Gå til innhold

Mistet fremdrift


fred

Anbefalte innlegg

Mistet brått fremdriften når jeg var ute å kjørte i går. Det kommer en lyd som minner mistenkelig om lyden av tannhjul uten tenner. Prøvde å koble inn og ut transferen, når transferen eller girkassen var i fri var det ingen lyd. Mistenker at det er overdriven som har tatt kvelden. 

Noen som har vært borti noe lignende?

Er en overdrive fra Roverdrive. Forøvrig er bilen/drivverk gått litt over 200 000 km,  overdriven ca 50 - 60 000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer sannsynlig, særlig fordi du har td5, at medbringer/stikkaksling er utslitt.

 

Få en person til å bistå med å sette bilen i gir mens du ser under om mellomaksling beveger seg. Vil tro den bakre går rundt, og da er det bare å ta av plasttoppa i hjulnavet. Du ser lett om det spinner uten at hjulet drives rundt.

 

Er det i orden bak kan feilen ligger i framaksling. Enten medbringer eller drivknuten.

 

Alternativt koble inn sperre på høy/lavgirspaken. Da sperrer girboksen slik at begge akslingene tvinges til å dra. Går bilen framover ligger problemet i en aksling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under bilen å så nå, ingen av mellomakslingene går rundt. Det høres ut som lyden kommer fra girkasseområdet, jeg må jobbe noen timer nå men får undersøke litt mer senere i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av overdriven i dag, men klarte ikke å få av lageret som skal flyttes til den gamle akslingen. Kjøper nytt lager i morgen (hvis noen har det på lager), monterer tilbake den gamle akslingen og håper på det beste. Stakk hånden så langt inni transferen jeg klarte, det jeg kunne kjenne kjentes helt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvordan jeg kan sjekke om det er clutch, transfer eller gir som er gåen uten å ta ned girkasse? Jeg vil være 100% sikker før jeg bestiller nytt. Clutchen ble forøvrig skiftet for kort tid siden, men man vet jo aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av bunnpannen på transferkassen, og der var det litt spon. Ser ut som noe messingspon. Evt gull, men jeg holder en knapp på messing. 

 

Tok også en video, kanskje noen kan høre av lyden hva som er problemet. Først i fri med clutchen ute, så i gir med clutchen ute. Når jeg trykker inn clutchen forsvinner lyden. 

 

Noen gode ideer?

2017-07-17 19.50.28.jpg

2017-07-17 19.51.49.mov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha diskutert akkurat slike messingspon med Ashcroft så var konklusjonen at dette er helt "normal" og ikke noe å bry seg om... bare dårlig konstruksjon som gjør at dette skjer....  Når du setter bilen i gear og slipper ut - hører du da at "noe" roterer?  Da virker sannsynligvis clutchen...  Hvis du så går gjennom alle gearene i kassen - hører du da også at "noe" roterer uten ulyder? Da er kanskje gearkassen OK.  Tapp også av oljen på gearkassen og sjekk for spon/smådeler...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må innrømme at jeg har sett skumlere biter enn det der komme ut av fullt fungerende girkasser, men jeg har aldri hatt oppe transferkassen på en defender.

Men messing slik du har tatt bilde av er normalt sett en del av et lager eller foring.

 

Ulyden kommer jo uavhengig av om du har den i gir eller ikke. det forteller meg at det er noe som ikke er riktig i girkassa også, for når girkassa er i fri så skal jo ikke transferkassa bli rotert i det hele tatt. hvis utgående aksel er HELT fri for motstand så vil den nok bli dratt litt med av lagrene. lyden endrer jo profil ganske grundig når du setter den i gir.

 

en ting er sikkert, det er IKKE en god lyd.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den er i gir så hører jeg det går rundt og lyden blir kraftigere. Jeg tror nok det går mot ny/brukt både gear og transferkasse. Kjipt at det skulle komme rett etter girkassen var nede for bytte av clutch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Liten oppdatering:

Girkassen var helt tom for olje så den er boss, har nok gått uten olje en stund for det har ikke lekket ut noe sålenge jeg har hatt den. Kjøpte brukt girkasse fra hugger, gått 81000 monterte og den var også gåen. Kun første og andre gir som fungerer. Så nå ser det ut som det blir en overhalt kasse fra ashcroft på neste forsøk. Vi får håpe det blir siste forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksted sier at den nye kassen kun går i første og andre gir, men ikke i tredje, fjerde og femte. De mener problemet er inni kassen, men jeg vet ikke helt om jeg er enig i det. Tenker jeg skal hente hjem bilen å sjekke at alle overføringer er ok før jeg bestiller enda en ny kasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...