Gå til innhold

krise td5 og knekte bolter


JEJ

Anbefalte innlegg

I hmmm skulle montere nye dysetetninger så knakk tre av seks bolter som holder akselen som styrer dysene. Ser ut som om toppen er todelt slik at man kan komme til men da må topplokksboltene av.

er nye bolter påkrevd?

ny toppakning selv om ikke toppen løftes ?

er det håp om å få ut restene av de knekte boltene?

 

jej frustrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge LR boka så skal boltene byttes ut med nye ved remontering, men har ikke hørt om folk som har hatt problemer med at disse knekker før..

 

Skal til med ny topp når delene kommer, og tok med nye. Du kan splitte toppen, men i så fall må alt av bolter ut, inkludert selve boltene som holder toppen mot blokka, så det spørs om det er en veldig god løsning. Disse delene må også settes sammen med riktig tettemasse etterpå..

 

På en annen side, om boltene ikke gikk i bunnen / gjengene har gått, så burde jo ikke det som sitter igjen av bolten sitte fast.. Har du prøve om du får rotert restene av bolten med en liten magnet på en fleksibel arm for eksempel? Hullet er jo i Aluminium,. og burde ikke skape problemer, så så sant ikke gjengene har tatt kveld så bør det fungere.

 

Alternativ 2 vil vel bli å forsøke å lime noe til bruddstedet (som forhåpentligvis er ganske så rent) og få ut boltrestene på den måten. Men naturligvis risiko for å lime hele bolten fast i gjengene....

 

Kanskje noen andre har bedre forslag?

 

Delenummeret for boltene er LYG101510 om jeg ikke tar feil.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre boltene knakk ca en cm nedi hullet, så det er topp av og levere den til noen som kanskje kan få de ut. Men nå er det ferie, bil innlånt og discoen får stå i skammekroken de neste ukene og får ikke lov til å bli med på tur!

 

Får heller bruke ferien til å bestille nye bolter og topppakning og se om motivasjonen til å skru kommer tilbake i løpet av ferien..:-(

 

God sommer!

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt håp er nok ikke ute, jeg yok et lite mål i verkstedet, og om du tar av den øvre ramma så er den 3cm tykk der boltene er. så om boltene er 1 cm nede i hullet så er det 2cm som stikker opp om du fjerner denne, og det skulle være nok til å få tak, etter bruke kontramuttere på for å hjelpe restene opp.

 

Men det er endel jobb, så det er nok verdt det å lure restene opp om mulig på andre vis.

 

God ferie, om enn med feil bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Etter å ha stått i skammekroken i tre uker bestemte den seg for å gi slipp på restene av de tre knekte boltene.

Vi lagde en styringshylse (oppe til høyre i bildet) av en del av en bolt som vi borret et hull i.

Satt den ned i hullet og borret et 3 mm hull slik at vi fikk tak med en liten "grisepikk".

Nå venter vi på at FedEx skal klare å levere nye bolter, inkl. nye topplokksbolter, så får vi se om vi får den sammen igjen...

bolter.jpeg

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God taktikk med en dedikert styretapp som man kan sette ned i gjengene. Den ideen skal jeg ta med meg videre. (håper jeg ikke får bruk for det)

 

Og ellers gratulerer med å få #""¤"#!! ut. Kjenner at jeg kommer til å ha et sett nye bolter på lur neste gang jeg skal nedi der igjen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...