Gå til innhold

Gamle bilder av seriebiler i Norge


austbø109

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Her er et bilde fra gamle Innerdalshytta (ikke den "nye" hytta i forrige bildet), mener det var eier/leder på gamle innerdalshytta som hadde denne bilen også, kan det være samme bil?

Klarer ikke lese reg nr på forrige bilde.

Her er vi en gjeng klatrere som er ferdige med oppholdet og skal hjem og jeg bare måtte ta et bilde. Husker ikke årstallet, men må ha vært midt på 80 tall. Min egen RR Classic ventet på meg ved grensen til nasjonalparken :-)

 

Bilde fra fisketur med seriebil er nok også fra slutten av 80 tallet.

 

mvh

Bjørnung

hvor er fiskestanga- (1 of 1).jpg

Serie LR Innerdalshytta (1 of 1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et relativt gammelt bilde, trolig fra slutten av femtitallet. Kraftutbygging i Lyse.

Lyse Kraft, som det vel het den gangen, hadde så vidt jeg vet 2 LR Serie 1 86". 

Den fremste i bildet L-29233, har vært i mitt eie i over 20 år og kommer ganske snart på veien igjen.

Det er en 1955 modell som forlot fabrikken i 22 September 1954, dvs ca en uke før jeg ble født ;-)

Jeg kjenner ikke reg nr på den andre, men har et bilde til med begge to. Rettelse kan se nr på et annet bilde, men siste siffer er uklart - L-2989?

 

Bildet benyttet her med tillatelse fra LYSE AS.

 

Mvh

Bjørnung

L-29233 i Lysefjorden (1 of 1).jpg

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre serie 1, en gang på 90-tallet - kombinert treff NLRK avd Rogaland og avd Sørlandet om jeg husker riktig.

Brannbil er Titania sin 80", tidligere gruvesjef har kontrollen (dessverre husker jeg ikke navnet)

 

mvh

Bjørnung

 

3 series 1  på 90 tallet (1 of 1).jpg

Titania brannbil 80- (1 of 2).jpg

Titania brannbil 80- (2 of 2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 17.7.2017 den 15.05, Pederover skrev:

Her er et bilde fra vakre Innerdalen hvor eieren av Innerdalshytta kjører varer innover til sesongen 1999. (Boka "Trollheimen")

200021_zpspmlnozot.jpg

Lorden kjenner kanskje til skjebnen til S2eren på bildet..?

 

Frå Renndølsetra. Å kalle dette den "nye hytta", er desverre ikke riktig. Den eldste delen av setra er mykje eldre enn bygningane ved Innerdalshytta som ligg lengre inn. Nok om det.

Bilen er en S2a frå 1967. Hugsar den godt. Solgt ut av bygda for ein god del år sidan. Gjorde eit slapt forsøk på sporing, men fyllte tunet med andre LR.

Arne: no må du på banen. Du har sikkert bilete av S1 og..

 

Den blå frå Innerdalshytta er ein S3 eigd av Olav Innerdal. Desverre solgt ut av bygda i ei tid eg var meire optatt av kvinnfolk og tullball. Artig at den er i "live". (Og burde sjølvsagt vore henta heim at til Ålvundeid.)

 

Hadde eingong eit mål om å legge kloa i alle gamle LR som har ei historie herifra..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bjørnung

 

Husker den "fisketuren". Rimelig sikker på at det er samme tur i alle fall. Var det i Folldalen i 1986? Dvs, æ huske ikke selve turen. Ettersom æ lå i Trondhjæm me vannkopper. Torgrim var der, Lise også (tror jeg). Og Gaute Loftsgaard var der, han ble stoppa i kontroll nede i Østerdalen den lørdagskvelden, med en militær tilhenger (med hjul og ski) som æ hadde skaffa.

 

Dessverre huske æ ikke navnet på han som drukna motoren. Han kom fra Mørekanten. Tror han kom sammen med "annenhvergang", husker ikke navnet på han helelr. Men sistnevnte kjørte en 88 med Peugeot dieselmotor.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henry Arnfinn,

 

Joda du husker rimelig godt, det var Folldal, årstallet skal jeg ikke garantere da vi jo var dere flere ganger. Flott sted, kjørte faktisk gjennom der for noen uker side.

Gode minner, med unntak fartskontroll etc.. ;-), her er et par bilder til fra samme gang, i hvert fall er begge fra Folldal 

 

mvh

Bjørnung

2013SepSlide014.jpg

2016DesSlide172.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de bøtene ja. Var du med i Folldal da vi fikk 10 000 i bot? Endte opp med at Offroad Trøndelag betalte bota.

 

Artig bilde av Åge i Range Roveren. Var ofte slik vi så han. Hadde mange opplevelser med den Range Rover'n, bl.a var jeg i løypene på Trandum med den i 1984 eller 1985 (vi hadde vært i Brumundal og henta første LightWeight'en æ kjøpte, deretter til Oslo på en elelr annen utstilling, så til PQ på overnatting og søndagen til Trandum. Fikk kun en enkel beskjed fra Åge den gang på Trandum: "Husk vi ska te Trondhjæm også, i dag".

 

I 85, på Røros var det det berømte håret fra at vi veltet med den Range Roveren. Åge kjørte, Ingrid og æ satt på. Kjørte sideveis bortover en sandhaug, traff ei tue med de øverste hjulene og bilen begynte å tippe over, Åge vrengte over rattet og vi kjørte ned gjennom fjellbjørk og krattskog.

 

Høsten-86, også på Røros, (digresjon: første gang æ traff Dan Ove Moberget, og Svein Mosand) var da Åge, dattera og æ kjørte (med den kvartingen Åge kjører ut i vannet på bildet over) den veien over fjellet etter at vi hadde besøkt ei hytte eller gruve. Var kommet ett lag med snø om natta. Og vi ble tatt. Æ argumenterte at det var tegnet inn som vei på kartet. Lensmannen hadde følgende kommentar: "Den siste som brukte det som vei var An Margrit og oksen". Ble litt tilspisset situasjon etter hvert, så lensmannen mente også "at nå trenger ikke du komme tilbake til Røros på ei go stund, la oss si 20 år". Bota ble på 800,-, husker bota ble betalt, men Åge skrev aldri under på at han gjorde noe galt (det var han som kjørte den søndagen, 80-tommern min brøt sammen foran Røros hotell dagen før). Vi fikk i alle fall oppslag i mange av landets aviser etter den Røros-søndagsturen.

 

H A

Endret av Elvehundre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var tider ja :-)

 

Henry Arnfinn, kan ikke huske jeg var med på noe i Folldal når du nevner bøter, men saken på Røros husker jeg godt, kjentmann som kjørte først bedyret at vi skulle følge en vei så vidt jeg kan huske, men veien så ut til å forsvinne og det var ikke lett å merke bak i kolonnen. Har en del bilder, men skal holde de for meg selv tror jeg.

Nåja - jeg er for strenge regler på dette området, men det irriterer meg at det er forbud inntil rikfolk får asfaltert veien frem til hytta - da er det liksom plutselig lov å kjøre, men mye verre for naturen å ta tilbake veien. Vel vel.

 

mvh

Bjørnung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute, du kjørte Granada på den turen til Folldal. Og tror det var Sondre som var med. Du måtte sette igjen tilhengeren i Elverum, kjøre til Oslo og hente annen tilhenger, opp igjen og hente militærhengeren og så til Oslo igjen. Noe måtte jo lørdagskvelder og natt til søndag brukes til. Men øyekobling på hengeren hvor du hadde koblet et vanlig tilhengerfeste på kroken over øyet var jo en himla kreativ løsning for å frakte tilhengeren sørover.

 

Bjørnung, dere andre snudde ved den hytta/gruva på Røros den gangen, og kjørte tilbake. Åge og datteren og jeg fortsatte runden. Du satt jo i styret i Midt-Norge du også den gang, så du var jo litt involvert. Der vi alle kjørte var det jo vei, var bare at det var bløtt under og nysnø oppå som lagde så store merker. Husker de bildene som sto i avisene. Saken fikk jo alt for stor publisitet, og var helt ute av proposjoner. Derfor ble jo alt henlagt fra politiet også etter hvert, bortsett fra den lille uskyldige fjellturen til Åge/Henry A. 

 

Folldalsaken kom opp i etterkant av ett treff, så alle fikk nok ikke med seg dette. Ble behandlet i Hedemark fylke, representanter var i retten i Hamar.

 

Etter ett av treffene mente enkelte at jeg ikke fikk legge kjørerutene lengre, og noen mente at kombinasjon Åge/Henry Arnfinn ikke skulle være i samme kjøretøy på treff. Vi hadde det vældi artig den tiden, og det snakka Åge mye om sommeren før han døde. Jeg fikk ett innfall og kjørte fra Halden en fredag kveld og opp til Folldal, besøkte Åge lørdagen og satt mange timer og snakka. Ikke mange månedene etterpå var han død.

 

Enig i at ferdsel skal reguleres, og synd at enkelte får tillatelse til ALT. En som kjøpte en eiendom langt inne i fjellet ett sted der jeg av og til besøker fikk bygd sin egen vei, med bom, helt til døra på den gamle setra. Inn der har det aldri vært vei tidligere, kun sti. Og de var sikkert inn der med hest i gamle dager. Har hytte i et LNF område, ingen får byge noe. Du får sette opp en bod. Der har en satt oppe en vanlig kvadratisk bod på ca 10 kvadrat. Oppå der har han bygd ei gjestehytte på rund 45 kvadrat. Merkelig bygning, men han fikk vist tillatelse.

 

I sommer var jeg på fest i Trøndelag, traff igjen flere av kjørekompisene fra "røvertiden", flere av de er gårdbrukere. Han ene sa: den tiden kjørte vi overalt det var en gammel vei, nå får han som gårdbruker bot dersom han er noen meter på utsiden av de offentlige veiene. Får ikke kjøre på egen eiendom engang, dersom ikke det er en regulert bommet skogsvei eller skogsveibiten han kjører på er åpen for "allmenn ferdsel" samt "vinterbrøytet".

 

Men tilbake til "Gamle bilder av seriebiler i Norge", det er jo det tråden handler om. Jeg skal scanne inn noen bilder, når jeg får tid en gang.

 

Ønske aill ein fin lørdag

hilsen

Henry Arnfinn

 

PS!

Hvis dere interesserer dere for gamle historier så bør en eller annen samle det som skrives rundt på forumet. Mange skriver jo om ting som tidligere skjedde, om turer, om kjøretøy, og det kunne vært artig om noen samlet dette ett sted. Blir en historiebok, med bilder ettersom noen er flinke med slikt. Nei, jeg klarer ikke å samle noe slikt. Jeg kan bidra av og til.

DS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...