Gå til innhold

Personlig skilt på serie-bil?


MrAnders

Anbefalte innlegg

Søker råd...

Jeg lot meg friste til å søke om skiltet "BRUMLE" til Brumle. Og fikk det.

 

Men så spør jeg om jeg kan få det levert i skiltformatet høyt. Og det kan jeg selvsagt ikke, bare det brede vanlige. 

 

Foran er jo det fint, men bak på en serie-bil? Finner ikke noen god løsning på det, oppe over døren hadde kanskje gått an. Tror ikke det er plass på bakdøren, eller på traversen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må ver grunnlag for å søke "amerikansk" størrelse på skiltet basert på bilen sin utforming - ein får avslag på søknad (nesten automatisk) - men dersom ein klager på dette vedtaket og etterspør hjemmel for vedtaket får ein medhald, for det finns ikkje forskrift som hjemlar slikt avslag. Dog eit krav at det leggast fram dokumentasjon på autopassavtale avdi stasjonane har problem med små skilt. Dette har eg frå frå godt informerte kjelder. Interessant om dette kan anvendast på personlege skilt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!

 

Søke om lite er en god ide!

 

Kunne også bare fått laget mitt eget ekte falske skilt i kvadratisk format som det er i dag, med den blå N på øverste linje og BRUMLE på nederste linje. Hvis jeg har det ekte-ekte foran, og det ekte-ekte bak med i bilen, så kan det hende jeg ikke blir anmeldt for dokumentforfalskning av det nesten-ekte... Skiltet forblir jo det opprinnelige i alle registre, det personlige er bare en "peker" i form av et personlig skilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden dette spørsmålet mitt, men er det valgfritt hvor en monterer reg.nr? Trodde reglene var så strenge.

Kjørte bak en HD motorsykkel her om dagen. Han kjørte med lite skilt montert på høykant på venstre side av bakhjulet. 

Trodde ikke det var lov å montere på høykant... 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her har du reglene, ganske firkantet. Og du har rett, ikke lov med det HD trikset.

Ser det er en åpning for å ha det øverst bak på en bil, "I særlige tilfelle, hvor en bils konstruksjon eller det utstyr den brukes med gjør det nødvendig, kan høyden fra vegbanen til øverste kant av kjennemerket økes til den høyde som er nødvendig."

 Dvs over 120 cm over vegbanen.

 

Kanskje ikke så dumt, har liggende en takgrind med stige, og da blir det ganske mye greier der skiltet står i dag.

 

Hele teksten for spesielt interesserte:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp i media at det ikke er lov å kjøre med personlig skilt i utlandet. Kan risikere bot. De anbefaler derfor å skifte over til norsk standardskilt hvis en skal utenlands. Forstod det slik at dette gjaldt spesielt skilt som ikke har bokstaver kombinert med tall.. Bokstaver med tall ble sannsynligvis godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...