LeneRover Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 Freelander 1 td4. Jeg er ingen mekaniker, men liker å kjøre servicer på mine biler selv, og dette er min første som går på diesel. Glødeplugger. Er dette noe man bytter regelmessig? I så fall, hvor ofte? Eller tar man det ved behov? Og når vet man når det er behov? Til sist; hvordan bytter man disse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 8. juli 2017 Del Skrevet 8. juli 2017 De tas etter behov. Når bilen begynner å bli tungstartet er det enten på tide å bytte batteri, eller glødeplugger. Det merkes gjerne i begynnelsen ved at bilen starter relativt greit, men ikke tenner på alle fire rett etter oppstart i kaldt vær. Siden blir det gjerne bare verre. Hvor ofte de må byttes vil avhenge av om det er motorvarmer på bilen, antall oppstart i kaldt vær, om jupiter sto i værens tegn da pluggene ble montert, og om den rødspettede bjørkesangeren hadde trukket sørover da bilen ble registrert. (Med andre ord, slitasje og litt tilfeldigheter - det er i alle fall min erfaring). Vet ikke hvordan det er å bytte glødeplugger på TD4 på FL1, men på samme motor i FL2 så må halve motoren demonteres før man kommer til pluggene. Forhåpentligvis noe enklere på FL1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 12. juli 2017 Del Skrevet 12. juli 2017 Har begynt med maks 150.000km, enkelt og greit ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 14. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2017 Bilen er på 205.000 km nå, så tror jeg tar en vurdering av evt problem når det oppstår Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 14. juli 2017 Del Skrevet 14. juli 2017 På 7/12/2017 den 23.01, Jan Oskar skrev: Har begynt med maks 150.000km, enkelt og greit ;-) Det var vel omtrent på den kilometerstanden at de orginale glødepluggene til mr Free takket for seg også, så det kan nok være en god tommelfingerregel. Men igjen - det varierer. Hadde en drøyt 10 år gammel BMW 525 diesel som hadde gått nesten 300.000 km. Den startet uten problemer i 20 kalde med orginale glødeplugger og orginalt batteri(!!). Uansett er det ikke noe å bekymre seg over før bilen blir tungstartet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Greit å ta glødeplugger, fjerner du samtidig egr og swirl flaps. Får du nytt liv i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Swirl Flaps? På FL1 td4? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.