Onkel_Geir Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 2007 Disco 3, 160' km Fikk en feilmelding på luftfjæringa og har fått kjørt diagnose: Kompressoren blir fort varm og anbefales skiftet. Dette er en jobb som blir forholdsvis dyr å få gjort på verksted (15-16 tusen), så da lurer jeg på om noen har noen gode råd om what to do.. Alternativene til å få det gjort på verksted. 1. Bestille fra England, og bytte selv. Noen som har erfaring fra dette? Vil en amatørmekaniker klare dette greit? Jeg regner da med at jeg evt. tar "gamletypen", og ikke den nye typen som krever oppgradering av software 2. Selge bilen "as is" og kjøpe ny ettersom jeg har vurdert en litt nyere Disco uansett. Er det mulig å få solgt med en slik defekt, eller blir prisen for lav med et mer "begrenset" marked? 3. Ser for øvrig at noen averterer "kits" for ombygging til konvensjonelle dempere. Noen som har en formening om dette er noe man kan vurdere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Her kan du lese litt om det beste alternativet ditt, dvs nr 1. Ved alternativ nr 2 må du påregne å selge bilen billigere enn det vil koste å fikse den, hvis ikke er det ingen vits for kjøper å kjøpe bilen din kontra en med fungerende kompressor. Alternativ 3 vil jeg påstå ødelegger hele vitsen med en D3, luftfjæringen er en stor del av identiteten til disse bilene og grunnen til at mange vil ha nettopp HSE. Endret 21. juli 2017 av iknutis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 (endret) Kompressoren er en forholdsvis enkel sak å bytte. Det er ett alternativ du ikke har nevnt, nemlig å overhale kompressoren. Har gjort det selv. Et overhalingskit koster mellom 500 og 1000 kr. Om du er i stand til å skifte bremser på bilen din, så er du i stand til å overhale kompressoren også. Grunnen til at kompressoren din går varm er nok at tørkemiddelet har blitt til pulver, og at kompressoren nå jobber veldig mye - uten at det nødvendigvis blir produsert så veldig mye trykkluft.. En overhaling kan være nok til å få den på beina igjen. Ellers er det liten grunn til å la verksted gjøre jobben med å skifte kompressor om du skulle ønske det. Kjøp heller en AMK-kompressor, og sving innom Techno Classic, eller noen andre som kan oppgradere softwaren din. Nylig byttet kompressor er et pluss i margen for eventuelle kjøpere. Å bytte er enda enklere enn å overhale, men blir jo selvsagt noe dyrere. På den annen side - en ny kompressor vil fungere godt i lang tid. Ved en overhaling så vet man jo aldri... Jeg hadde begynt med en overhaling. I verste fall kaster du bort noen hundrelapper og noen arbeidstimer. I beste fall så får du løst problemet for en særdeles hyggelig penge. Edit: Ellers er jeg enig med iknutis. Å bytte til konvensjonelle fjærer er enda mer jobb, og fjerner en stor del av det som gjør en D3 til en D3. Og du får nok reparert veldig mye luftfjæring til prisen av en ombygging. Endret 21. juli 2017 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onkel_Geir Skrevet 21. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2017 Takk for fornuftige svar, og fin link til "how to..". Da har jeg litt bedre grunnlag for å bestille ny kompressor og føler meg komfortabel med å gjøre det selv. Overhaling dropper jeg ettersom jeg frykter at dette bare utsetter problemet en stund, når jeg først gjør det så skal jeg være sikker på at det holder en stund. Tenkte også det var litt merkelig å bygge om fra luftfjæring til "vanlig", men har sett disse ombyggingssettene til salgs flere steder så da begynte jeg å lure... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Kan skjønne at folk bygger om - særlig om man til stadighet sliter med problemer. Når det er sagt, så hadde jeg mange og langvarige problemer på luftfjæringen på min D4. Det ville liksom ikke noen ende ta. I ettertid - når man har lært litt - så har man egentlig fått altfor mange grå hår, på grunn av småting. Hadde en defekt høydesensor foran, som ble byttet. Kort etter gikk kompressoren heden. Den ble overhalt, men ting ble fortsatt ikke bra. Viste seg at den andre sensoren foran også var kaputt. Byttet denne - ingen bedring. Ga opp, og sendte bilen på verksted. Viste seg at den nye sensoren også var defekt. I tillegg hadde jeg et kabelbrudd i systemet. Konklusjon: Småfeil som fikk kompressoren til å jobbe for mye i kombinasjon med tørkemiddel som hadde gått i oppløsning knakk kompressoren. Verkstedregningen for å få noen "voksne" til å løse problemet var ikke avskrekkende. Men jeg lærte veldig mye, og den overhalte kompressoren har gjort jobben i litt over et år nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Oppgradering av softwaren er ikke kritisk og kan gjøres når anledning byr seg . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OJG Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 (endret) Kjøpte en Luftkompressor fra Allmakes for ca. 2 uker siden lik original Hitachi, men denne er nå utsolgt kan det se ut for (står ikke lengre i nettbutikken til Island4x4). Skal montere denne i løpet av uka. Den billigste hos Island4x4 nå er denne: http://www.island-4x4.co.uk/suspension-compressor-disco-sport-dunlop-replacement-hitachi-lr023964d-p-34381.html Fra jeg bestillte tok det ca 10 dager til pakkene var levert på døra (32 kg med Defender og Diso deler) Endret 22. juli 2017 av OJG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.