Gå til innhold

Sveiseapparat


Anbefalte innlegg

Kemppi å esab har noen flotte små modeller, ikkje kjøp noe sånn halveis greier fra biltema å lignende det er bare dritt,

du har igjen for å kjøpe eit sjikkeli i lengda, har sselv eit kemppi minarc mig adaptive som eg har hatt i 8-10 år nå å det har blitt brukt mye å der har det vore null problemer,   Esab har eit flott eit som heter REBELL det er både mig, pinne å tig i samme apparat, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som austbø109 med kemppi minarc mig. Lånte noe skrammel først før jeg kjøpte denne og det er vanvittig forskjell på det. Helt håpløst for en amatør å gjøre det enda vanskeligere for seg selv ved å bruke dårlig utstyr :D Godt mulig proffene klarer å bruke Biltema greier, men jeg ga opp. Disse dukker av og til opp på Finn og kan varmt anbefales, men sikkert mye annet bra der ute fra esab/Lincoln også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke flusstråd, men ikke alle apparatene er laget for det da man må snu polaritet.

 

Kan bare være enig med de andre, kvalitet lønner seg.

Og de litt dyre apparatene har selvjustering på trådmating slik at innstillinger går som en lek. 

 

Billige mindre migapparater har ofte bare tre-fire trinn på varme, og er ikke lette å sveise med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger i utgangspunktet dekkgass til MIG sveising ja, men du får kjøpt flussfylt tråd som en nødløsning. Det er også mange som har bygget om gamle CO2 apparat og fyller dem med CO2. Fungerer fint som dekkgass på svartstål, men jeg gikk over til en Mison blanding siden flasken min måtte ha ny sertifisering og jeg hadde behov for ny regulator også så da var det ikke stor prisforskjell opp til ny eieflaske. 

 

Får 11kg leieflaske fra air liquide med innebygget regulator for i overkant av 5000kr. Fordelen da er at du bare bytter inn flasken og får kontrollert flaske/regulator igjen ferdig fyllt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt apparat kostet 3-4 k da jeg kjøpte mitt mener jeg. Dekkgass og regulator ble en del ekstra, men fikk en kjempepris husker jeg. Ikke direkte vanskelig å sveise med, en del justeringer på tråd og varme. Et kemppi apparat er mye lettere å få penere sveis med - helt klart. :)

Hadde gassflaske da jeg sveiset opp Range Rover'n, men da den ble tom gikk jeg over til flusstråd/rørtråd med gass. Skifta kanaler på D1 da bla. Enda noe vanskeligere å sveise med, men med gode karakterer fra sveising på skolen går det helt bra. ;)

 

Sist jeg var hos Jula så jeg på flere av apparatene de har. De ser veldig bra ut, og har en fin pris. 

 

Mitt tips er i hvert fall å kjøpe et apparat som har lang nok jordkabel. Min er veldig kort, og jeg må sitte med apparatet nesten inne i sveisen, noe det ikke alltid det er plass til... selve mateslangen er nesten dobbelt så lang derimot.

Solid Bør det også være. Hjulene mine er ødelagt etter tyngden til gassflaske,  og maskina er nesten håpløs å få flytta 6 år senere. Det positive er da at ingen andre låner den :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte nettopp et halvbillig Luna-apparat. Håpløst å sveise med når man er vant til litt proffere saker. Nå ønsker jeg meg et av de nevnte fra Kemppi eller Esab. Ser lovende ut i reklamen ihvertfall.

 

Har du råd, så kjøp deg et kvalitetsapparat med en gang. Heller et ti år gammelt proff-apparat enn et nytt Biltema-apparat. Og kjøp deg gassflaske. Jeg sveiste tre sveisepunkt med flussfylt tråd, før jeg kjøpte vanlig tråd og gass. Forskjellen er som å gå fra Corolla til Range Rover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ihvertfall ikke vært i tvil om å bruke litt mer for et kemppi man har "livet ut" kontra å kjøpe noe man blir lei av å plages med. Rapidwelding der jeg kjøpte mitt i fra har minste minarcen til 760pund nå så det er ikke veldig dyrt å kjøpe noe bra heller. Nå er pundet dyrt så vet ikke om det er noe å spare på å handle i England kontra f.eks. TESS i Norge som også selger dem. Når jeg kjøpte for 7-8år siden sparte jeg vel 7-8000kr på maskin+automatisk maske, tråd og diverse utstyr så da var det verdt det. Automatisk maske er også litt kjekt siden det gjør at man kan konsentrere seg mer om sveisen :) 

 

http://rapidwelding.co.uk/dynamic/DisplayItem.aspx?c=61008170&zl=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme erfaring som mange andre her i tråden... Handlet først et Telwin apparat (180A) (var det på torshov bilrekvisita mon tro?)... Kranglet med den maskina i årevis.. Når du startet den opp så jobbet den ikke likt som forrige gang, så man måtte konstant justere, matingen var ujevn, osv osv. Resultatet ble at man ikke tørte å sveise på ting fordi sjansen var 50/50 for at apparatet jukset og du ødela mer enn du reparerte.

 

For noen år tilbake handlet jeg et Kemppi Minarcmig evo 200... og det er en verden av forskjell. Lett å sveise med. Denne har jeg sveiset alt fra tynnplate og opp til 10mm stål med (og aluminium) uten problemer.

 

Konklusjon: kjøp noe skikkelig, og dropp frustrasjonen ved å forsøke å lære på et dårlig apparat.. og ja, bruk gass og flaske. :)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et 6-7 år gammelt Kemppi kempomat1701 1fas 16A men funker også på 10 A kurs på mindre prosjekter. Dette er ikke  bærbar utgaven. Tenkte 6000 kr med gass og regulator? Men jeg er på ferie og apparatet står ikke hjemme så det tar fort 4 uker før det kan prøves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange bra apparater på markedet for under kr 5000.-  primær oppgaven for ett mig apparat er å gi stabil spenning og jevn mating.

og det klarer de aller fleste apparatene (dog er 3 fase apparat bedre enn 1 fase)

Mig apparater med tig og pinne i tillegg er etter min mening helt bortkastet, dette fordi i på de apparatene jeg har vært borte i har det kun vært DC tig,noe du ikke trenger når du har mig.

Og sveiser du ikke mye med tig og lærer deg kunsten blir det allikevel aldri bra.

Har hatt ett DC tig i ca 10 år og har aldri brukt det, skal en ha tig er det etter min mening nødvendig å ha AC, i alle fall når en har LR

Og når bruker du pinne sveis?? i de tilfellene som jeg trenger å få sveist noe med pinne som for eksempel vanskelig støpgods og lignende er det greit å sette dette bort til noen som virkelig kan det, og har utvalget i elektroder.

Den fysiske størrelsen på apparatet er for meg helt underordnet, har aldri med meg mig'n på ferie, foretrekker heller ett apparat på hjul med plass til flaske bak.

Du trenger ikke apparat med automatisk justering av trådmating, klarer du ikke å justere tråmatinga så må du heller la være å sveise.

Kjøpe dyrt apparat og sveise med flusstråd er etter mitt skjønn i alle fall bortkastet, skal du sveise skikkelig må du ha riktig dekkgass.

Det er mange bra apparater til salgs på Finn til en billig penge. 

Det er som oftest den som sveiser som avgjør hvordan resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare for å ha nevnt det, en trenger ikke bygge om brannslukkere  for å bruke de til dekk gass,  uttaket av gass ved sveising er så lite at det kommer som gass-ikke væske. Er en usikker setter en flaska opp-ned.

 

Den lokale miljøstasjon er fin kilde til gratis co2-apparater. Har ikke betalte for gass på åresvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...