Gå til innhold

D4 - bare en påminnelse


Tysen

Anbefalte innlegg

Fikk en skummel start på ferien, som eg bare må dele slik at andre og husker på det. Har tidligere lest om at defekte lyspærer kan skape mye krøll på bilene våre, men har ikke selv vært ute for det før. Da både D3 og D4 mangler varsling om at det er lyspærer som er kaputt, fortalte bilen min det selv i går med å kutte ut ca.200 hk, og med varsel om begrenset ytelse. Når slikt skjer på vei til årets sommerferie blir det straks generert mange urolige tanker om ulike senarier man har lest om, men etter en tid med grubling og prøving, ser eg til slutt at det ene skiltlyset ikkje virker. Ny lyspere til 12 kr fikset bilen, og freden senket seg i bilen igjen. Fruen har i det siste uten både press og påvirkning snakket om at hun ønsker seg en svart Rangrover Evoge, men i går var ikkje LR mye "værdt" :unsure: Så til alle som skal på safari, husk reserve lyspærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah... Ryggelys, tåkebaklys og skiltlys er vel det som har "gammeldagse" pærer i utgangspunktet. Jeg har satt i LED-pærer i skiltlysene også, da jeg var litt lei av å bytte pærer der til stadighet, så jeg har bare tåkebaklys og ryggelys igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tro meg, det var svært begrenset framdrift i bilen, på grunn av en defekt skiltlyspære på min D4. På min tidligere D3, blei det til samenligning ikke noe problem når skiltlyspæren røk. Det er samme type pære på begge to. Når jeg fikk byttet pære, forsvant feilmelding og varseltrekant, og bilen var frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 2006 kjørte sakte i kø. Plutselig piper det, special programs off-normal height only osv. Det ga seg etter omstart av bilen, og jeg la merke til et manglende skiltlys et par dager senere. Har kjørt blant annet Audi med canbus i flere år, men LR har virkelig dyttet mange systemer sammen. Helt normalt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min D4 var ikke det et problem, det ene skiltlyset var  gått når jeg kjøpte den. Kjørte 2 mnd før jeg byttet til to LED pærer. Uten noe problem

Endret av Karemort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser flere skriver om dette med Baklys pære / bremselys...  fint om noen forklarer hva dette er .

Eller linker til en tråd hvor det er beskrevet...

 

Er dette et spøkelse alle har hørt om ,, men ingen sett :rolleyes: ?

Fin sommer lesing

 

Kan dessuten bekrefte at min D3 går aldeles fint uten skiltlys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ble mange meninger og erfaringer om dette, og de er sikkert riktig alle sammen. Som jeg skriver, var det ikke noe problem å kjøre med def. skiltlyspære på min D3 heller. Men når feilen dukket opp på min 2013 - D4, gikk den ikke bort før jeg satt i ny pære, og da ble det ok med en gang. Det virket da som om den nye lille 5W lyspæren til 12 kroner reddet ferieturen vår, og tenkte jeg skulle varsle andre om at det kunne være lurt å ha med noen reservelyspærer tilfelle noen andre skulle oppleve det samme. Det er ikke noe hyggelig når slike problem oppstår, og da er det greit å ha en del ulike forslag til løsning som kan prøves. Så, om noen ikke tror at det er denne lille rakkeren som var synderen, så gjorde ikke eg heller det, før lyspæren ble byttet. Men vet i vertfall hva som blir det første eg kommer til å kontrollere neste gang noe lignende skjer. Ønsker alle en problemfri sommer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 07/18/2017 den 9.33, Tysen skrev:

Ny lyspere til 12 kr fikset bilen, og freden senket seg i bilen igjen. Fruen har i det siste uten både press og påvirkning snakket om at hun ønsker seg en svart Rangrover Evoge, men i går var ikkje LR mye "værdt" :unsure: Så til alle som skal på safari, husk reserve lyspærer.

Skulle nesten tro at hele El anlegget på disse bilene var koblet i serie.. :blink:

Forbanna biler.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 den 10.15, Tysen skrev:

Ser det ble mange meninger og erfaringer om dette, og de er sikkert riktig alle sammen. Som jeg skriver, var det ikke noe problem å kjøre med def. skiltlyspære på min D3 heller. Men når feilen dukket opp på min 2013 - D4, gikk den ikke bort før jeg satt i ny pære, og da ble det ok med en gang. Det virket da som om den nye lille 5W lyspæren til 12 kroner reddet ferieturen vår, og tenkte jeg skulle varsle andre om at det kunne være lurt å ha med noen reservelyspærer tilfelle noen andre skulle oppleve det samme. Det er ikke noe hyggelig når slike problem oppstår, og da er det greit å ha en del ulike forslag til løsning som kan prøves. Så, om noen ikke tror at det er denne lille rakkeren som var synderen, så gjorde ikke eg heller det, før lyspæren ble byttet. Men vet i vertfall hva som blir det første eg kommer til å kontrollere neste gang noe lignende skjer. Ønsker alle en problemfri sommer videre.

 

Samme erfaring som en kollega sier han hadde etter å ha bytta dynamo, batteri og gjort mye feilsøking på el anlegget på verksted.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes::rolleyes:

Ikke bra for meg å høre om en mystisk ting som kan skje.. Så jeg leste litt om det, for å forstår noe, men bare noe.. av dette..

Å det er faktiskt fult mulig.. Noe av dette mystiske, er grunnet dette som ikke går an å reversere i teknisk utviklingen..

 

CANbus og ecu moduler,, kvor mange nærliggende programmer linkes hverandre.

Som et eksempel at også HDC aktiverer bremselys.

Så ikke dumt som trådstarter sier... ha disse pærene og switch på lur.

men forstår at som regel må det 2 "ureglemessigheter" for å frembringe feilene.

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Da har jeg hatt problemer med begrenset motorytelse som kommer og går. OG jeg har hatt en defekt baklyspære, har byttet pæren, slettet feilkoden og nå venter bare en kjøretur for å se om det var feilen hos meg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"spøkelsesfeil"? 

I vinter har vår D4 hatt begrenset ytelse i start, men det er ikke feilkoder i systemet. 

Sjekket verdiene til egr og så store forskjeller mellom de to sidene. 

Bytter begge og blender dem, når delene kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 den 15.21, trondshj skrev:

 

Neivel? Hvilke feilkoder får du da? Har inntrykk av at du har diagnoseverktøy. :)

 

 

Jeg får 4 stk

P0488-72 EGR throttle position control range/performance

U2005-62 Vehicle speed

U3000-46 Control module

B1A56-11 Antenna circuit

 

Kan lage en egen tråd om det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...