Gå til innhold

D3 bakrurevisker


torke

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

 Har en bakrurevisker som ikke virker.

Har testet motoren, den sviver, har også testet å laske reléet som er i luka på venstre side i bagasjerommet. Da sviver også motoren. Så problemet må ligge i styrestrømmen. 

Har målt bryteren og den ser ut til å virke.

 

Da gjenstår det bare jording og styreenhet i følge mine tegninger.

Har noe peiling på hvor jordingspunkt c1413-1 er og hvor central junction box d162 er plassert?

 

Eller har noen andre tips?

 

Mvh Tor-Christian Salvesen 

Screenshot_20170722-184332.png

Screenshot_20170722-184358.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CJB mener jeg sitter på høyre side av nedre hanskerom. Åpne det helt, så ses CJB skrudd fast på veggen ut mot høyre forskjerm. Består av flere reeler og sikringer, samt at enheten inneholder noe "leamikk" innvendig som ikke kan byttes (flere printkort m/komponenter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir styre enheten ut spenning til motor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den gjør det. Hvis jeg fjerner reléet og legger en lask i stedet, så sviver motoren. Så da går jeg ut ifra at den gir spenning ut. 

Hvis jeg forstår det rett, så skal styreenheten legge forbindelse fra den lilla lederen til jord når jeg skrur på viskerbryteren, enig?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 

 

Prøvd måle på den Rosa og lilla ledningen?  Da burde man få 12 volt når du betjener bryteren. 

Eller legge den lilla rett til jord.  Da vil den også starte. Om relé er ok. 

 

Event testet at relé fungerer med 12 volt over spolen...  eller måle motstanden over spolen. 

 

Enkleste er kanskje prøve et annet relé .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den cjb'n er artig å få ut, ikke sant engebo? Spesielt den Orange konnektoren på baksiden. 4stk kontakter.

Cjb består av 2 kretskort som ligger over hverandre med igjennomgående pinner som holder kortene på plas threw for signaler mellom kortene, disse er loddet på begge sider og moroa er dyppet i lakk. Det sitter en del releer på kortet som er loddet fast. Bla, til vindus heis, hornet, lys osv. jeg mener å ha sett slike releer på Kjell.com eller hos elfa.

C1431-1 mener jeg er på passasjer siden, nede ved gulvet bak plast dekselet mot a stolpe. 

Mr.P

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen. i går fikk jeg tid til litt feilsøking.

Jeg fikk ut cjb`en, som egentlig ikke var så vanskelig å komme til, når jeg hadde forestilt meg verre:lol:

 

Det var to stk koblingsplugger bak, en grønn under og 3 stk store på fremsiden.

 

Fant ut av følgende:

 

Med alle plugger koblet til: Jeg jorder pinne 11 på plugg C0580, spyleren bak spyler.

                                           Jeg jorder pinne 6 på plugg C0580, ingenting skjer.

 

Med plugg C0586 dratt ut: Jeg jorder pinne 25 på plugg C0586, og ingenting skjer.

 

Med plugg C0585 dratt ut: Jeg jorder pinne 25 på Cjb der C0585 skal stå, og relè R1 og R3 klikker inn. 

 

Da tenker jeg at det må være brudd i den lilla lederen SP0,5D fra Cjb til relèer i venstre skjerm?

 

Sikring nr 48 er hel, jeg måler spenning på C0585-12.

 

Har noen tips om "utsatte" plasser det kan bli brudd på denne?

Evt. andre Idèer om hva som kan være feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm..... disse bilene er ko "inteligente". Kan det være så "enkelt" som at cjb har detektert at det går for mye strøm i kretsen til viskeren og deaktiverer denne, eller at det sitter en hall effekt sensor som signaliserer at noe sitter fast og for å beskytte motoren så deaktiverer cjb viskeren og logger en feilkode type rear wiper stuck /jamed oh at du må da slette denne feilkoden for at den skal virke igjen??

Kaster bare en tanke ut i stratosfæren i miljøet her for å se om det påvirker andre "tannhjul" til å snurre..

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest en vei at parksignalet fra viskeren styrer det. Bilen teller sekunder fra man setter i gang viskeren til den får parksignal igjen. Går det mer enn 6 sekunder, kutter den strømmen. Da må må  av og på med bryteren eller tenninga. 

 

Jeg må nok gå grundigere til verks.

Går det an å deaktivere den med diagnose kanskje?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få fatt i LR3  serice manualen, som florerer. 

Der står det hvor alle kontakt punktene ligger....  og da kan man utrede hvor ledningene går. Tar eg ikke hlet feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo tegningen, og der står nummeret til alle kontaktpunkter og jordingspunktet. 

På den tegningen står det ingen kontaktpunkter mellom reléet og CJB. 

Derfor lurer jeg på hvilken side og hvilken vei kablene går, da jeg tror det må være brudd i den en vei. 

 

Så slipper jeg og demontere seter på begge sider av bilen:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "lurt" bilen til å tro at den er lukket ved å lukke låsen på nedre bakluken.

 

Men uansett bør jo motoren gå, jeg jorder jo ledningen ved reléet og da går den. Jorder jeg den samme kabelen ved CJB, går den ikke. Det er jo samme kabelen, bare andre enden.

 

Derfor lurte jeg på om noen visste akkurat hvor kabelen går så jeg slipper å finne ut av det på det vanskelige måten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, torke skrev:

Jeg har "lurt" bilen til å tro at den er lukket ved å lukke låsen på nedre bakluken.

 

Men uansett bør jo motoren gå, jeg jorder jo ledningen ved reléet og da går den. Jorder jeg den samme kabelen ved CJB, går den ikke. Det er jo samme kabelen, bare andre enden.

 

Derfor lurte jeg på om noen visste akkurat hvor kabelen går så jeg slipper å finne ut av det på det vanskelige måten:-)

Har du soltak? Vann i fotbrønn? Irr på ledninger som jeg tipper går i en av kabelmattene som ligger under teppe på enten høyre eller venstre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har soltak. Ja, noe må det være, Jeg har også tenkt i de baner, men jeg har tatt av terskellistene og det ser ut som at fører- eller passasjer stolen må demonteres før jeg får opp teppet nok til å se noe.

Greit å slippe å demontere begge sider hvis jeg vet hvilken side kablene går:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I går fant jeg altså synderen! 

Ledning var irret i stykker under dørlista foran på passasjersiden.

Sannsynligvis en stein eller noe som har gnagd hull i isolasjonen, så har det blitt verre med tiden.

 

Kabelen (og sikkert de fleste andre som går bakover til venstresiden) går fra CJB foran på høyre side, bakover langs passasjersetet mot B-stolpen, før de krysser over til venstresiden og går langs baksetet på venstre side.

 

 

Så, neste sak; det hvite tannhjulet inni bakruteviskeren er slitt på den ene siden slik at viskeren ikke vil gå helt tilbake igjen. 

Finnes det deler å få kjøpt, eller er det ny motor som gjelder?

 

 

20170830_211105.jpg

20170830_225747.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der jaaa.. Det var et kjent syn. Her er det en sten som har gnagd og kosa seg med issolasjonen ja..  du må avissolere så langt bakover at du kommer til rent kobber, for den grønne irringa er ikke så intresert i å ta imot flux eller tinn.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...