Gå til innhold

D4 - Vibrasjon ved bremsing


ewikran

Anbefalte innlegg

Skiftet bremseskiver og klosser rundt baut for ca. ett år/15 000 km siden. Har vært helt smooth siden da. Den siste tiden har jeg begynt å få vibrasjoner i rattet av varierende styrke ved lett bremsing. Dette er ikke konstant. Noen ganger merker jeg ingen ting, andre ganger mye. De gangene det har vært mye synes jeg det bare blir verre. Det gir seg imidlertid straks jeg tråkker litt hardere på bremsen. I og med at dette ikke er tilstede ved hard bremsing eller konstant så skulle jeg tro skivene ikke var årsaken.

Er dette typisk trege kalipre?

I så fall; anbefales bytte eller er rengjøring med bytte av pakninger osv. en veg å gå?

Til info så har bilen gått ca. 105 000 km nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Nedre bakre foringer framme er dårlige og nedre bærebruer ligger klare inne i varmen. Holder på å mote meg opp for å gyve løs på disse. Må vente til etter ferien slik at det er mulig å få tatt 4-hjulskontrollen.

Lurt å vente å se om det bedrer seg når disse er skiftet før jeg sjekker videre med bremsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubalanse i felger, ubalanse i dekk...

Svakt gods i skiver...

 

Vi har iallfall opplevd at ubalanse i dekk (sikkert også felg) kan dra kast i skivene. Er dekkene nitidig avbalansert kan dette ordne seg igjen over tid... Ja, det høres utrolig ut, men det er nå den erfaringen vi har.

 

 

Er det verre når bilen har stått en stund? (Urunde dekk etter stillstand? Har lyst til å si at felger og bremseskiver ofte kan være noe underdimensjonert i forhold til at bilen er et "tungt drog" ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎07‎.‎2017 den 10.34, lafterolf skrev:

Vibrasjon under bremsing kommer mest sannsynlig av treghet i bremseklave. Glidere eller stempel som er tregt. Da vil det bli full kraft på en side av skiven, og blir den varm så slår den seg.

 

 

Da skule jeg ikke gjøre noe feil om jeg tok opp for å sjekke, gjøre rent og sette på plass igjen med ny smurning?

Noe spesiell smurning som skal brukes? Følger med i settet når en kjøper nye bolter til glidepinnene ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig ikke så mye tro på felger og dekk da denne vibrasjonen kommer og går, og merker ikke noe vibrasjon i hastighet opp mot og "litt" over lovlig hastighet.

Kunne jo byttet om mellom fram og bakhjul for å sjekke likevel.

Tror heller ikke skivene er skjeve da disse vil være konstant skjeve og vibrasjonene mine kommer og går. Vibrasjonene stopper også helt når jeg trykker litt kraftigere på bremsen og med skjeve skiver burde vel vibrasjon vedvare og være der hver gang?

 

Tror jeg prøver meg med følgende plan:

- Rengjøre og smøre opp bremseklaven (og samtidig bytte om mellom fram og bakhjul)

- Bytte nedre bærebroer = nye foringer og nedre bærekuler (Skal tas uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår. Det jeg mener er at ubalanse i dekk/felg kan føre til kast i skivene. (Og at avbalansering - etter lengre tids kjøring - faktisk også kan avrette igjen.)

Men - like greit å kjøre lafterolf sitt tips først. Det er enkelt og den mannen har hatt rett før. Så kan du heller se på balansen i ting etterpå om ikke oppsmøringen hjalp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, lafterolf skrev:

Bruk fettet som følger med.

Jeg gjør rent og smører hver gang jeg legger om dekk. Dvs to ganger i året.

Nå var ikke planen å bytte pinnene i første omgang, kun ta opp og gjøre rent og sette tilbake med nytt fett. Og da har jeg ikke noe fett som følger med noe som helst, og må på det åpne markedet for å få meg fe... blush
Hva smører du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tynn olje, feks automatolje.

Biltema selger fett til dette, men for tykt fett kan føre til at glidepinnen vil bli som en støtdemper. Skal du bruke fett så ikke bruk for mye.

 

Hva som egentlig skal brukes, og mengder, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det diskuteres livlig på andre forum om disse skal smøres eller ikke. Mange bruker kobberpasta, andre buker oljer og hjullagerfett.

Antagelig ikke så nøye hva en bruker bare det ikke er for mye og at pinnene glir lett.

Følger jo med fett til nye pinner så det skulle vel bety at det skal være noe der.

Vi får se hva jeg ender opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er følgende utført:

Balanser alle 4 hjula på nytt ( for sikkerhets skyld )

Har hatt oppe glidepinnene. Disse var greit smurt og gikk lett, men gjorde rent og smurte opp med litt Biltema calipper-fett.

Resultat = Ingen forskjell.

 

Lafterolf: Calipperne på disse har to stempel, men de står på samme side. De løse glidepinnene sørger for å fordele kraften mer eller mindre likt på begge sidene av skiva. Hva som skjer hvis ett av stemplene går tregere enn det andre skal jeg ikke prøve å spekulere i.

 

Da er neste steg å få skiftet de nedre bærebroene, skal bli godt å få bort klunkelydene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men er det nok med bremsevæske på bilen?

Og kjenner du om noen av felgene er varme, så kan det jo tyde på trege calipere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2012 D4, og sliter med samme problem. Den rister innimellom ved ved nedbremsing og noen ganger etter å ha stått en stund. Har avbalansert dekkene uten at det har hjulpet noe. Har også vært inne å skiftet alle bremseskivene pga skjevhet, men dette har heller ikke hjulpet. Kan være trege calipere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calippere eller bærebruer. Har enda ikke hatt problemer med calippere på min D4 (med 200.000 på telleren), men har smurt opp disse med jevne mellomrom. Bærebruene (som har bærekuler integrert) har gitt samme symptomer. Skiftet disse og fikk en vibrasjonsfri bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er bærebruene skiftet med påfølgende 4-hjulskontroll. Det ble betraktelig bedre, men kjenner fortsatt noe vibrasjoner. Det kjennes som bremsene pulserer litt. Dette var ikke tilstede i begynnelsen når de store vibrasjonen var til stedet, og mistenker at skivene har blitt vibrert skjeve. Nå blir det skiveskift for å se om dette løser dette.

 

Det ble bemerket at øvre bærebruer bak antagelig nærmer seg skift da vulkingen på noen av foringene begynner å løsne. Kan dette påvirke? Har inntrykk av at vibrasjonene kommer framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 18.28, discosimen skrev:

Har en 2012 D4, og sliter med samme problem. Den rister innimellom ved ved nedbremsing og noen ganger etter å ha stått en stund. Har avbalansert dekkene uten at det har hjulpet noe. Har også vært inne å skiftet alle bremseskivene pga skjevhet, men dette har heller ikke hjulpet. Kan være trege calipere?

 

Har det ikke vært et vanlig problem på D4, med kast i skivene? Mener mange har reklamert på dette tidligere. :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...