Gå til innhold

Elektrisk trøbbel serie 3


Anbessa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettopp byttet motor i seriebilen, serie 3, 109" 1977 modell. Jeg har byttet fra en militær 2,25 bensin (sivil tenning og 12 volt system) til en sivil motor overhalt fra Turners engineering.

Jeg har ikke endret noe på det elektriske under motorbyttet.

 

1) Etter byttet går dynamoen svært varm, i starten var den så varm etter 15 minutter på tomgang at det røyk av den. Dynamoen er en Lucas universaldynamo som jeg har kjørt med i flere år uten problemer. Det er egentlig en marin dynamo som er dobbelt isolert. Derfor tenkte jeg at den trengte en bedre jording og skrapte vekk maling rundt boltene og la en ekstra jordingskabel fra dynamo til jordingspunkt på motorblokken. Etter dette går dynamoen varm, men jeg kan legge hånden på den og holde den der (det er mulig, men ubehagelig). Hvor varm skal egentlig en dynamo være?

Merket på dynamoen er ikke lesbart, men jeg har tidligere skrevet opp Lucas LEA0441, når jeg slår den opp ligner den på min dynamo og er 14 volt 80 ampere. Er det ikke et problem at dynamoen er 14 volt, det er vel for mye for min bil?

 

2) Etter byttet går også coilen varm, før jeg jordet dynamoen var den såpass varm at det ikke var mulig å holde på den. Jeg byttet derfor coilen til en Biltema coil, og etter ekstra jording av dynamoen var coilen varm, men mulig å holde på.

 

Så kom test turen. Etter ca 40 minutters kjøring stoppet bilen, den ville ikke starte igjen. Jeg fikk tauet den hjem og byttet tilbake til den gamle coilen som hadde gått varm dagen før (ukjent merke, men dyr sak kjøpt på Mekonomen), og bilen startet helt uproblematisk.

 

Jeg har målt fra B+ på dynamoen til batteri - og får 14,23 volt (2000 omdr)

På batteri + til batteri - 14,17 volt (2000 omdr)

På coil + til batteri - 8.9 -9,1 volt (2000 omdr)

På coil + til batteri - ca 8,5 volt (1000 omdr)

På batteri + til coil - varierer fra 0 - 14 volt

 

Det må også nevnes at det er koblet en turteller til coil + som før Biltema coilen tok kvelden viste 4 000 - 5 000 omdreininger i 2. gir i 30 km/t, reelt er nok halvparten.

 

Er det noen som har noen tanker? Jeg tenker i morgen å bytte til en annen dynamo som jeg har liggende, det er vel en 12 volt med mye lavere ampere. Men, det er jo rart at jeg har kjørt med dynamo og coil som står i bilen i flere år uten problemer? Jeg har jo ikke gjort noe med det elektriske under motorbyttet.

 

Forvirret og frustrert hilsen

 

Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

at dynamoen din leerer rundt 14 volt er helt riktig, under drift skal du opp i rundt 14,2 for å få skikkelig lading av batteriet, så det er normalt.

Men det er sånt sett merkelig at dynamo og coil går så varm som du sier de gjør. Ut i fra spenningen du måler på coil så antar jeg at det er forkoblingsmotstand på coilen, men resultatene du måler er sånt sett helt riktige, hadde dynamoen ladet på som bare det så skulle du ha målt en høyere spenning enn 14,27 volt som du målte.

 

Det kan jo naturligvis være at dynamoen har en defekt (delvis gåen likeretter eller lignende), men det kan være en ide å ta med dynamoen til et diesel elektrisk eller tilsvarende verksted og få dynamoen benktestet før man bytter ut. Hvor mange ampere dynamoen er på har noe å si på hvor mye den maksimalt kan yte - den interne regulatoren skal håndtere alle sitasjoner hvor ikke full strøm fra dynamoen er nødvendig. Så det er ikke noe galt i å ha en "for stor" dynamo.

 

Apropos coil som blir altfor varm - er du sikker på at stifter er satt riktig (om du har dette)? (slik at coilen ikke tilbringer for mye tid "lukket").

 

At turtelleren indikerer for høyt turtall er også sånt sett interresant. enten er den stilt inn på feil antall sylindere (det pleier å være en bryter i bakkant) eller så mater dynamoen batterisystemet ditt med AC - som kan indikere defekt likeretter eller feilkobling. En ting du kan gjøre er å sette multimeteret ditt på "AC" og måle mellom + på dynamo og gods - og se om det er noe særlig AC komponent som kommer ut av dynamoen. Det skal ikke være mye om likeretteren gjør jobben sin.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, godt å vite at målingene ikke er helt på bærtur. Jeg skjønner at målingene tyder på formotstand før coilen, jeg har prøvd å lese om coil og slik jeg forstår vil coil med formotstand få 12 volt når startmotoren går og 9 volt når motoren går. Jeg har derfor målt volt mens bilen blir startet, men den viser rundt 9 volt hele tiden. Kan dette stemme? Er det formotstand på en serie 3 bil? Eller får coilen 9 volt på grunn av en eller annen feil? Coilen er en Beru modell 12 volt. 

 

Jeg har byttet dynamoen til en Lucas LRA00496, 12 volt 65 amp fra en Discovery. Den passer ikke helt fysisk, men jeg fikk den på plass. Etter byttet og 40 minutter på tomgang er dynamoen kald, men lader greit 14,1 volt på batteriet.  Det kan vel derfor ha vært en feil med den andre dynamoen? Rart at det kom akkurat under motorbyttet, har som sagt kjørt i flere år med den dynamoen uten problemer. 

 

Coilen var likevel ganske varm. Jeg sa at ingenting var gjort med det elektriske, men det er en ny fordeler, Lucas 45d. Jeg skal sjekke stiftåpning. Kan det være andre grunner til at coilen går varm? Og hvor varm skal egentlig en coil bli? Og, hvorfor er det 9 volt inn på coilen? Er det formotstand og hvor sitter den i såfall?

 

takknemlig for innspill. 

Endret av Anbessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem, løst. Det var min feil. Jeg hadde feilkoblet coilen, og brant en coil.....

 

Har nå kjøpt ny coil, koblet riktig, testkjørt ca 500 km og alt fungerer helt fint. Tror forumet at dynamoen kan ha tatt skade av å ha blitt varmkjørt såpass til de grader at den ryker? Den har i hvert fall fungert fint på test turen og lader som bare det.

 

Og, det er 12 - 13 volt inn på coil, ingen formotstand. :-)

Endret av Anbessa
omissio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...