Gå til innhold

P38 drivlinje


MartinM

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min 2000 Vogue 4.6 føles som om den ikke ruller helt jevnt. Akkurat som om jeg kjører på grus i sakte hastighet. Det er definitivt kast i skivene under oppbremsing så disse skal byttes, men bilen rykker / rister også noen ganger når jeg svinger, eks vis rundt rundkjøring osv.  Den ristingen er forresten ikke alltid tilstede. Har byttet olje på begge diffene og denne så fin ut. Sliter også med litt resonans lyd ved høye hastigheter. Tenkte kanskje det er noe galt med viskose clutchen. Lest litt om at man kan teste dette ved å sette transfer i nøytral og jekke opp forhjulet og dreie dette rundt med en latmann. Noen som har hatt lignende symptomer, har noen tips?

 

Martin

Endret av MartinM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Når er bremser skiftet og ikke noe bedring i det at jeg opplever at bilen ikke triller jevnt. Jeg mistenker at det er noe galt med viskoseclutchen da jeg har litt risting i bilen ved sving i lave hastigheter. I dag kjørte jeg litt i ring for å fremprovosere problemet. Hvis jeg rygger med fullt rattutslag og så kjører forover med samme rattutslag drar bilen i rattet akkurat som om det ikke er mulig å få fult rattutslag når man kjører forover. Kan dette være viskoseclutchen som feilaktig låser og hinder maks utslag? Noen som har vært borti lignende? Hvordan får man testet clutchen. Har hørt at man kan sette transfer i nøytral og jekke opp et dekk og dreie hjulet med en latmannsarm?

 

Tips mottas med takk. Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om den prosedyren du nevner der jeg også, men husker ikke hvor i farten. Tror du er nære med beskrivelsen av hva man skal gjøre, men det var utfallet jeg ikke husker hvordan det skulle være :D Om du googler det tipper jeg du finner beskrivelsen. Er fort gjort å sjekke ihvertfall for å utelukke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når transfer neutral er valgt og hjulet jekker opp skal du kunne dreie hjulet rundt ved hjelp av en forlenger arm. Du skal ha en viss motstand. Det jeg lurer på er om jeg kan sette girspaken i mellomposisjon for transfer neutral eller er det innsetting av en eller annen sikring som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskøs kobling.  (Viscous coupling).  Koblingen er fylt med tregtflytende silikon (høy viskositet).  Viskose er som regel brukt til å lage klær...

 

Girkasse i Nøytral (fri).  Transferkasse i gir (men det betyr ingenting for testen).  Parkeringsbrems på.

Jekk op ett av framhjulene.

Det skal nå være mulig å dra hjulet sakte rundt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskosen er jo kun for å la framaksling og bakaksling jobbe litt friare. Girkassen går inn på fordelingskassen, og handbrekk går på fordelingskassen. Men med 3 hjul i bakken spelar det ingen rolle kva ein gjer ellers. Jekk opp eit framhjul, latmannsarm og legg vekta di på armen. Da skal den gå roleg rundt. Om den ikkje går rundt, så er viskosen din låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskose... :wacko:

 

Viskositetskoblingen hindrer fram og bakaksel å jobbe helt fritt i forhold til hverandre.  Blir hastighetsforskjellen for stor mellom de to akslene blir silikonvæsken i koblingen tregere og bremser således den akselen som spinner samtidig som krefter overføres til den andre akslen.

 

Når man løfter et framhjul og dreier dette er man helt avhengig av at girkassen står i fri da ingen av de andre tre hjulene vil rotere.  Viskositetskoblingen som sitter over differensialen, mellom de to utgående akslene, vil bare tillate en viss hastighetsforskjellmellom fram- og bakakselen så lenge den fungerer som den skal.  Er motstanden for høy er den defekt.

Om parkeringsbremsen er på eller ikke har egentlig ingen innvirkning på testen men det er jo en fordel at bilen ikke triller sin veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...