Gå til innhold

Gamle bilder av seriebiler i Norge


austbø109

Anbefalte innlegg

Hva er bruk? Treff er vel også bruk. Bjørnung sendte meg noen bilder, og noen kan få komme fram her på forumet.

 

Bilde 1. Røros høsten 1986, Lars Petter gir noen beskjeder og Jan Bockhon, til høyre på bildet, følger med at det går riktig for seg.

 

Bilde 2. Flere av kjøretøyene samlet.

 

Bilde 3, 4 og 5. Sett i ettertid, altså nå etter så mange år, skal jeg vurdere å innrømme at myndighetspersonene på Røros muligens hadde rett i at det var lenge siden det var vei her.

 

Bilde 6. Nå skal det sies at veien hadde snødd igjen i løpet av natten. Dessuten, og dette er viktig, det var etter denne turen at jeg ble innkalt til Direktoratet for naturforvaltning, eller hva det nå het den gang; og fikk presentert den nye loven om Ferdsel i utmark.

 

Ønske aill ein flott kveill

hilsen

Henry Arnfinn

Roeros-1986-komprimert-7.jpg

Roeros-1986-komprimert-14.jpg

Roeros-1986-komprimert-3.jpg

Roeros-1986-komprimert-2.jpg

Roeros-1986-komprimert-1.jpg

Roeros-1986-komprimert-9.jpg

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ikke akkurat i bruk. Men under oppbygging, for så å komme i bruk. Er kanskje Geir Jensen til venstre, de to til høyre husker jeg ikke hvem er. Men han med briller er en noe yngre versjon av undertegnede. Bilen er en 1952 80", skapet i bakgrunn var kabinett for en bitteliten del av en datamaskin på Regnesenteret på NTH. Fungerte godt som delelager, tror jeg har deler der enda.

 

Hilsen

Henry Arnfinn

HAV-80.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henry Arnfinn, 

 

Når du viser til datamaskin på NTH så bør du kanskje også nevne årstallet når bildet er tatt for å sette det i riktig kontekst. :rolleyes:

Du har bedre hukommelse en meg, men 1984..86 en gang? Og det var vel muligens før første pc kom på markedet også? IMB PC.

 

Og ja, det er min bror Geir til venstre på bildet.

 

mv

Bjørnung

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er våren -85, startet prosjektet høsten -84. Har dessuten begynt å lakkere, dette skjedde mens snøen enda lå. Og bilen var sammenskrudd til Landstreffet på Lillehammer 1985, men led av girkasseproblem grunnet noen dårlige shims som var kjøpt nye. Så det ble Niva til Lillehammer. Og når humøret ble bedre utpå høsten engang skrudde jeg i stykker fordelingskassen og monterte de gamle shims.

 

Og det skapet er bare en bitteliten del av den datamaskinen, var flere rom med slike skap. Husker ikke alle detaljene, men hvis "rett person" leser dette får vi sikkert vite alt etterhvert.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn, som nettopp har pakket opp en nyankommet High Torque starter som jeg skal prøve i Light Weight'en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rolf

 

Batteriet mitt står på torpedoveggen. I setekassen har jeg to bensintanker, en på hver side. Originalt på ækte L W.

 

Skal sjekke jording uansett, takk for tipset. Har selvfølgelig ikke kontrollert dette. Har jo en L W til, så uansett utfall av denne sjekk kan jeg få bruk for den grisedyre starteren.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
20 minutter siden, Medlem skrev:

 

Må innrømme at jeg egentlig ikke skjønner konsekvensen, er Land Rover inkludert eller unntatt noen bestemmelser her..? bra eller ingen betydning for datidens eiere? :huh:

 

Bjørnung

 

Jeg leste det som om de var unndratt parkeringsbestemmelsene :rolleyes:

Tenkte jeg skulle printe den ut og legge den på dæsjbordet i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På tur sammen Gaute, en nederlender? og Gunnar, vi skulle finne noen greenlanes. Hunderfossen 1983. Artig opplevelse, var muligens første gang æ traff Gaute. Avfotografert fra et gammelt album, kvalteten på de gamle bildene var ikke av de beste

IMG_0114.JPG

IMG_0116.JPG

IMG_0118.JPG

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Rolf. Jord på LW var topp, så feilen lå ikke der. Feilen var i den tykke kabel fra startrele til starter. Var bare klikk med ny starter også. Nye kabler gjorde underverker. Og high torque starter er å anbefale, skvetter hver gang jeg vrir på nøkkelen. Motoren starter med en gang. Herlig, skal bestille flere slike startere.

 

Go hælg

hilsen

Henry Arnfinn med mange nye vinylplater som spilles fortløpende nå, etter beisøk på platemesse i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎10‎.‎2017 den 22.22, Elvehundre skrev:

"På tur sammen Gaute, en nederlender? og Gunnar, vi skulle finne noen greenlanes. Hunderfossen 1983. Artig opplevelse, var muligens første gang æ traff Gaute. Avfotografert fra et gammelt album, kvalteten på de gamle bildene var ikke av de beste"

 

Mang minner fra den tiden og den gule serie 1 huskes veldig godt. :)

Kjekt å se.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 21/10/2017 den 22.22, Elvehundre skrev:

På tur sammen Gaute, en nederlender? og Gunnar, vi skulle finne noen greenlanes. Hunderfossen 1983. Artig opplevelse, var muligens første gang æ traff Gaute. Avfotografert fra et gammelt album, kvalteten på de gamle bildene var ikke av de beste

IMG_0114.JPG

IMG_0116.JPG

IMG_0118.JPG

 

JU-registrert og greier... Opprinnelig fra Hønefoss den bilen der eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 9.5.2018 den 10.38, trondshj skrev:

 

JU-registrert og greier... Opprinnelig fra Hønefoss den bilen der eller? :)

 

En ganske spektakulær rigg. 107" med plan, rør rundt og over hele bilen, og en eller annen form for vinsj foran antar jeg. Når @Gautes våkner så får vi sikkert svar tenker jeg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på eierskapene før min tid. Ble innkjøpt fra eldre herre , 80+, i Håkon den Godesvei på Vinderen i Oslo.

Den ble anskaffet i -82 med brøyteskjær , nokke og el.winch. Kran på planet fulgte også med.

I mitt eie ble den raskt gul og svart og fikk bla 3 bøyler på for transport av alt fra Hangglidere til plank.

Krana var suveren til motorskift mm. Snøbrøyting også. Bortsett fra på Ringveien der trikkesporene gikk.

Har den ennå.

Lurer på om ene herren avbildet var en danske som gikk av da utforskningen av bjørkeløypa på Hunderfossen ble for spennende.

Men han kan ha gått av før.

Løypa gikk på en fjellhylle hvor både første lav og pumpebremsing måtte til nedover.

Visstnok formidabel utsikt men sjåføren rakk aldri det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...