Gå til innhold

D2 til hverdag og fest.


Oskarsaelid

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg tenkte at jeg kan lage en tråd om bilen min som jeg er veldig glad i.

Det er en 2003 D2 Td5 som ble importert fra Tyskland i 2005.

DSC_0645.JPG

Den oppvakte leser/tråler av VBF vet at dette er min andre Disco etter Sønn(5) nappa den forrige i fri og trilla inn i ett tre med påfølgene karosseriskader overstigende bilens verdi.

 

Jeg var veldig fornøyd med den bilen jeg hadde og jeg så meg vel egentlig ikke om etter noe annet enn en D2 igjen. Noe jeg fant i Bergen. Med takluker, kufanger og ryggesensor!

 

Denne tråden skal handle om hvordan man kan bruke en D2 til hverdagskjøring til jobb/skole og hvordan man kan bruke den til overlanding/camping og litt offroadkjøring på Rudskogen. Her i huset er vi to "voksne" på 33 og 31 og to barn på 6 og 8.

 

Siden jeg kjøpte den har jeg byttet 2-3 hjullager og tettet en lekkasje i radiatoren med litt vidunderfludium. Har også byttet batteri da det som stod i så ut som et campingbatteri fra 2003.

 

Det som står på lista over mekk som skal gjøres i sommer er:

-bytte glødeplugger.

-bytte injectorharness.

-installere Defa SmartStart på webastoen.

-bytte oljer og plugger i diffene.

-stramme opp vindusviskere og bytte blader da de piper en del.

-bytte slangene til intercooler.

-se an status på andre slanger og oljekjøler.

-understellsbehandling hos Funderud.

 

Dette er småtteri som skal gjøres gjennom sommeren/høsten da bilen ikke har noen problemer for øyeblikket.

 

Idag har jeg tatt av takgrinda for å gjøre den klar for taktelt.

Vi har lånt ett gammelt Autohome/Maggiolina telt de forrige sommerne og har nå gått hen og kjøpt vårt eget.

Valget falt på Maggilona Overland Explorer i medium str (160x220).

 

Er det noen som har bilder/illustrasjoner av festene UNDER disse takteltene? Hvordan de rent fysisk festes til takgrind/rails??

 

Siden takgrinda har gjerde rundt hele skal dette kappes så teltet passer begge veier på taket (utenom fremover) og da blir det plass helt fremst til litt småstash, gass eller vanndunker.

IMG_0633.JPG

 

Idag har jeg hatt besøk av min venn Thomas som skal hjelpe meg med å sveise og gjøre dette pent.

Planen er å ta av plata og kappe ved de hvite teipmerkene og flytte den bakerste delen av grinda frem.

Sveise det sammen og sette på noen knekter her og der til ekstralys. Pusse og lakkere så den blir klar for taktelt.

 

Siden jeg i utgangspunktet er snekker er det greit å kunne frakte litt på taket innimellom så dørkplata vil forsøksvis bli satt tilbake der den ligger men med modifisering så den ikke interferer med festene til teltet.

 

Drømmen er å få til ett slags skuffesystem eller noe baki med det man trenger for å ha det komfortabelt når man er på tur. Har veldig lyst på en slags dusjløsning da vi er en snorkelfamilie som trenger å skylle kropper og klær. Har noen tanker om fastmontert kompressor i bilen for tilgang til trykkluft og da kunne trykksette vanntank men har ikke snoket så veldig på nettet om det...enda.

 

På lang sikt skal kufangeren av. Det skal monteres stål/offroadfangere foran og bak og kanskje, KANSKJE, en winch.

Enda mer kanskje, det mest kanskje av alt egentlig er 2" heving.

 

Gjorde meg noen tanker da jeg så i en annen tråd at noen ville lage seg en disco til overlanding og "som virkelig skilte seg ut" osv men jeg opplever at selv denne bilen som er originalhøy osv gir mer enn nok oppmerksomhet og hyggelige samtaler med totalt fremmede på butikken eller hvor det enm skal være. Jeg vil ha en bil som skiller seg bittelitt ut uten at jeg må skru nevneverdig før og etter eu-kontroll. Kufangeren som står på nå er ikke godkjent og kommer aldri til å bli det selv om den kom slik til Norge i 05.

 

Oppdaterer litt om en ukes tid da det er gjort litt mer med grinda.

 

Hilsen Oskar Sælid, Sarpsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og gratulerer med ny bil :)

 

Når det gjelder infestingen til Maggiolina (så sant det fremdeles er samme løsning som jeg har på mitt telt), så er dette i praksis to små unistrut skinner (tenk C - profil) festet under teltet. Dette betyr at du kan justere festeposisjoner i lengderetning, men ikke i side. 

 

Du har en plate med 2 gjengede hull som sklir inne i skinna, og så bruker man bolter igjennom en annen plate for å feste teltet til takgrinda.

I mitt tilfelle så har jeg borret og gjenget opp større hull i festeskinna, for å feste teltet med enkeltstående bolter i stedet.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fornuftig plan du har. Skal du snekre skuffeinnredning selv? I så fall håper jeg du legger ut bilder og beskrivelse av det slik at jeg kan stjele noen gode ideer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er takgrinda kappet og pusset. Klar for å sveise fast den delen vi flyttet frem. Skal pusse over hele grinda og grunne/lakke på nytt. Vurderte å sette det bort til pulverlakk osv men lakkerer eller maler den hjemme istedet denne gangen.

IMG_0695.JPG

Blir 3stk flate 6" led barer bak på midten og på hver av de langsgående "dragerne" i grinda. Dørkplata som lå langs siden før skal bli gølv inni den fremste delen av ramma. Sveises av min venn og multikunstner Thomas til uka.

 

(Må snikskryte litt av Thomas as. Utrolig flink fyr med masse vilje og løsningsevne. Sveiseperfeksjonist og skaperen/sjåføren bak dette bygget fra Tyskland)

IMG_0700.PNG

 

Men tilbake over kanalen.

Jeg ratter jo rundt med ei verktøykasse baki til enhver tid og kunne tenkt meg å bygge en slags base i bunnen av bagasjerommet til verktøy istedet for å ha kassa stående der.

Lurer på å bygge en lavere versjon av denne ramma på bildene med to skuffer til å trekke ut. Si det blir ca 10-20cm høyt. Skal være så flatt som mulig da jeg tenker at dette også kan fungere som en "base" for flere skuffeseksjoner over når man skal på tur.

Viktigste er muligheten til å bruke bilen til flere forskjellige ting. Hvis man f.eks kan sette inn "kjøkkenskuffen" i bilen og låse den fast til basen så kan man lage litt forskjellige systemer utifra hva man skal. Bare tenker høyt her nå men skal pusle litt videre med ideen. IMG_0698.PNG

IMG_0699.PNG

 

Takk for info om innfestinga Camarogeddon. Da slipper jeg å legge inn ekstra festepunkter osv i grinda:)

 

Lite spørsmål som dukker opp da jeg ser fangeren på denne discoen... Jeg har jo veldig lyst på sånn metallfanger men samtidig er jeg veeeeeeeldig glad i ryggesensorene... Er det en idé å borre egne hull i en stålfanger som ikke har hull til det? Det skal ikke være noe problem det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge inn ett par tips. Har trua på dette prosjektet:popcorn2:

 

Enig med deg, matt ned og lakkere tak grinden med våt lakk.

Bruk owatrol CIP som grunning, og eksempelvis arcanol med 10 % owatrol iblandet som toppstrøk. eller annen egnet solid topplakk... Mye bedre enn pulverlakk - garantert:boss:.

Også er det jo så enkelt å flikke litt på etterpå.

 

Det er jo helt greit å lage hull til ryggesensor i en slik stålfanger som du har vist på bildet, det er bare å borre og brotsje de etterpå slik at de blir 100% runde nøyaktig nok på mål.

Problemet med disse stålfangerne, er som med tak grinden. Den pulverlakken alle de gutta leverer er ett sørgelig kapittel :boohoo:...alle de jeg har sett, ruster og flasser etter kort tid.

Så om du velger å kjøpe slike fangere, få de blåst ( gjerne galvansisert ) og ha på våtlakk.

 

Spennede.

Mvh Brage 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...