Jump to content
LRforum
Jon Unstad

Mistet revers på L322 med GM 5L40-E automatkasse

Recommended Posts

Hei folkens.

Sitter med en L322 2004 modell 3.0 td6. Har ingen revers. Symptomene er at det slurer, men det gir ikke nok friksjon til drift. Tappet av olje (brent og spon i oljen) byttet filter etc i håp om at dette skulle hjelpe, noe det selvfølgelig ikke gjorde. Kassen har hatt en overhaling hos RATS i 2011 før jeg kjøpte bilen. 

Det jeg egentlig lurer på er om GM 5L40-E kassene fra BMW 5 serie (E39) vil passe?, altså ikke BMW X5. 

Eller om noen her har en fungerende GM 5L40-E kasse de gjerne skulle kvittet seg med:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

omtrent alt av X5 med samme kasse har enten havarert, byttet eller overhalt kassen om de har gått over 200k km også. Tror den ekstra belastningen som det er når den er montert på tung bil tar livet av dem raskere. Du er muligens inne på noe om du skal ha brukt kasse og sette på en i fra en lettere (5serie) om det går. Følger spent med her ettersom L322 kunne vært den neste bilen min om det er mulig å finne en løsning på disse girkassene som raser :S 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen er en drøm den, veldig glad i den. Bare litt kjedelig med girkassespøkelset lurende i kulissene. 

 

 

Clausen: Jeg vet tidlig X5 kan benyttes, men har forstått det slik at 5 serie med 3 liter også kan brukes. Vet du eventuelt hvorfor den ikke kan benyttes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uten å kunne noe om dette våger jeg å spørre, BMW personbil har ikke transferkasse, og vil tro at girkassene er tilpasset fordelingskasse?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp er vel det jeg "frykter" også Lafterolf. Har ikke fått sett ordentlig på kassene ennå, vet bare at GM 5L40-E kassen sitter på enkelte 5 serie modeller også. Hørtes "enkelt" å benytte en kasse fra en 5 serie. De finner en på huggeren til ok pris. Kassen er overhalt tidligere, relativt dyrt å gå i gang med det nok en gang, bilen begynner å bli gammel. Tenkte da som så at jeg får jo noen brukt kasser for prisen av hva det koster å overhale. Bytte kasse gjør jeg selv. 

 

Håpet selvfølgelig svaret skulle være at kasse fra 5 serie smetter rett på plass;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg og tipper at det er som lafterolf skriver at det er annen utgående aksel og et annet bakstykke som passer mot transferen. Hvis utgående aksel er ulik betyr det mye skruing. Men hvis akselen er lik og adapter/bakstykket er forskjellig er kanskje greit å flytte over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...