Gå til innhold

Serie 2 88" restaurering, besøk av kjennere


Borgeh

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Disse bitene kom heim på fredag. Var jo noen unoter å ta tak i. De dukka opp under flere lag av jord sand lakk sparkel og gammel tektyl.

Blir sommerferiearbeid ditta. Om lafterolfen hadde noen gamle fjøre så blir den vel putta på hjul i løpet av sommerferien om været tillater. DVS Om det er regn og fruen gir lov

5C56075A-3610-4D98-923C-B3C4C4CD01B9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøss katta.

Sommer skal være sol .

Regnet forøvrig nok i fjor,synes jeg.

Vinteren er til for sykdommer og skader som kuldeastma,brudd og målgangskollaps eller

fornuftig og uskadelig kvalitetstid i garasjer og skur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

For de som ikke liker rust så har jeg vel noe å vise frem. Ramma er ferdig og påmontert fjører... ihvertfall tre. 

Torpedoveggen .... ja den må vente litt. Akslingene er plukka opp og ligger til demontering. Så over pokalene. Bilde kommer one of these days. Var så mørkt ute at det ikke var mye å vise frem. Ihvertfall så ser pokalene bra ut. Så disse blir beholdt. 

Men. Bortsett fra lager og simmeringer og endeledd. Er det noe mer jeg bør bestille opp med en gang? Hvilken olje skal i diffene og hva skal en se etter for feil... generelt tips og triks.

Og hvordan overflatebehandler dere akslingen? 

Ovatrol arkanol og benga?

20180824_185729.jpg

Endret av Borgeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Må sjekkes opp. Fått svar fra kommunen at det er bare å bygge garasje så bilen får en plass å bo. Stoppa opp litt på akslingene men er fast bestemt på at ramma er på hjul til desember. Motoren er flytta utover i tid. Fått tak i motorbukk så tenker at dette ordner seg.

Om jeg får tak i hjulene fra lafterolf vel og merke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Alle slitedeler til akslingene har dukket opp. Alle deler det lukter sandblåsing av er vel blåst. Akslingene selv har har ett spa bad i syre ett par uker og gammel arvesynd er gjort opp. Owatrol arkanol og benga på alle deler som ikke liker rust. Ser jo at jeg ikke har bilde av smådelene men får vel ta meg noen flere bilder etterhvert som delene momteres på ramma. Skulle jo gjøre det før jul... samtidig som alt annet i julestria selvfølgelig!

 

Det er dukka opp tre hull i bremsetrommelen etter sandblåsing for drenering av væske ved evt oppsamling.... who knew ;) masse som dukka opp etter blåsing, serienr tekst knekte bolter i hull som har vært planta der med litt sveising og hammring med flere tiår med møkk på toppen

 

Diffene har vært vasket og sandblåst etter beste evne og glinser godt med litt olje.

Obligatoriske knekte bolter både her og der på akslingene er borra ut, sikkert 10 av dem. 9 grunnet gammel arvesynd med hammer meisel og autogen sveising og 1 på grunn av rust. Alle studs til felgene bytta ut med innslagsskrue. Disse selvsagt i godt blandet orginal grease papir fra 60 tallet til nyere kinaparts fra britpart. Av alle ting så er da dissd ikke greid produsert likt.! Vanskelig del å reprodusere? Wtf.

 

Litt usikker på hva jeg skal gjøre med studsene som holder bremseklossene i passe avstand fra bakplata. Legger med ett førbilde der vi ser disse settskruene med tilhørende kontramutter? Disse har jeg jo dratt ut men må jo setge noe annet der istedet. Skru inn en m6, finne lengde  og sveise fast? Jeg har jo bestillt alt av tilgjengelig deler og akkurat disse er ikke å finne noen plass men det fant jeg ko ut etter å ha revet ut halvparten av dem... med wurths nutcracker tang ;).

 

 

20181219_005925.jpg

20181217_223632.jpg

20181217_201025.jpg

20181217_201020.jpg

20181130_201422.jpg

20181130_180741.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Som støtteskruer til bremsebåndene kan du nesten bruke hva som helst.

Kan være lurt å ha en delekatalog for hånden ved atomisering av biler.

 

Har det også. Fikk med ett lite bibliotek til bilen.

Har måttet bruke den litt. Men! At stub akslingen bak kunne taes av med makt synes jeg ikke kom frem.

Nei nå lyver jeg litt. Delekatalogen har jeg ikke så mye som åpnet permen på. Den var tørr. Jeg har to grå bøker som tilsammen stemmer litt med modelle  min. En om serie 1 ogserie 2, og en om s2 og s3. Samt haynes. Bilder der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...