Gå til innhold

Utslitt dynamo?


RonnyS

Anbefalte innlegg

På vei hjem i kveld begynte ladelampa (batterisymbolet) å lyse rødt.

Jeg har en måler i strømuttaket på dæsjbordet, og den viste 12.5 volt.

Like etterpå slukket ladelampa å lyse, og måleren viste 14.1 volt.  Slik holdt den seg noen minutter, men så begynte den å synke fort.

Ved 12,5 volt begynte ladelampa å lyse rødt igjen, og volten fortsatte å synke. Jeg skrudde av alt som brukte strøm, og kom meg hjem.

Hjemme endte tallet et sted mellom 10.9 og 11.1 volt

Ved høyt turtall sank tallet 0.1 volt, og når turtallet var nede på normalen steg volten 0.1 igjen.

 

Tyder dette på at dynamo er gåen?  Den har snart vært med 450 000 km.

 

Ronny S 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at den ikke lader som den skal lenger. Om feilkilden er dynamoen er ikke sikkert, men om alt av ledninger er uskadet, og ikke lucas har vært på ferde, så skal du være godt fornøyd med 450 k km på en dynamo. Da har'n gjort jobben sin... og litt til.

 

men jeg ville ha sjekket koblinger etc før jeg hadde løpt og handlet en ny dynamo

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at kontakten til ladelampe er falt ut , men kortslutning i ledning kan være en grunn.  Kontakten sitter oppe bak under innsuget, og kan være vanskelig å få løs. Jeg endte med å klippe ledningene fra ledningsnettet, og ta ut hele dynamoen. Med kontakten i. Mulig din Td5 har fått bedre stell en min, mener du skal trykke lett ned i overkant av kontakten, og trekke den rett ut. For å få løs dynamoen tok jeg av strammehjulet til reima for å komme til torx-bolten som holder dynamoen i underkant. 

Men symptomet minner om det som kommer med kortslutning av ledningen til ladelampa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons.

Det er ingen dieselelektriske verksteder rundt her jeg bor.  Nærmeste er i Kristiansand, som er ca 176 km fra meg.

 

Startet opp bilen i dag, og da ladet den 13.1 volt på tomgang.  Altså en god del opp fra i går. 

 

Må jeg ha av AC-pumpa for å få ut dynamoen?  Ganske trangt å komme til bak radiatoren.

 

Ronny S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den ladet noe bedre i dag, så mannet jeg meg opp til en kjøretur.  Det ble nokså nøyaktig 42 km med sletter, bakker opp og ned, og en liten tur i en bakke så bratt at lavserien måtte inn.

Ladingen startet på 12.5 volt, men hoppet så umiddelbart opp til 14.0, 14.1 og 14.2 volt.

Et par ganger nede på 13.9 volt ved svært lavt turtall på motoren.

 

Noen som har en teori om hva som skjer?  Jeg begynner å tro at det kan bli en tur til Landstreffet likevel.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik har vel ferie nå, men kanskje VSI har en slik på lager. De har væffal ikke noe slikt på Esso i Valle.

Kanskje legge turen om Tønsberg på veil til Landstreffet.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Tror det er ferie hos vestship også, men utlandet kan sende raskt de også. Kanskje til adresse på treffet til og med.

VSI tar imot e-post med bestilling. Det skjønte iallefall jeg etter en telefon samtale dit før de tok ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

VSI tar imot e-post med bestilling. Det skjønte iallefall jeg etter en telefon samtale dit før de tok ferie. 

Men når kan de levere?

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RonnyS skrev:

Men når kan de levere?

 

Ronny S

"Fråga inte mig, jag er inte Jesus" 

 

Nei, jeg vet ærlig ikke. Skjønte bare at det var å sende e-post så sendte de? Vet ikke hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...