fred Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Mistet brått fremdriften når jeg var ute å kjørte i går. Det kommer en lyd som minner mistenkelig om lyden av tannhjul uten tenner. Prøvde å koble inn og ut transferen, når transferen eller girkassen var i fri var det ingen lyd. Mistenker at det er overdriven som har tatt kvelden. Noen som har vært borti noe lignende? Er en overdrive fra Roverdrive. Forøvrig er bilen/drivverk gått litt over 200 000 km, overdriven ca 50 - 60 000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 Mer sannsynlig, særlig fordi du har td5, at medbringer/stikkaksling er utslitt. Få en person til å bistå med å sette bilen i gir mens du ser under om mellomaksling beveger seg. Vil tro den bakre går rundt, og da er det bare å ta av plasttoppa i hjulnavet. Du ser lett om det spinner uten at hjulet drives rundt. Er det i orden bak kan feilen ligger i framaksling. Enten medbringer eller drivknuten. Alternativt koble inn sperre på høy/lavgirspaken. Da sperrer girboksen slik at begge akslingene tvinges til å dra. Går bilen framover ligger problemet i en aksling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 15. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2017 Var under bilen å så nå, ingen av mellomakslingene går rundt. Det høres ut som lyden kommer fra girkasseområdet, jeg må jobbe noen timer nå men får undersøke litt mer senere i dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pickup Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Ta av lokket på girkassen som er nærmest overdrive og se på tannhjulet som har overført kraft nedover i systemet. Minnes om en kommentar angående dårlig smøring inni der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Har ikke du overdrive på gearkassrn? Kan være noe der som lager krøll, siden det er ettermontert er det best å begynne er. Alle spaker står i riktig posisjon for å få fremdrift? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 15. juli 2017 Del Skrevet 15. juli 2017 Er vel helst transfer kassen som har tatt kvelden ... tapp ut oljen og sjekk for smådeler. Skjedde med oss for noen år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 16. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2017 Tok av overdriven i dag, men klarte ikke å få av lageret som skal flyttes til den gamle akslingen. Kjøper nytt lager i morgen (hvis noen har det på lager), monterer tilbake den gamle akslingen og håper på det beste. Stakk hånden så langt inni transferen jeg klarte, det jeg kunne kjenne kjentes helt ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Det er ser ut som transferkassen er gåen. Tappet av den i dag og det kom ut noe spon, og det har vært vann i oljen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Noen tips til hvordan jeg kan sjekke om det er clutch, transfer eller gir som er gåen uten å ta ned girkasse? Jeg vil være 100% sikker før jeg bestiller nytt. Clutchen ble forøvrig skiftet for kort tid siden, men man vet jo aldri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Tok av bunnpannen på transferkassen, og der var det litt spon. Ser ut som noe messingspon. Evt gull, men jeg holder en knapp på messing. Tok også en video, kanskje noen kan høre av lyden hva som er problemet. Først i fri med clutchen ute, så i gir med clutchen ute. Når jeg trykker inn clutchen forsvinner lyden. Noen gode ideer? 2017-07-17 19.51.49.mov Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Etter å ha diskutert akkurat slike messingspon med Ashcroft så var konklusjonen at dette er helt "normal" og ikke noe å bry seg om... bare dårlig konstruksjon som gjør at dette skjer.... Når du setter bilen i gear og slipper ut - hører du da at "noe" roterer? Da virker sannsynligvis clutchen... Hvis du så går gjennom alle gearene i kassen - hører du da også at "noe" roterer uten ulyder? Da er kanskje gearkassen OK. Tapp også av oljen på gearkassen og sjekk for spon/smådeler... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 må innrømme at jeg har sett skumlere biter enn det der komme ut av fullt fungerende girkasser, men jeg har aldri hatt oppe transferkassen på en defender. Men messing slik du har tatt bilde av er normalt sett en del av et lager eller foring. Ulyden kommer jo uavhengig av om du har den i gir eller ikke. det forteller meg at det er noe som ikke er riktig i girkassa også, for når girkassa er i fri så skal jo ikke transferkassa bli rotert i det hele tatt. hvis utgående aksel er HELT fri for motstand så vil den nok bli dratt litt med av lagrene. lyden endrer jo profil ganske grundig når du setter den i gir. en ting er sikkert, det er IKKE en god lyd. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RonnyS Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Å fytte rakkeren da. Så stygg lyd har jeg faktisk aldri opplevd i min bil. Ronny S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Når den er i gir så hører jeg det går rundt og lyden blir kraftigere. Jeg tror nok det går mot ny/brukt både gear og transferkasse. Kjipt at det skulle komme rett etter girkassen var nede for bytte av clutch. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Demonter før du kjøper deler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 10. august 2017 Forfatter Del Skrevet 10. august 2017 Liten oppdatering: Girkassen var helt tom for olje så den er boss, har nok gått uten olje en stund for det har ikke lekket ut noe sålenge jeg har hatt den. Kjøpte brukt girkasse fra hugger, gått 81000 monterte og den var også gåen. Kun første og andre gir som fungerer. Så nå ser det ut som det blir en overhalt kasse fra ashcroft på neste forsøk. Vi får håpe det blir siste forsøk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Hvordan kan det skje at girkasse kjøres tom for olje og at du ikke har hatt synlige lekkasjer? Når var siste oljeskift på aktuelle kasse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 11. august 2017 Forfatter Del Skrevet 11. august 2017 (endret) Jeg mistenker at de har tappet den og ikke fylt på når clutchen ble byttet for 10000 km siden. Ellers så var den tom for olje når jeg overtok den i vår. Endret 11. august 2017 av fred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fred Skrevet 11. august 2017 Forfatter Del Skrevet 11. august 2017 Verksted sier at den nye kassen kun går i første og andre gir, men ikke i tredje, fjerde og femte. De mener problemet er inni kassen, men jeg vet ikke helt om jeg er enig i det. Tenker jeg skal hente hjem bilen å sjekke at alle overføringer er ok før jeg bestiller enda en ny kasse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.