Gå til innhold

Glødeplugger


LeneRover

Anbefalte innlegg

Freelander 1 td4. Jeg er ingen mekaniker, men liker å kjøre servicer på mine biler selv, og dette er min første som går på diesel. Glødeplugger. Er dette noe man bytter regelmessig? I så fall, hvor ofte? Eller tar man det ved behov? Og når vet man når det er behov? Til sist; hvordan bytter man disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tas etter behov. Når bilen begynner å bli tungstartet er det enten på tide å bytte batteri, eller glødeplugger. :)

 

Det merkes gjerne i begynnelsen ved at bilen starter relativt greit, men ikke tenner på alle fire rett etter oppstart i kaldt vær. Siden blir det gjerne bare verre. Hvor ofte de må byttes vil avhenge av om det er motorvarmer på bilen, antall oppstart i kaldt vær, om jupiter sto i værens tegn da pluggene ble montert, og om den rødspettede bjørkesangeren hadde trukket sørover da bilen ble registrert. (Med andre ord, slitasje og litt tilfeldigheter - det er i alle fall min erfaring).

 

Vet ikke hvordan det er å bytte glødeplugger på TD4 på FL1, men på samme motor i FL2 så må halve motoren demonteres før man kommer til pluggene. Forhåpentligvis noe enklere på FL1.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/12/2017 den 23.01, Jan Oskar skrev:

Har begynt med maks 150.000km, enkelt og greit ;-) 

 

Det var vel omtrent på den kilometerstanden at de orginale glødepluggene til mr Free takket for seg også, så det kan nok være en god tommelfingerregel. Men igjen - det varierer. Hadde en drøyt 10 år gammel BMW 525 diesel som hadde gått nesten 300.000 km. Den startet uten problemer i 20 kalde med orginale glødeplugger og orginalt batteri(!!). Uansett er det ikke noe å bekymre seg over før bilen blir tungstartet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...