Gå til innhold

Serie 2 88" restaurering, besøk av kjennere


Borgeh

Anbefalte innlegg

Hei. 

Akkurat fått tak i en serie to jeg skal restaurere. Første gang jeg er borti landrovere og jeg har endel spørsmål om hva som er vanlig/uvanlig på disse og lurte på om noen i trondheims området hadde lyst til å ta seg en tur.

Børge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med seriebil.

Hvor holder du hus? 

I klubbhuset på Øysand er det nok stammefrender med litt erfaring. Om ikke så drikkes det kaffe og juges over en stor sko:)

 

Vi tåler mengder med bilder og gjerne litt av bilens historie også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe sånt. Brøyteskjær fester foran finnes fortsatt men ikke skjæret. Taket og alt bærer preg i detaljer av at det ikke ligner noe som helst av det jeg ser på youtube og det er glipper og diverrse som kanske er hjemme mekk kanskje noe som er brutal bruk eller kanskje orginalt på akkurat denne. Må vel se på dette til uka. Lafterolf skal ta drg en tur så får vi se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja kunne kanskje tenkt meg at den ikke var så spesiell. har tak og vegger til denne liggende hvor vi henta ned denne ( legge ut bilder av det i morgen) .

Har sett for meg camping / bil nr to og har bruk for mer en de tre setene foran. Lyst til å ta av vinsjen og bygge den opp til bruksbil da vi faktisk trenger en bil nr to og dette er vel den utlimate nr 2 ;)

Legge ut noen mer detaljerte bilder av problrm områder når jeg får henta tak og vegger. Fortrinnsvis en dag været vil meg bedre.

 

Om noen har en bakdør som passer er jeg jo veldig!! interessert i det,

samt seter. Ja skal legge ut bilder av hvor dårlige setene var (gamle volvo seter).

Motoren er jo også ett kapittel for seg selv... har med en ny eksos eller innsugs manifold, den har olje og sviver. Har endel nr og diverse tall på blokka om noen kan oversette dette til hva slags motor jeg har i den. 

Sterke krefter i vennegjengen mener at alt slik ryker til fordel for en gammel 5syl vw motor eller litt mer bråkete toyota 2.4,

der andre mener at orginalt er bra ja, men da vil JEG at noen som kjenner denne motoren kanskje har noe å bidra med. Bilder ligger på pcn og jeg sitter selvfølgelig på en ipad uten bilder.

 

Nevnte jeg at seter og bakdør er av interesse, nytt eller brukt. Det samme med dempere og fjær hele veien rundt. Fjærene foran gav etter når en Suburban rykket den med strikk opp fra jorda den har brukt over 30 år på å synke ned i.

 

Rust, jupp mye rust, men den delen av bil vet jeg hvordan jeg skal fikse uten for mye stress

 

Alt av gummi har forlatt denne verden til fordel for noe sprøtt hardt noe som også trengs. Biltema lyktene eller hva de gamle firkanta tilhengerlysene bak ryker til fordel for litt mer orginale med marginal lysstyrke.

 

Hjulene fremme triller, når den ble dratt drem og fjærene bøyde seg så datt splinen til drivknuten ut og hjulene triller. Bak så ser det ut til at alt står i stå, men regner med at jeg finner ut av disse tingene når jeg begynner å plukke ned delene.

 

Bilen er importert til Norge fra Sverige i 1980 så langt jeg kan lese. Flytta til Orkanger ett par år. Ble kjøpt opp av en (laste)bil mann i Vinjeøra og ble som sagt brukt til brøyting og tauing. Hytta ser litt skeiv ut bakover så det er god glippe på toppen av dørene mot baksiden av bilen, noe som jeg ville gjettet er hard bruk. Gjenspeiler seg også i at den ikke virker helt god å lukke. Tar i foran nede på døra. Passasjerdøra vet jeg lite om, den er låst og jeg har ikke nøkkel, samme med tennings nøkkelen. 

Min bekjent kjøpte denne mellom 84 til 87 og den ble flytta med henger opp til Selbu der jeg først traff på denne noen år senere og siden glemte. Har utrolig mye lag med lakk/maling og patinaen ser unektelig tøff ut. Den har ett lag med noe mørkt... svart? farge som jeg godt kan sies å ha kjent igjen på bilder og i husken av svenske redningbiler fra en bedre men svunnen tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil!

Jeg tar meg gjerne en tur jeg. :)

Kan ikke alt om seriebil, men RRC, Defendere og andre LR opp til dags dato har jeg ganske peiling på.. 

Planlegger også et besøk til Lafterolf til uka. Så om det skal handles deler kan jeg ta med over fjorden. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt på 91897744 så kan jo gliset vises frem ;)

 

vil ha besøk av noen som kan fortelle meg om særegenhetene og hva som er mulig å få til før jeg kjøper til deler som kanskje ikke passer, men setter pris på tilbudet!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og grattis med knalltøff bil. Den vinsj-løsningen var veldig spennende. Om du på sikt vurderer å kvitte deg med denne kan jeg absolutt være interessert :rolleyes:. Hadde vært gøy å sett flere bilder, og om den går fremover eller akterut. LR er en spennende hobby som fylles med tidvis lystbetont skruing. Er på vei ut i garasjen nå for å begynne med utskifting av foringer på fjærene bak..... Usikker på om det blir lystbetont....:blink:

Endret av siglis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn noen godbiter, viser forskjellige rariteter og problem områder på bilen. Legg merke til den store glippe bak seteryggen og bakvinduet... 50mmish.

Til gjengjeld null rust på dragerne under platten.

Nederste del av førerdør litt bongla så det er tidvis stor glippe mellom dør og ramme.

bøyd fremfjær. Delikate tilhengerbaklys. Ett skue i brunt understell, litt rusthull.

Fester til speil ved siden av luftelukene? Feste av speil frempå hjulhusene?

 

Kanter hjørner og andre detaljer slått inn og avrundet for å være sikker på at bakdør og detaljer ikke skal passe godt sammen.

Mer av studie i brunt for den som liker den fargen.

 

Hva var en røde og gule spaken til igjen?

Og en spake som kommer inn i bilen gjennom sete boksen? koblet til kraftuttaket bak?

Hjulbrønner bak nedsetti av troll.

20170717_205713.jpg

20170717_205754.jpg

20170717_205831.jpg

20170717_205838.jpg

20170717_212931.jpg

20170717_212939.jpg

20170717_213043.jpg

20170717_213159.jpg

20170717_213201.jpg

20170717_213218.jpg

20170717_213230.jpg

20170717_213301.jpg

20170717_213313.jpg

20170717_213803.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en god del av flakene som skrapes av ramma er tektyl fra 19pilogbue. Mye bra stål å sveise i. Mye skruer som skal byttes ;)

 

Legger ved noen bilder fra motorlokka om noen vet noe om hva dette er, bortsett fra at vognkortet sier bensin.

 

Taket er gravd ut, ene sidevinduet knust men det var relativt lett å skaffe nytt sammen med pakninger til alle vinduene.

 

Var også med ett stilig bilde av radiator skiltet, pen detalj.

 

20170705_114236.jpg

20170705_114239.jpg

20170705_114252.jpg

20170705_114315.jpg

20170713_230255.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være en del å bryne seg på her ja. 

Gul spak, trykk ned for 4wd HØY

Den røde veksler mellom HØY og LAV-serie på transfer. 

Den siste spaken kan være enten en overdrive eller kanskje noe ifm vinsjen!?

Mistenker at vinsjen og ergo bilen stammer fra everk, den som mange andre. Den store trommelen, med plass til mye vaier, og plasseringen midt i bilen kan tilsi at den har vært brukt til everksvirksomhet. Både til å trekke kabel og dra inn linjetråd er det slik det var på begynnelsen av 80 tallet nå jeg jobbet som montør i alle fall...

edit: ser at den også har en voldsom fjærpakke foran. Tror ikke JEG har 9 blader på mine fremfjærer originalt i alle fall!?

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...