2017 Så har vi startet på begynnelsen til slutten. Våknet til regnvær i Rakkavika på Jøa. Fin leirplass som anbefales på det varmeste til de som måtte ønske å overnatte i egen bil/telt/campingvogn. Det er egentlig veldig få alternativ om man skal overnatte. Vi snublet over et til, mer om det senere. Mens jeg hadde en litt langdryg toalettpause tiltok både regn og vind. Heldigvis hadde fruen tatt seg av pakkingen, så både vi og utstyr slapp å bli så veldig vått. Kort etter sluttet det å regne, og jeg fikk en sightseeing av fruen mens øya viste seg fra sin beste side. Greenlaning på Jøa Klart for lunsj i det skjønne Litt landskap Så kjørte vi til Dalheim, et gjestehus som blir drevet av en barndomsvenninne av fruen. Der fikk vi servert kaffe og havrekjeks med brunost. Snadder. I tillegg fikk jeg med noen flasker lokalt øl. Og - vi fikk vite at vi faktisk kunne ha leid oss inn og overnattet der. Jaja. Det hadde vært kjekt å vite for et døgn siden. Så bar det via omveier mot fergekaia. De lokale myndigheter hadde veisperring, men etter litt overtalelse slapp vi forbi. Veisperring Dernest bar det sørover, med noen cachestopp. Blant annet på Rinnleiret hvor vi fant en skikkelig luring. Benyttet anledningen til litt posering. Posering Det gamle skilderhuset i leiren huser nå en litt annen vaktpost Ny bruk av skilderhus Nå har vi slått oss ned for turens siste overnatting ved elven like sør for Brevad langs R3, ikke langt fra en hengebro som ser ut til å havne i elven snart. Egentlig skulle vi ha ligget på hotell, men jeg syntes det var litt for galt å avslutte en sånn tur slik, selv om vi lengter VELDIG etter en dusj nå. Ca 50 mil igjen, og om de engelske bilguder står oss bi er vi hjemme i morgen ettermiddag. Siste leirplass Oppsummering og flere bilder kommer når vi er vel hjemme, har pakket ut, dusjet og satt vaskemaskinen i arbeid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 13. august 2017 Forfatter Del Skrevet 13. august 2017 Så var vi hjemme igjen. Det er litt merkelig med sånne turer. Man gleder seg veldig til å komme hjem til dusjen, til senga og generelt bare det å ha alle de "creature comforts" som man er vant til. Samtidig er det også slutten på et lite eventyr med veldig mange opplevelser. Man må faktisk ikke reise til andre verdensdeler for å oppleve mye spennende. Nå er alt pakket ut, klær og sengetøy vasket. Vi har blitt mange opplevelser rikere, og bilen har blitt noen skrammer rikere av lite ettergivende skandinavisk vegetasjon. Slik det skal være. Vi begynner med noen nøkkeltall Antall tilbakelagte kilometer: 4272 Gjennomsnitlig forbruk: 0,82 l/mil Forbrukt diesel: ca 350 liter Antall netter i bil: 10 Antall myggstikk: Ukjent Antall knottbitt: Marginalt mindre enn antall myggstikk Antall bilproblemer: 0 Turens opptur: Oi... Mange. Grotta, harepusen, utsikten, dusj, restaurantmat og hotellseng i Kiruna. Turens nedtur: Måtte kjempe med et (brukt) toalettpapir som ikke ville NED i utedoen grunnet vind Ønskeliste for neste tur (Ikke prioritert rekkefølge): -Takstativ for ting som blir sjeldent brukt. -Turhjul. Vi hadde ikke problemer med å komme frem noe sted, men jeg var til tider bekymret for skjøre gatedekksider når vi kjørte et par ganske steinete steder. -Flere kasser! Vi hadde kjøpt en del kasser, men ser at å kunne dytte enda mer i kasser som kan enten lagres under bilen eller på et potensielt takstativ vil gjøre overgangen fra "kjørebil" til "campingbil" enda mer lettvint. -Presenning/tarp/telt til å hekte på bakenden av bilen. Vi hadde stort sett pent vær, men det hadde vært fint med litt le for regn og vind. Særlig når det blåste såpass at myggspiralene ikke fungerte, men ikke nok til å holde myggen unna. -Fjernstart av Webasto. På de kjøligste nettene så fikk vi en del duggfall. Hadde vært greit å kunne varme opp bilen og drive ut fuktighet uten å måtte starte motoren 10 minutter før sengetid. Dessuten lager man langt mindre støy med en liten Webasto enn en V6 som rumler på tomgang. Ikke at vi var plaget med naboer på overnattingsstedene våre, men det er jo ikke sikkert at man alltid er like heldig. Også noen bilder som ikke fikk blitt med tidligere i tråden. Avslapning på ei flytebrygge første kveld. Litt kjølig ute på vannet, men vi slapp det meste av knott og mygg Svenske grusveier har satt sitt preg, men det er vel slik en turbil skal se ut? Svensk frosk i solskinn Et av de bedre partiene av en av de dårlige veiene Leirliv, dypt i de svenske skoger Solnedgang fra samme leir Svensk ingeniørkunst. Hvorfor bygge bro over elven, når man kan sprenge hull i fjellet til den, og bare bygge vei og jernbane over den? Leirliv tilbake i Norge. Her ble kvelden for det meste tilbragt under bakluka, da det regnet, regnet og regnet... Kveldsstemning fra samme leir, etter at regnet omsider ga seg. Lille Petter Harepus som freste rundt i leirområdet Sommerbilde like ved Innhavet Oppkomme. Tok også video som viser hvordan vannet bobler opp. Forøvrig også et morsomt sagn som beskriver hvordan dette oppkommet ble til. Vel hjemme på gårdsplassen igjen Tusen takk til alle som har fulgt med på denne lille ferietråden, og takk til alle som vi hilste på underveis, og til de som kanskje hilste, men ikke fikk hilsing i retur (beklager det). Om tiden strekker til, så kan det hende at fruen legger til noen av sine bilder. I morgen er det tilbake på jobb, og i stedet for å traversere dårlige veier og oppleve eventyr, skal man i stedet navigere storbytrafikk og overleve møter. Forhåpentligvis vil både bilen og undertegnede takle det også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinhr83 Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Flott lesing! Samme bil og samme type sag har vi også ser jeg Ser enda frem til en lengre tur med min egen også nå. Kjøpte du bilen med vinsj? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 1 time siden, Sveinhr83 skrev: Flott lesing! Samme bil og samme type sag har vi også ser jeg Ser enda frem til en lengre tur med min egen også nå. Kjøpte du bilen med vinsj? Takker. Saga er overraskende bra, og har gitt oss mye glede/god ved til leirbål. Langtur med D4 blir aldri feil. Finn deg et eventyr, og fortell om det på forumet. Nei. Bilen var helt A4 da jeg kjøpte den. Vinsj, understellsbeskyttelse og stigtrinn/sidetubes har jeg montert i ettertid. Om du har planer om vinsj på din D4... Ta heller jobben med biltilsynet for å få den godkjent foran fangeren med standard deler/monteringssett. Det er langt mindre tidkrevende. Det er STOR forskjell på å få en vinsj bak støtfanger på D3 og D4. Alt fra ramme til vindusspylertank må modifiseres for å få det til på D4. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.