Gå til innhold

D4 feil etter rens av mapsensor


Rover87

Anbefalte innlegg

Hatt litt av og på med "redusert ytelse" noen få ganger. Skrudde av map sensor og der var litt gugg som måtte vekk. Fant også en annen sensor på trykkrøret mellom spjeldet og luftfilter, hvilken kan det være? Tørket hvertfall av den og. Brukte kun papir og kutips men etter dette så har jeg både gul motorlampe og redusert ytelse på dashbord. Fadese....er det garantert mapsensor? Eller kan det være den andre? Den grå. Egr føler?

IMG_0449.JPG

Endret av Rover87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR som ikke henger helt med lenger kanskje? Bare en tanke... :)

 

Og det er jo ikke sikkert an rensen henger sammen med flere feilmeldinger.

 

Den andre sensoren du har funnet er kanskje MAF?

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er MAP-sensorer til TDV6. 

Den med blå o-ring er den nye som LR leverer, mens den andre er den som stod på. 

 

Den sensoren du viser på bildet over ser ut som en MAF... Men finner den ikke som løs sensor hos delepushere (kun komplett boks)

DSC_1078.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den sensoren med den blå "dråpen" ligner en temperatursensor.

 

MAF (Mass Air Flow) sensorer er som regel meget godt beskyttet for at en ikke skal kunne berøre sensoren.  Noen meget tynne tråder og/eller bittesmå motstander som sitter i luftstrømmen.  En MAF sensor er ofte kombinert med en temperatursensor og denne sitter gjerne åpent da den normalt ikke er særlig sårbar.

 

MAP (Mass Air Pressure) har en membran som også er sårbar og derfor utformet slik at man ikke skal berøre den.l  Også MAP sensor kan være kombinert med temperatursensor og det kan være flere av dem.  Gjerne montert både på luftfilterboksen og selve innsuget.

 

Hva slags motor er dette og hvilken årsmodell?  Har du verkstedhåndboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...om du har vært inne i hullet med Q-tips er det ikke helt usannsynlig at du har ødelagt den. :)

 

Da jeg renset min for en tid tilbake hadde jeg (av ren og skjær flaks) fått med meg fra et engelsk forum at man IKKE måtte stikke ting inn i den. Min ble derfor bare badet i ymse løsemidler for å få ut mest mulig gørr. Og det var det MYE av.

 

At den sensoren fungerte er for meg et under. Hullet hadde grodd igjen til knappenålshodestørrelse.

 

Nuvel - det var min erfaring. Da satser vi på at det "bare" er sensoren som har fått seg litt medfart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...