Gå til innhold

Mistet revers på L322 med GM 5L40-E automatkasse


Jon Unstad

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Sitter med en L322 2004 modell 3.0 td6. Har ingen revers. Symptomene er at det slurer, men det gir ikke nok friksjon til drift. Tappet av olje (brent og spon i oljen) byttet filter etc i håp om at dette skulle hjelpe, noe det selvfølgelig ikke gjorde. Kassen har hatt en overhaling hos RATS i 2011 før jeg kjøpte bilen. 

Det jeg egentlig lurer på er om GM 5L40-E kassene fra BMW 5 serie (E39) vil passe?, altså ikke BMW X5. 

Eller om noen her har en fungerende GM 5L40-E kasse de gjerne skulle kvittet seg med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omtrent alt av X5 med samme kasse har enten havarert, byttet eller overhalt kassen om de har gått over 200k km også. Tror den ekstra belastningen som det er når den er montert på tung bil tar livet av dem raskere. Du er muligens inne på noe om du skal ha brukt kasse og sette på en i fra en lettere (5serie) om det går. Følger spent med her ettersom L322 kunne vært den neste bilen min om det er mulig å finne en løsning på disse girkassene som raser :S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er en drøm den, veldig glad i den. Bare litt kjedelig med girkassespøkelset lurende i kulissene. 

 

 

Clausen: Jeg vet tidlig X5 kan benyttes, men har forstått det slik at 5 serie med 3 liter også kan brukes. Vet du eventuelt hvorfor den ikke kan benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp er vel det jeg "frykter" også Lafterolf. Har ikke fått sett ordentlig på kassene ennå, vet bare at GM 5L40-E kassen sitter på enkelte 5 serie modeller også. Hørtes "enkelt" å benytte en kasse fra en 5 serie. De finner en på huggeren til ok pris. Kassen er overhalt tidligere, relativt dyrt å gå i gang med det nok en gang, bilen begynner å bli gammel. Tenkte da som så at jeg får jo noen brukt kasser for prisen av hva det koster å overhale. Bytte kasse gjør jeg selv. 

 

Håpet selvfølgelig svaret skulle være at kasse fra 5 serie smetter rett på plass;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tipper at det er som lafterolf skriver at det er annen utgående aksel og et annet bakstykke som passer mot transferen. Hvis utgående aksel er ulik betyr det mye skruing. Men hvis akselen er lik og adapter/bakstykket er forskjellig er kanskje greit å flytte over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...