Gå til innhold

Rust i fotbrønn D2. Forslag til løsning?


Bergengen

Anbefalte innlegg

Fant litt overflate rust under teppet på min D2a

(Tørking etter en avhopper dreneingsslange)

Er litt usikker på hva jeg skal behandle med?

Rengjøre og pusse vekk så mye som mulig, men så?

Lanolin olje?

Epoxy Brunox?

eler noen sort for hammerite eller no?

PS se bilde

IMG_4788.HEIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Gjøvik

pusset vekk og hadde på Brunox (tror jeg det heter) 

Har ikke lyst til å ha innigjen dem tykke teppene, dem er dømt til å trekke vann.

Har undersøkt litt om å sette en en formatøpt gummi «brønn» alla wethertec, men har ikke funnet noen son lager.

åpen på forslag til løsning. Vill ha noe som er lett å ta ut og rengjøre/tørke under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei. Brunox er fint for hjemmefiksere som jeg pleier å si. Det legger ett fint lag over rusten trekker seg ned og stopper rust. Hvertfall det du ser. Men rusten får fri bane til og jobbe videre nedover i metallet.

Formstøpt gummi. Bra det, men husk at teppet ditt trekker fukt og lufter. Gummi trekker ikke fukt men søkke tett så fukt slipper ikke ut. Problemet ligger ikke i det at fukta ligger oppå lakken. Men så lenge den ikke finner veien ut av teppet og må starte å krype andre veier for å slippe ut, det er da morroa starter. 

 

Det har seg sånn at lakk og grunning i seg selv ikke er tett. 

Klarlakk er tett som en sil samme med grunning (fyller, non sanding mm) 

 

Epoxy biter seg fast i metallet og er 100% vanntett og blir så hardt at det tåler mye mer påkjenning enn andre ting.

 

Så har vi vår kjære syregrunning (washprimer) 

Vanntett den men ikke i seg selv. Denner er fosfor basert så den i teorien etser seg fast i metallet. Men den lever, leter konstant etter stål eller metall som den kan bite seg i (samme som sink legering og galvanisering) 

Men syre fu ker KUN på metall ikke på sparkel gammel lakk. Så har det seg også slik at syre er lagd for ALUMINIUM. Av den grunn at alu er mindre motstandsdyktig mot syrer og sterke midler.

 

Jeg vet mange bruker brunox og er fornøyd. Ja det er fint som en mellomlanding før man gjør det (unskyld talemåten) riktig. 

 

Jeg vil ikke tråkke på tærene til noen når jeg sier det for jeg vet det er MYE brukt. 

 

Men til anbefaling: få bort rusta, vask med glassrens som er løsemiddelbasert (3M glassclean) metall oxiderer etter 10 min av luftfuktighet. Så er har det vært blankt metall i 10 min så vask. Klin på med epoxy helst sprøyte og 2 strøk. La det tørke i 8 timer (gir du det god tid blir det best. Men finnes som tørker på 30 min).

Etter tørking matt overflaten lett med stålull for eks. Så sprøyter du på boddy(slik man har på kanaler på nye biler) la den tørke over natta. 

 

Gjør du dette på gulene dine foran. Kan jeg GARANTERE at det ikke kommer til å ruste igjen så lenge du fjærner ALL rust der du holder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meget grundige svar :)

jeg har akkurat kjøpt bilen så ble litt «Quick fix»

denne gangen. Ser for meg at jeg må ta ei runde med noe smårust her og der om ikke så alt for lenge :) Bilen er jo generelt veldig bra, så for prøve å holde den ved like så godt jeg kan :)

Lagrer innlegget dit så jeg hat noen tips neste gang jeg begynner :) 

Mange takk for gode svar, forumet svikter aldri

Mvh nyfrelst D2a V8 eier.

(Merklig at det går an å bli så glad i noe som ruster og lekker vann ????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...