Gå til innhold

Discovery 3 - Xenon-kjørelys som blinker


ruto

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter å ha fått ufattelig mykje god help av forumet dokkas, var tida inne for å stilje spørmål ved noko eg ikkje heilt har klart å finne ut av enno.

Som sikkert mange veit, så er Vestlandet er kjent for sine utallige tunnelar, og i den forbindelse har eg registrert følgande når eg kjeme frå sol/dagslys og entrar tunnelen:

 

- Når lysbrytaren står i AUTO og eg entrar den mørke tunnelen, slår instrumentlysa seg på i bilen og navigasjonen dimmas ned, som normalt. Samstundes blinker nærlysa mine; dei slår seg av og på 1 gong på ein periode på ca. 0,5 sek, akkurat i den tida då instrumentlysa slår seg på. Dette finne svært rart og da kan verke som lysa mister spenning i da eit relé veksler. Det har vært sånn så lenge eg har hatt bilen (8 år), men har liksom ikkje tenkt øve da no før den eine xenonpæra rauk.

 

Har nokon opplevd liknande og finnast da ei løysing på korleis ein kan unngå dette? Ser ikkje for meg at denne blinkingen har noko positivt å bringe.

 

Mvh

Rune 

 

Info om bil: Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE (2008 modell)

Endret av ruto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være slik at . Idet xenon pæren får spenning . Så tenner de med et kraftig blink før de lyser svakt og blir sterkere å sterkere .

Har sett det fenomenet på mange biler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo sånn er da når dei tenne første gangen eg starter bilen, men dette oppstår mens eg kjøre og lyktene har vært på ei stund; kjeme eg inn i ein tunnel som er så mørk at instrumentlysene tenner etter bestemmelse av lysensoren, så blinker det i hovedlyktene. Hovedlyktene slår seg rett og slett av og på i da instrumenterlysene tenner. Rare greier! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte faderens Toyota Auris på ferie nå, og den lyser også veldig sterkt et halvsekund idet lyset slår seg på i tunneler. Er det kanskje for at man skal se at lyset slår seg på?

 

Usikker på om det er sånn på D3'n min også, men kanskje på tide å skifte pærer. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...