Gå til innhold

Snart Discovery-eier


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er helt ny på forumet, og ikke helt enda LR-eier, men jeg vurderer sterkere og sterkere å bli det.

Bilene jeg ser på er hovedsakelig Discovery 2 til rundt 60-70 000, noe som tilsier bil fra begynnelsen av 2000-tallet.

Er det noen feller jeg kan gå i, bortsett fra det sedvanlige "sjekk for rust" som angår alle norske biler som er noen år gamle?

Jeg har lest meg litt opp på vanlige feil som f.eks. 3 amigos, som jeg skjønner kan være fiklete å finne ut av, men bortsett fra det er jeg blank.

 

Jeg er forsåvidt klar over at det er mye usikkerhet forbundet med bruktbilkjøp og mye rart som kan skje, men om det er noe som skiller seg ut setter jeg pris på informasjon om det.

 

På forhånd takk for hjelpen, som jeg håper vil føre til at jeg kan diskutere teknisk og tur i nær framtid, i stedet for å vri hodet rundt bilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen er enten tom for olje, eller så parkerer han aldri på asfalt.

 

Ser ikke noen grunn til at du ikke skal kjøpe bil med tres amigos (eller andre feil), så lenge prisen er rett. For alt kan fikses. Vel, nesten alt. Har du først blitt hekta på Land Rover, er det lite man får gjort med det. La oss håpe de aldri finner en kur for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tri amigos som kommer og går. Kommer opp som shuttle valve fault på diagnosa.

 

Kjøp den discoen her. 

 

Jeg vil tro at uansett hva som skjer med den eller om det er noe du lurer på så får du svar eller blir ledet i riktig retning her på forumet.

 

Man kan le litt og være litt selvironisk men gåttabanen så mye rart jeg har lært meg etter jeg kjøpte land rover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med Lafterolf. Ikke normalt med varsellamper for tres amigos som kommer og går. Når det er sagt, så kan det jo være en bagatell og fikse. Var det på vår bil, og har ikke hatt besøk av lamper siden fiks for 8 år siden. Understellet så heller ikke ut som det hadde fått mye stell. Ellers så må jeg bare skryte av disse bilene, vi er kjempefornøyd med vår. 

Måtte bytte toppen for et par år siden, og bytta automatkassen pga oljelekkasje(billigere en å reparere den gamle) da vi alikevel skulle på ferie i England. Det er de eneste litt alvorlige feil vi har hatt med vår bil. Men hvis du ikke skrur selv, og kjøper deler fra merkeforhandler, kan det fort bli like dyrt som å holde seg med nybil fra Opel/Ford/Volvo/Japse osv.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. De forsterker den antakelsen jeg startet med, nemlig at dette er en god bil, men høyt priset, og at 3 amigos ikke er å regne som normalt. ;-)

 

Alternativet, til en litt lavere pris, er en 2001-modell som har gått like langt: https://www.finn.no/99369378 

Den har nyoverhalt girkasse og Defa-timer på Webastoen, og det følger med en del deler og diagnoseverktøy, så det er jo mye for pengene, men samtidig har den hatt noen flere eiere og gått et par vintre ekstra på norske veier. Dessuten har den piggdekk, noe som er dyrt å kjøre på her i Trondheim.

 

Begge to finnes i omtrent samme nabolag, så det er mulig jeg tar en tur og ser på begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sannsynligvis valgt manuell girkasse om jeg var alene om å kjøpe bil, men vi er to som skal kjøre den, og automat er et av kravene siden bilen skal brukes både i skogen og i byen.

 

Jeg er også kresen når det gjelder rust, men jeg synes 03-modellen jeg linker til ser ut til å ha kun overflaterust, i hvert fall ut fra bildene. Uansett bil skal den understellsbehandles med en gang den kommer til byen. Det saltes så mye i Trondheim at selv drikkevannet smaker Farris. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da kan ikke manuell brukes..^_^

Skjønner at det er fordel i køkjøring, selv om jeg aldri ville valgt automat om jeg skulle kjøpt D2. Man blir litt lei av å høre motoren jage på 3000omdr.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får satse på å spille høy nok musikk. ;-)

Uansett ble 01-modellen nettopp solgt til noen som syntes annonsert pris var akkurat passe. Dermed er det for øyeblikket 03-modellen som er aktuelt innenfor budsjettet.

Er det forresten noen annen grunn enn antall gir og høyt turtall i høy hastighet til at du ikke ville valgt automatgir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står faktisk en med manuellkasse her i Trondheim, men den er veeeldig billig og selges "as is", uten registreringsnummer i annonsen og med teksten "skal finne km-stand etterpå" på slutten av annonsen.

Den kan være aktuell som lekebil, hvis man kunne fått tak i selgeren, men ikke som eneste framkomstmiddel når man er avhengig av at ting funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i "jaging på 3000 omdreininger" eller "3dl pr. mil". Min automat jager ikke på slike turtall i det hele tatt, selv om den leverer masse effekt på høye turtall når det gis på skikkelig, så går den i vanlig drift i lockup tidlig enten i 3. eller 4. gir og jobber i all vanlig kjøring mellom 1800 og 2500 omdreininger. Når det gjelder forbruket kjører min på 0,9l/mil på landeveien uten henger eller taklast, dette har jeg verifisert med ganske nøyaktige målinger over tid. Jeg nekter å tro at en manuell D2/TD5 går på 0,6l/mil.

 

D2 automat er super å kjøre, slitestyrken/pålitelighet er jevnt over bra, selv om jeg kanskje ikke ville følt meg helt vel med en automat som har gått 250' +, og som jeg ikke har vedlikeholdt selv hele veien. De trenger regelmessige oljeskift som alle automater.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn i bykjøring? Koser du deg med lavt forbruk og lavt turtall da også?

 

Jeg opplevde D2 med automat sånn at turtallet lå alt for høyt. Min manuelle trekker best på turtall opp til 2000 omdreininger, mens den med automat ville ligge på 2700-3000omdreininger på småkjøring. På bygdekjøring og bykjøring er farten ofte så lav at turtallet for min del ble plagsomt.

 

Har to, en manuell og en med automat. Nå er automatbilen ikke kjørt på to år, men det skyldes andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nå bekrefte at automat på landeveien går helt fint. Litt during (vræling) er det i forbikjøringer, men ellers er det ikke verre enn at både musikk og telefon høres godt. 

 

Jeg er altså på vei hjem med ny bil. Gratulasjoner mottas med takk. 

 

@lafterolf Jeg kommer over fjorden og spør om hjelp akkurat når det passer dårligst. 

 

IMG_1596.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye og velkommen med i klubben.

 

her er noen tips:

- når vi møtes på veien er det menge av oss som hilser med lys eller handa. Veldig hyggelig og oppfordres til å videreføres.

- med girkassa i D går den i lockup i ca 83

- med girkassa  i 3 går den i lockup i ca 71.

med girkassa i 3 og sport knapp trykt inn går kassa i lockup i ca 60 hvis du har turtall opp mot 3000

 

gjør mye med drivstoffforbruk og støy. 

 

God kjøretur.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, trondshj skrev:

Gratulerer. Den så da fin ut. Fulgte det med et taktelt på kjøpet, eller er det noe annet spennende som er på taket?

Det er et telt, ja. Jeg hadde egentlig ikke tenkt på noe sånt på forhånd, men han ville ikke selge bilen uten telt eller teltet uten bil. 

Nå, etter én overnatting i teltet, er jeg glad for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...