Gå til innhold

Ta det med ro, folkens


radovan

Anbefalte innlegg

Det kan nok vere fordi det er ferietid, men siste tida har eg vore involvert i diverse trafikksituasjonar der fellesnemnaren er at folk oppfører seg som om dei har panikk.

 

Typisk situasjon har vore at eg møter ein bil som har ei hindring på si side og som legg seg over i motgåande, mitt, felt slik at eg må stoppe. Sjølvsagt gjev dei ikkje teikn på noko måte slik at det blir opp til meg å hindre krasj. Og når dei passerer meg sit dei med stivt blikk rett fram og det er ikkje snakk om noko helsing eller noko.

 

I går måtte eg rygge eit stykke på ein smal veg fordi bilen som var framfor meg stoppa for å ta på passasjer og så rygga han mot meg utan å ta noko som helst omsyn slik at eg berre måtte kome meg unna. Og han såg nok at eg var der, for då eg stoppa litt gjorde han det same, men han gjorde ikkje noko anna heller og då eg rygga vidare kom han etter. Det var jo berre ein bagatell, men når ein har vore hoggestabben nokre gongar blir ein litt lei.

 

Dagen før måtte eg ta ein brå unnamanøver då eg skulle ta av til venstre og bilen bak meg, Mercedes kassebil med campingvogn, la seg ut og begynte på forbikøyring lenge etter at eg hadde slått på blinklyset. Fekk bråsvinga meg inn til høgre og stoppa. Kjerringa i passasjersetet på Merca såg ut som ho var rimeleg oppgitt over oss, den megga. Ho burde forstå at utan min reaksjon hadde dette enda i kollisjon. Det var nokre tidels sekund om å gjere.

 

 

Derfor håpar eg iallfall LRF-folket kan vise seg vaksne nok til å unngå slike situasjonar. Berre ei lita bøn frå ein kar med veldig dårleg og hard trafikkert veg rett attmed huset sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med nordmenn, (turister) og bilkjøring. La ferien til vestkysten av Skotland og øyene der i år. I den del av verden er det absolutt ikke mange meterne med tofelts vei. Campingbilen var 2,2m brei og det meste av veier 2,5 meter. Hva som var turister og hvem som var fastboende er ikke godt å si da det stort sett bare var skotske bilskilt å se, men samtlige prøvde å være først til å stoppe på utkjøring når noen kom i mot og hilse var en selvfølge. Kjørte man sakte slapp man bakenforliggende forbi ved første og beste anledning. Ikke alle veier var like trafikkerte og godt var det med tanke på veistandard, men tror faktisk at en del nordmenn hadde hatt godt av å se andre lands veistandard og ikke minst oppførsel og smidighet i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i H.........,da.

Man kan jo ikke la seg hindre av knøler,heimfødinger,gnomer og annet rask på veien, når man er på ferietur.

Ferien er kort og dyr så man må jo stå på....

 

Kjøp deg panservogn og pløy dem ned. Turistene ,altså.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ekstra interessant når eg kjem med ti-tolv tonn traktorekvipasje og han som kjem i mot ikkje forstår/bryr seg/orkar/fattar at eg held femti og at eg gjerne skulle køyrt rett over det usle panseret hans (og det skal ikkje stå på gjennomføringsevne) når han ikkje held sida si eller berre må bryte seg rett ut på vegen når eg kjem durande. Så då må eg som regel bråbremse og så er det til å møysommeleg gire seg opp gjennom kassa igjen, til neste fjols blokkerer vegen igjen. Der treng eg oftast ikkje vente så lenge.

 

Skulle gjerne visst korleis hjernen på slike fungerer, når prioriteten er å svinge unna kurukene i vegen og rett i fronten på meg. Det hadde sett intelligent ut på skademeldinga, tenkjer eg. Vel og merke om eg hadde vore like luftig i knollen, for no må eg passe på både meg sjølv og andre slik at det ikkje skjer noko likevel.

 

Slik oppførsel ser eg dessverre heile året, men frekvensen av ganske vaksne sjåførar i nyare bilar som brukar meg som sikkerheitsmargin har gått kraftig opp siste par vekene. Skulle tru desse gubbane hadde vore ute ei vinternatt før, men det kan sjå ut som dei har gløymt det dei måtte ha lært ein gong i tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringer tankene på første gangen x'en og jeg skulle besøke opphavet på den nye hytta deres (som de leier på åremål av en slektning av modern, som er gårdbruker i dalen). Veien oppover i åssiden er smal og går i sikk-sakk oppover, og vinterstid er det trangt nok for to biler å møtes utenom møteplassene. Bil + traktor er helt uaktuelt. Men - vi duret oppover den bratte smale veien i vår BMW 5-serie.

 

Uansett - på vei oppover ser jeg en traktor med tilhenger på vei nedover ovenfor meg, så jeg stopper på en møteplass (som jeg anser som noe alle "normale mennesker" ville gjøre) og venter på at traktoren får passert. Får et stort glis og masse vinking i det traktoren passerer, og vi fortsetter videre oppover.

 

Kommer opp på hytta, og utpå kvelden kommer slektningen som opphavet leier av på besøk.

 

"Åjasså ja - så det e' dykkan som har den bilen der ja... Ja eg skjønte jo at det va' nokko..."
"Uh... Javel?"
"Ja - me e' ikkje så van med at slike bila med ringjlogoar (BMW, Audi Mercedes etc) gir plass for ein stakkars traktor. Sånt legg folk merke til."

 

...og så lite skal det til for at man brått blir sett på som et høvelig oppegående menneske som alle hilser på - på tross av at man kjører en bil med "ringlogo" i et bittelite bygdesamfunn. 

 

Når det er sagt, så henger jeg meg på første taler. Ser _utrolig_ mye idiotkjøring nå i ferietiden... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva gjer ein med folk som ligg på bakfangaren din, men som ikkje er i stand til å kome seg forbi? Berre ligg der ein meter bak, mil etter mil.

Nesten så eg fantaserer om å montere ein tank med spillolje som eg kan sprute på dei med. Blir nok med planane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikkje alltid det er så lett å sleppe forbi pga veg eller trafikk, eller du ligg allereie i ei kilometerlang kø. Då synest eg ein bør slappe av litt og ikkje skremme folk i bilen framfor.

 

Eller slik det som regel er, eg legg meg godt ut og slakkar ned på oversiktlege strekningar, men ingenting skjer. Eg brukar å gjere det eit par gongar, men etter det får vedkomande kome seg forbi sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, radovan skrev:

Kva gjer ein med folk som ligg på bakfangaren din, men som ikkje er i stand til å kome seg forbi? Berre ligg der ein meter bak, mil etter mil.

 

-Jeg pleier å være såvidt bortpå bremsepedalen så bremselysene tennes; etter noen ganger tar de fleste hintet og legger seg litt lenger bak.

 

Dog ble jeg kjeftet opp (vel, forsøkt kjeftet opp - det ble foretatt en holdningsjustering før han var ferdig...) i en ferjekø engang - bilisten bak var i harnisk over at jeg tilsynelatende bremset umotivert gang etter gang på vei mot ferjekaien - for om jeg virkelig hadde bremset, ville han jo ikke hatt mulighet til å stoppe!!!!

 

(Jeg skulle ønske jeg fant på dette, men det er dessverre helt sant!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, radovan skrev:

Kva gjer ein med folk som ligg på bakfangaren din, men som ikkje er i stand til å kome seg forbi? Berre ligg der ein meter bak, mil etter mil.

Nesten så eg fantaserer om å montere ein tank med spillolje som eg kan sprute på dei med. Blir nok med planane...

 

Om de ligger der mil etter mil så burde du for lengst stoppet å sluppet dem forbi etter min mening. Har gjort det jevnlig på ferie nå selv der jeg klarer å holde fartsgrensen (selv om det er irrelevant). Når jeg kjører langt og effektivt er det ikke noe som er mer irriterende enn de som lager evig lange køer fordi de "holder fartsgrensen". Slipp forbi!

 

Det er mange som skylder på at det er de som kjører forbi som skaper mange farlige situasjoner, men det er mye enklere at de som har fornuften i behold slipper forbi så kan de som ellers ville tatt feil beslutning om forbikjøring etter lang tids irritasjon i kø få kjøre uten å måtte legge seg i motsatt kjørefelt. 

 

Jeg har ringt og meldt inn skilt nummeret på en lokal bil to ganger til politiet da den kjører i 50km/t uansett vær/føre og fartsgrense. Jeg overdriver ikke! Personen kjører i 50km/t og legger seg ALDRI ut for å slippe forbi. Jeg registrerer også at det blir kjørt forbi flere buss stopp og rasteplasser uten at nevnte person svinger ut selv med sikkert 10-15 biler etter seg. Denne personen pendler omtrent samtidig med meg så jeg er ofte i kø bak samme bil. Grunnen til at jeg ringer politiet er at det omtrent hver gang jeg ligger bak oppstår farlige situasjoner fordi folk kjører forbi på de utroligste plasser uten sikt osv. Har flere ganger sett nesten kollisjoner også. Lurer egentlig litt på hvor mange liv denne personen har på samvittigheten for jeg tror h*n pendler mye lenger enn meg. Så mitt poeng når jeg ringer politiet er nettopp dette at når det blir kjørt så sakte i oversiktlige 80 soner hvor man ser langt frem og som er relativt flate/nedoverbakker så bør de ta en prat med vedkommende om å slippe forbi eller slutte å kjøre bil. Første gangen jeg ringte ble jeg fortalt at det er disse som kjører forbi som gjør noe ulovlig, men det hjelper ikke den stakkaren som får en av de som mister besinnelsen i fronten. Det hjelper forsvinnende lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, lafterolf skrev:

Så problemet når bilen bak kjører for nært er at fremste bil ikke slipper forbi?

 

Jeg ordla meg sikkert litt dårlig. Om de ligger der mil etter mil og signaliserer at de vil forbi så må man slippe dem forbi. Jeg sier ikke at det er riktig å ligge slik og det finst bedre måter å vise at man vil forbi på uten tvil. Poenget er bare at man kan være fornuftig å slippe dem forbi i stede for å være den som forårsaker at den personen skaper en farlig situasjon. Ikke alle som ligger slik tar dårlige beslutninger, men om du har en av kamikaze pilotene bak deg og han kjører forbi å fronter med noen så hadde jeg hatt en dårlig smak i munnen når jeg vet at jeg kunne forhindret den ulykken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, radovan skrev:

Kva gjer ein med folk som ligg på bakfangaren din,

Slipp opp gassen et lite trykk på bremsa så lysan kommer på... ikke brems... han oppdager deg plutselig .... han holder god avstand etterpå... 

eller bare la bilen dette i fart til han/HO tar poenget... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det spørs litt hvilken bil du kjører også..? Jeg ser stor forskjell på min og andres atferd i trafikken når jeg kjører Seriebil kontra når jeg kjører menneskebil. Kjører jeg Alfred er det smil eller lettere hoderysting hos mine medtrafikanter, og jeg kjører innom mange bussholdeplasser o.l. for å slippe forbi de der bak. Da jeg hadde Range Roveren (L322) forandret jeg personlighet i trafikken, jeg tok meg selv flere ganger for å være en bølle! Så jeg solgte den. Når jeg kjører Defender er jeg noe midt i mellom...blush Ellers er jo denne loven grei å ha i bakhodet:

"Vegtrafikkloven: § 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, minim skrev:

 

Jeg ordla meg sikkert litt dårlig. Om de ligger der mil etter mil og signaliserer at de vil forbi så må man slippe dem forbi. Jeg sier ikke at det er riktig å ligge slik og det finst bedre måter å vise at man vil forbi på uten tvil. Poenget er bare at man kan være fornuftig å slippe dem forbi i stede for å være den som forårsaker at den personen skaper en farlig situasjon. Ikke alle som ligger slik tar dårlige beslutninger, men om du har en av kamikaze pilotene bak deg og han kjører forbi å fronter med noen så hadde jeg hatt en dårlig smak i munnen når jeg vet at jeg kunne forhindret den ulykken. 

 

Trur ikkje du skjønnar situasjonen heilt, så eg rekapitulerer :)

 

Det er ikkje slik at den som ligg bak signaliserer noko som helst. Mange ville nok heller ikkje oppfatte situasjonen som farleg eller ubehageleg i det heile. Men for meg er det problematisk å ha andre så nær hekken at eg veit dei ikkje har sjanse til å stoppe om eg bremsar. Det må då vere keitete for dei og å ligge slik og køyre som om vi hadde eit slepestag mellom oss.

 

Men når eg slakkar ned, legg meg ut til sida og gjev nokre blink til høgre skjer det likevel ingenting. Første gongen kan det jo hende halehenget ikkje oppfatta kva eg ville. Så eg prøvar igjen på neste oversiktlege strekning. Om det ikkje skjer noko no må eg vurdere om det er noko poeng i det.

Om situasjonen oppfattast farleg nok kan det hende eg stoppar heilt opp og får dusten forbi.

 

Det som er ekstra problematisk er at denne sjåføren kan venne seg til slik oppførsel. Dvs trykk deg opp i bilen framfor og voila er denne borte. Då vil eg heller at slike folk får kjenne litt på irritasjonen sjølve slik at dei kanskje handlar annleis neste gong.

 

Eit anna moment er at det er ikkje alltid det er mogeleg å sleppe nokon forbi. Eg køyrde E6 oppover frå Lillehammer no og der er det eit bra stykke med einfeltsveg utan høve til å sleppe nokon forbi ispedd strekningar med doble felt der ein kan køyre forbi alt ein vil. Men det er fotoboksar overalt der, og det var nesten samanhengande trafikk som gjekk jamnt omtrent på fartsgrensa. 

 

Eg hadde bilar heilt opp i rattata sjølv om det var heilt openbart at det ikkje var mogeleg å køyre forbi. Det hadde heller ikkje vore mykje vits sidan det var bil i bil vidare framover. Men når det vart to felt her og der var det ikkje rift om å kome forbi likevel.

 

Kva gjer ein då?:huh:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i området er det en del som absolutt skal ligge som bil nr to. Tar de igjen en rekke biler, så er det full gass forbi, på de mest uoversiktlige steder, for så å legge seg inn som bil nr to. Der ligger de, gjerne helt oppi støtfangeren, men kommer seg ikke lenger. Opplevd flere ganger når jeg ligger som bil nr to, på vei til å legge meg ut for å kjøre forbi, så kommer en sånn tulling på utsiden og ødelegger forbikjøringsmuligheten min.:angry:

 

Og så har vi noen som kjører forbi 100 meter før fergekaia, mens ferga ennå ligger midtfjords. :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å få vedkommende forbi. Hvordan avhenger av agressiviteten bak. Er det som den varebilen som kom  ut av intet og klistret seg til kroken min i morgen så opplevde han at jeg brått datt 10km/t i snittfart. (Det var ingen forbikjøringsmuligheter som jeg oppfattet som sikre på strekningen vi skulle forsere, så jeg oppfattet klistringen som ren utidighet.)

Han kom seg forbi på neste "nestensikre" strekning og nådde bensinstasjonen hvor han stoppet 20 sekunder før jeg passerte i min bil ...

 

Vanligvis blinker jeg folk forbi på godt oversiktelige steder - eller jeg svinger ut når jeg av ymse årsaker ikke holder/kan holde normal hastighet. Om det er folk som trykker og ikke tar hint har det hendt det har blitt blinket med bremsepedaler eller tåkelys, ja. Men den siste sitter langt inne.

 

Ellers er jeg vel en av dem som trives med å ta det rolig. Jeg ligger ofte 5-10km/t under fartsgrensa sommer som vinter. Men om sommeren forsøker jeg enten å gi litt på når det kommer biler tett på/jeg ser det er mer enn en bil bak eller slippe så fremt det er mulig. En del har det alltid travelt og jeg merker at de etterhvert kjenner bilen. (I mitt område er det ofte folk som kjører eldre volvoer av en eller annen grunn.)

Jeg tenker som så at vi skylder hverandre å kjøre hennsynsfullt, så jeg vil ikke være til hinder for folk - men jeg vil også kjøre min bil i mitt tempo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...