Gå til innhold

Camping


radovan

Anbefalte innlegg

I skrivande stund er eg på bilferie med kone og fire ungar i campingvogn. Det er kjekt når vi har stoppa for dagen, men eg hatar å køyre med vogn. Det er stressande og uoversiktleg, men skal vi ha sengeplass til alle, toalett og eit enkelt kjøkken blir vogna omtrent slik som vår med bodel på 5,6m x 2,5m.

 

Tidlegare brukte eg combicamp, men det var før ungane kom til. Der manglar toalett og låsbare dører. Sengeplassane kunne vi vel klart å ordne med og det er som  regel råd å lage mat der.

Men det er ein kjempefordel etter vegen og ein treng som regel ikkje finrekne på hengarvekter og førarkort.

 

Helst ville eg hatt bobil igjen, men skal ein ha ein som har setebelte til seks personar er ein oppe i høgare prisklasse enn eg har råd til.

 

Det eg skulle hatt er ei lett og lita vogn med vvs og det grøvste av luksus og så taktelt og foldetelt i alle retningar for å få plass nok. Men finnast det? Nokon som har andre løysningar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører at vi har samme erfaring med vognkjøring. Jeg elsker å kjøre bil normalt og kjører lett 7-8timer med et smil om munnen og kanskje et stopp for litt kaffe. Med vogn drepes all kjøreglede og jeg ser mer i spegler enn forover. Vi har også 2.5m brei vogn og det er for bredt på Vestlandet syns jeg. I tuneller som mangler lys og der man ligger med et hjul på hvit og et hjul på gul stripe er det skikkelig ubehagelig å møte andre med vogn eller vogntog. Alt bedrer seg stortsett når man kommer til Østlandet siden veiene generelt sett er bredere og det er ikke 50% av veistrekning i tunell, men jeg har en god transport etappe dit. 

 

Henger meg på tråden din og ser om det kommer noen gode tips. Jeg har ingen utenom det å vurdere en smalere vogn. Har prøvd å dra en del smalere vogn også å det kjennes mye bedre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg ungene, kjøp en D4 varebil for pengene (gitt at de er godt oppdratt), og vips så holder det med å bare ha med seg bilen og en madrass i lasterommet til deg og fruen. Her i huset camper vi slik - med stor suksess. (Du ba om andre løsninger...?) ;)

 

Spøk til side. Med fire barn (avhengig av alder) så måtte du vel nesten hatt to taktelt i tillegg til ei lita vogn, og da begynner vel vinninga å gå opp i spinninga.

 

Eventuelt taktelt, pluss et vanlig telt som er raskt å slå opp. Så lenge man har campingvogn så er det jo ikke nødvendig å pakke det helt sammen, men bare ta det sammen såpass at det kan lempes inn i campingvogna.

 

Bare lufter noen tanker her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, qcnr skrev:

http://www.cubcampers.com.au/cubcamper/spacematic/overlander/   er vell noe lignende du trenger, men hvor man får tak i det til verkommelig pris

er en helt annen sak.

 

Er jo bare ei vanlig teltvogn ("combicamp") med masse bling og unødvendig store hjul... og sikkert unødvendig stor prislapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ting ein kan gjere for å avkomplisere det å køyre med vogn? Balansering av vekta er jo sjølvsagt avgjerande for korleis vogna oppfører seg. Vår er klart best med relativt mykje vekt på kroken.

 

Eg har allereie eit kamera ståande i bakruta på vogna. Med tilhøyrande skjerm på dasjbordet er det mykje lettare å halde oversikt med kva som skjer rett bak meg. Der ligg det ofte ein eller annan som eg ikkje ser på andre måtar.

Campingspeil har eg sjølvsagt, men dei er totalt ubrukelege. Det har eg høyrt andre klage på og, så eg har ikkje så mykje håp om at det er mine som er spesielt dårlege.

 

Eg har tenkt å montere eit lys under høgre hjørne framme på vogna. Evt. kombinert med ein eller annan strikkepinne som peikar ned vil det gjere det mykje lettare å sjå korleis ein ligg plassert i høve til vegkantar og kvitestriper. Spesielt i tunnelar er dette stressande.

 

Er det noko tommelfingerregel for korleis denne svingdemparen på draget skal vere innstilt? Med litt ekstra tvang der bør ein vel redusere enno nokre prosent på uroleg vogn. Men eg skjønnar jo at det ikkje berre er å stramme i veg og så blir det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansering av vogna er viktig. Min erfaring med tung vogn og D3 er at bakenden på bilen vandrer litt på fjærene, kanskje jeg burde bytte dempere, så det kan bli litt pendling der bak.  Dess høyere kroktrykk jeg har, dess bedre er det å kjøre.  Under 80 km/t er det aldri et problem, over dette blir kroktrykket kritisk.  (Ja, i Tyskland kan jeg kjøre 100 km/t lovlig, men er sjelden over 90).

 

Det sitter "bremseklosser" inne i krokfestet.  Det er viktig at kula er ren og fri for fett. Klossene skal byttes når de blir slitt eller fettete.  Før i tiden brukte man fett på kula, det er ikke så lurt med disse moderne dempede kulefestene :)

 

Ellers så gjelder det å ha de største speilene du kan finne og få til å passe.  Jeg synes de gir grei oversikt over trafikk bakfra, og bilens speil sammen med campingspeilene gir meg kontroll over vognens framhjørner og hvor jeg ligger i forhold til vegkanten.  Med 2,5 m bred vogn blir det mye kjøring med høyre hjulsett på kantstripa.

 

De som måtte gjemme seg rett bak vogna så jeg ikke ser dem får bare ligge der bak.  Når jeg rygger bruker jeg å sende kapteinen ut for å holde utkikk.  Med 14 meter toallengde og 2,5 meter bredde er det ikke mulig å ha oversikt over alt som kan skje der bak.

 

Eneste problemet er å lære opp utkikken til å stå der hvor jeg kan se henne i speilene.

 

Ellers så har jeg lært at kjøringen skal planlegges.  Jeg holder meg unna ukjente smale veier og passasjer, og holder skarp utkikk etter fortauskanter, takutstikk, portstolper, reklameplakater, salgspaller og lignende som kan stå i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...