Gå til innhold

Noen spørsmål etter snart 3mnd som D4 eier


Bjørnung

Anbefalte innlegg

Nå har jeg snart 3 måneder med erfaring med Discovery 4, 2015 SDV6 modell.

Ikke ny med LR riktignok, har kjørt LR praktisk talt daglig i 37 år.

 

Bilen er generelt nydelig, men det jeg undres på er at forhandler sier at alt er normalt, men jeg føler at gasspådrag fra lav/stillestående til moderat hastighet er altfor brutalt og ikke forutsigbart.

Spesielt opptrer dette når man prøver å komme inn i en ledig luke i hissig trafikk, fra sidevei, kryss, eller rundkjøring. Typisk at jeg begynner å gi litt gass, innser jeg må raska på og gir litt mer og ender med å febrilsk prøve å tøyle et løpsk esel som helst vil ut i grøftekanten på andre siden. Nåja, ikke fullt så gale, men meget irriterende. Jeg har etter hvert sett at flere reviewer (youtube) har påpekt dette som et lite problem opp gjennom årene. Jeg kunne nok ha håndtert og levd med dette dersom det var forutsigbart, men det er det ikke, muligens mest fremtredende med kald motor.

 

Løsningen jeg etter hvert har kommet frem til er å alltid kjøre i terrainmodus  - gress, glatt veibane..... Da slipper jeg den brå akselerasjonen som følge av enten turbolagg og/eller girskifte (tydeligvis flere teorier på hva det er). Med terrainmodus satt slik så føler jeg nesten jeg kjører med Rover V8 med silkemykt og forutsigbart gasspådrag, riktignok mangler den helt store akselerasjonen som kunne vært der fra SDV6 motoren, men jeg innser jeg normal slett ikke har bruk for så mange hester uansett.

Noen som har gjort samme erfaring og eventuelt også kjører "på gress" hele tiden?

 

En annen mindre irritasjon er at når jeg sitter og venter på noen med motoren av og lytter på radio/musikk, så får jeg beskjed om at radio vil skru seg av om 1 minutt. Jeg vet at jeg kan programmere inn forskjellig tid, men når tiden er utløpt er man da nødt til å la radio skru seg av selv og så manuelt skru på igjen? Er det ingen mulighet for å starte radio for en ny "periode" uten at den må skrus seg av??

 

mvh

Bjørnung

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CGLR4 skrev:

Dette er dessverre helt normalt, har kjørt endel forskjellige D4 oppigjennom, både med 6 og 8-trinns girkasse og de har alle vært sånn. Vanskelig å være smidig igang fra lav hastighet.

Mange takk for svar, da vet jeg dessverre at det faktisk er normalt.

Tror jeg fortsetter å kjøre på gress og glatte veier selv om sommeren, såfremt ikke det er noen ulemper med det som jeg ikke vet om enda. 

(dvs - noe sommer har det ikke vært på disse kanter enda, 11 garder og regn da jeg gikk tur med bikkja i morges - der er dessverre også alt som normalt :lol:)

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange nyere biler oppleves som du beskriver, ikke bare LR. Det handler om hvordan momentkurven (turboforsinkelse) er og hvor bra motoren samarbeider med girkassen og hvordan torqueconverteren i girkassa transporterer momentet videre.
Når du har hatt bilen lenger venner du deg til det og vet mer hvor mye turtall du må gi ved igangsetting for å få passe akselerasjon, hvor lite som er for lite og hvor mye som er for mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, iknutis skrev:

Mange nyere biler oppleves som du beskriver, ikke bare LR. Det handler om hvordan momentkurven (turboforsinkelse) er og hvor bra motoren samarbeider med girkassen og hvordan torqueconverteren i girkassa transporterer momentet videre.
Når du har hatt bilen lenger venner du deg til det og vet mer hvor mye turtall du må gi ved igangsetting for å få passe akselerasjon, hvor lite som er for lite og hvor mye som er for mye. :)

 

Takk for innspill. Problemet er at det ikke er forutsigbart, jeg prøver å gjenskape situasjonen, men får det ikke til.

Av og til alt er alt jevnt og fint andre ganger bykser den til og jeg klarer ikke se hva som forårsaker det, som nevnt skjer det kanskje noe oftere med kald motor.

Jeg liker ikke å bli overrasket av slikt i kritiske situasjoner, kjenner hvordan rattet vil napper til og vil slites ut av hendene mine når jeg forsøker å holde bilen inne i rundkjøringen.

Nå er jeg kanskje vel kritisk fordi bilen i alle andre hensende er så behagelig å kjøre, og dette virker derfor helt ute av stil i forhold til resten av kjøreopplevelsen..

 

At LR har klart å fjerne dette totalt når terrain modus er satt til gress/snø/is viser at de burde lett ha kunnet fikse dette.

Kanskje det er mer fremtredende på SDV6 som skal ha en ekstra turbo for lave turtall om jeg har forstått det riktig.

 

PS - foreslo for forhandler at det kunne muligens være gasspedal potensiometer (om D4 har det) som gav erratiske signaler av og til (det har jeg opplevd på RR), men siden det ikke var feilkoder så var det ikke noe å sjekke mente de!?

 

Bjørnung

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kanskje to turboer skulle redusere dette problemet? Hadde det litt på D3en men opplevde det ikke som voldsomt! Burde egentlig være en software-issue! Girkassa er jo også adaptiv så reset kanskje et forsøk verdt? 

 

Min DS med 190hk og 9trinnsautomat kan også være litt vel voldsom ved hard gassing ut av rundkjøring! 180hk en av den nye motoren har fått en bedre software! Men LR gidder ikke oppdatere på de bilene som ble levert med den gamle 2,2L dieselen!☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å legge til litt info om dette "problemet" (jeg opplever det også som et problem) så er det girkassen som er synderen, når du signaliserer at du skal kjøre (altså gir gass) så er det mange faktorer som skal på plass, motoren må regne ut hvor mye moment den skal gi, girkassa skal bestemme seg for hvilket gir den burde velge, osv.

Når girkassa først har bestemt seg så er motoren klar og øser på med det som i praksis er for mye effekt, for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, CGLR4 skrev:

For å legge til litt info om dette "problemet" (jeg opplever det også som et problem) så er det girkassen som er synderen, når du signaliserer at du skal kjøre (altså gir gass) så er det mange faktorer som skal på plass, motoren må regne ut hvor mye moment den skal gi, girkassa skal bestemme seg for hvilket gir den burde velge, osv.

Når girkassa først har bestemt seg så er motoren klar og øser på med det som i praksis er for mye effekt, for seint.

 

Etter snart enda en måneds kjøring tror jeg det kan være en kombinasjon slik som du sier, turbolag, programvare, girkasseskift etc.

Jeg føler fremdeles at det er uforutsigbart. Jeg klarer håndtere det, men hadde vært kjekt å vite litt i forkant at denne brå akselerasjonen kommer. 

 

For å presisere - jeg snakker om relativt lite gasspådrag, bare sånn "litt mer en forsiktig" når jeg skal smette inn i ledig plass i trafikken.

 

mvh

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv SDV6. Aldri tenkt på det problemet du nevner men heller frydet meg over at den er så hissig. Turbo 2 slår inn på ca 2500 rpm. 

Skal du lette helt så har jo også gasspedalen et ekstra "trinn" helt i bånn, men høres ikke ut som du har tenkt å være så tung i foten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rover87 skrev:

Har selv SDV6. Aldri tenkt på det problemet du nevner men heller frydet meg over at den er så hissig. Turbo 2 slår inn på ca 2500 rpm. 

Skal du lette helt så har jo også gasspedalen et ekstra "trinn" helt i bånn, men høres ikke ut som du har tenkt å være så tung i foten:)

 

Joda, gøy med hissig bil med skikkelig drag, men etter noen deilige kilometer sammen med min D4 skjønner jeg de som synes det er noe utfordrende å "porsjonere" kraften fra stillestående.  Før jeg ble vant med bilen opplevde jeg gasspådraget som noe "tregt" som igjen utløste en slags ketchupeffekt (ingenting, ingenting - faen, alt) når tingene "løsnet". 

 

Og der var innlegg nummer 2 000 fra meg postet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rover87 skrev:

Har selv SDV6. Aldri tenkt på det problemet du nevner men heller frydet meg over at den er så hissig. Turbo 2 slår inn på ca 2500 rpm. 

Skal du lette helt så har jo også gasspedalen et ekstra "trinn" helt i bånn, men høres ikke ut som du har tenkt å være så tung i foten:)

 

Hehe - joda skjønner hva du mener, men selv har jeg for så vidt aldri vært glad i "hissige" biler, men fryder meg over at det er krefter nok til at cruise kontrollen er så jevn og fin. Riktignok ikke særlig god i utforbakker - hvorfor i all verden kan ikke cruise kontroll gire skikkelig ned i utforbakker slik at farten holdes jevn? Her må jeg stadig manuelt gire ned.

 

Og - joda kick-down er også brukt i høyere hastigheter, men igjen, debatten over gjelder svakt gasspådrag og turtall under godt under 2500... tror jeg i hvert fall, sjekket ikke,...godt beskrevet av isak som "ketchup effekten"!!

 

Bjørnung

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...