Gå til innhold

Diagnoseverktøy til D3


Steff1

Anbefalte innlegg

Det er jo for gæli at jeg som lege ennå ikke har gått til anskaffelse av diagnoseutstyr til discoen. Det er altså på høy tid å endelige kunne praktisere på ordentlig her. Og da er spørsmålet hva mine lr kolleger her inne tror er best egna. Det står vel mellom Nanocom evolution og IIdtool. Jeg har bare én pasient så det er greit at verktøyet er begrenset med én lisens(iidtool). Men finnes det noe objektiv oppfatning av hvilke av disse som er "best" til D3? Tenker da på funksjonalitet, brukervennlighet, support fra produsent, oppdateringer/forbedringer og pris. Er også åpen for subjektiv vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Iidtool BT, har aldri prøvd noe annet men er superfornøyd med den!

I tillegg til enkel og grei lesing/ sletting av feilkoder, mange gode programmeringsmuligheter til bilens innstillinger,

enkelt å oppdatere diverse programmvarer i bilen, superrask og hyggelig kundeservice.

Brukergrensesnittet er lettfattelig og oversiktlig. BT-oppkoblingen er stabil. Rask og smidig betjening.

Firmwareoppdatering av selve enheten er òg veldig enkelt. Programvare både til Windows og mac.

Anbefales på det groveste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Høres jo veldig bra ut. Superfåfengt spørsmål, men Bluetooth tilkobling er det kun mulig på D3 som har finne på taket?? Jeg har ikke det og ikke telefon, men en sånn telefonknapp til høyre for popanlegget. Betyr det at det er en BT modul inne der et sted?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, sånn:blink: Trodde et (langt) øyeblikk at det er BT tilkobling til bilen. Der ser du. Lenge leve den enkle. 

Hva betyr det at BT versjonen har multi-vehicle platform support, og den uten BT ikke har det?

Og siste spørsmål, noen som vet hvor mange samlivsbrudd slike diagnoseleketøy har forårsaket? 

 

IMG_9631.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i siste innlegg. :) Har selv den med blåtann, og det holder til det aller meste. Kjekt å kunne kjøre live data mens bilen går/er i bevegelse. Det kan man ikke med den uten blåtann. Slik jeg har funnet ut av blant annet feil på egr ventiler, lekkasje på kompressor etc. 

Løp og kjøp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Det handler ikke om nerding, men å få bilen opp å gå når den ikke vil i veikanten ;)

Kjenner meg sjøl og vet hvordan jeg kommer til å knotte og granske denne saken, når alt fungererblush Er jo fantastisk å kunne lese bilen på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIDTool er den mest bruker venlige av de 2. Supporten hos Gap er fantastisk.. Min tool har tatt kvelden, dette fant jeg ut av når jeg prøvde å oppdatere denm fikk en feilmelding, sendte dem en mail om dette og spurte om hva jeg burge gjøre videre.. Fikk svar at jeg måtte sende uniten tilbake for den er defekt. De sender ny i retur.

Veldig enkelt og greit.. ikke noe hokus pokus som om du ringer inn for å melde feil på adsl linja fra telenor, har du tatt ut strømmen, har du ditt og har du datt!!!..

Nei. Gap gutta er rå flinke.. Jeg sleit med BT modulen i min D3 og enda på visa var at jeg sendte dem denne og de repparerte denne for meg. mener det var Flash minnet som feila. 20£ for fikksen..

 

Så ja.. Jeg kan anbefale IIDTool hvis du skal bare "kose" deg med den og gjøre enkle operasjoner..

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Iidtool bt i dag. Utrolig hendig og nett sak altså:) Meeeen, den sitter dønn fast i obd kontakten, får den ikke ut. Noen som har vært borti det? I manualen står det bare at den skal tas ut når man er ferdig, ikke mer enn det.

Endret av Steff1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silicon var tingen.

Så langt er jeg svært fornøyd med verktøyet, og ikke minst supporten fra GAP teamet. De svarer kjapt og forklarer lettfattelig men grundig. De vet nok at vi er mange tullinger her ute som kan mishandle verktøyet alvorlig og dermed bilen. 

Så langt har jeg fått klokke i dashen, 3-blink for filskifte og oppdatert ECU til girkassen slik at klunket jeg hadde før er borte. Bare dette er verdt investeringen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Steff1 skrev:

og oppdatert ECU til girkassen slik at klunket jeg hadde før er borte

 

Hmm, hvor finnes det info om hva denne oppdateringen gjør, og når den bør brukes?  Jeg har jo selvsagt litt slakke i transmisjonen etter nesten 300 000 km, og dersom dette kan dempes med programvare, så er jo det flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du IIDtool? 

Står litt om det her

http://www.disco3.co.uk/forum/topic161304.html?sid=0c3c310c0f837492dbc03b2bf32ea1a0, såkalt California stop. Kjennetegnes ved et klunk i drivverket typisk på vei inn og ut av rundkjøring. Det forsvant etter oppdateringen samt girer finere enn før. Litt annen bil nå:) Artig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hmm.. Så vi som har et produkt fra BBS får ikke denne muligheten uten at man går inn for det selv og finner assembly number og vet hva for "Strategy" man kan bruke.. Som Skagg skriver på forumet så viser IIDTool hva software som ligger der og hva som den kan oppdatere den til. Slik jeg forstår det for oss som har den vanlige utgaven, altså ikke PRO må betale for oppdateringen.. Det er jo på en måte genialt for oss som har muligheten til å flashe bilen på annet vis.. bruke IIDToolen for å se om noen ecuer trenger oppdateringer og finne ut hvilke flash filer som man skal bruke.. Praktisk.. Da har jeg en jobb å gjøre på Lørdag!

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LANDreas skrev:

Hvilken årsmodell og måned har du igjen, Steffen? Verkstedet sier jeg ikke kan få tre blink, fordi ECU'en er for gammel. :huh:

Mai 2005. Det er de på verkstedet som er for gammel. Jo du kan:) Med IIDtool iaffall:P

Endret av Steff1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...