Gå til innhold

Startmotor innslag Td5 lager rabalder


Albert F

Anbefalte innlegg

Jeg må antagelig bytte/fixe innslaget på startmotoren.

 

Startmotoren går rundt, men tannhjulene griper ikke ordentlig inn i hverandre (?) så det blir et fryktelig rabalder.

 

Vil et "solenoid starter motor repair kit" også fixe at tannhjuet slår inn, eller må jeg kjøpe et ekstra kit for dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Bytt starter.

Overhalingskitet hjelper om starteren bare klikker, din slår inn.

 

Ja, men starteren går jo, det er bare drevet som ikke slår helt inn.

Er det ikke en spole som dytter drevet i inngrep??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg får se å få tak i en ny starter.

Må jo ha tingene i orden til Landstreffene i Norge og Danmark.

Jeg gruer meg til å plundre med den utilgjengelige mutteren på oversiden av starteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får du til, Albert. Men ta den øvre fra "baksiden". Ta hånden ovenifra/bakfra, så går den øverste også greit.

 

Enig med Lafter'n, her må det være slitasje på tennene, og ikke kontaktpunktene på innslaget. Kan jo hende den ikke har trukket seg helt ned igjen, og at tennene dermed er blitt lettere barbert. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var starteren ute.

Jeg gruet meg unødvendig, jobben tok  bare10 minutter.

Jeg tok mutteren underfra - forfra, gikk som en drøm.

Jeg fulgte rådene på internettet: 15mm 3/8 pipe, 6" forlenger og skralle.

 

 

starter.jpg

 

Den ytterste skråkanten på tennene er vel slitasje??

Hva tror dere, Lafterolf og Landreas?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett nærmere på dette, og sråkantene er på baksiden av tennene.

Jeg tolker dette slik at skråkantene er for å skyve tannhjulet ut av inngrep dersom motoren starter og går fortere enn starteren.

Ut fra det jeg ser er alt tight og fint og tennene er knapt innkjørt. Tennene har aldri sluret på svinghjuet før igår.

 

Neste trinn blir å se om det er noen uhumskheter i innslaget.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut, så her må det vel være solenoiden i starteren, eller tannkransen på selve svinghjulet. Sistnevnte rart, hvis du aldri har hørt stygge lyder før nylig. :huh: 

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhalt og testet starteren, den virker helt fint, og nå har jeg satt den inn igjen.

Når jeg vrir på startnøkkelen kommer det fortsatt en stygg skurrelyd.

Første forsøk: kun et klikk

Andre forsøk: skurrrrrrelyd. Høres ut som det kommer underfra.

Kan det være et rele eller noe slikt som skurrer?

Jeg synes å huske en slik lyd engang da batteriet var dårlig med lav spenning.

Batteriet nå har normal spenning.

 

Ingen start, inget Landstreff.

Er det noen forslag på hva som lager lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

testet du innslag og starter når du hadde den ute?  Eventuelt så kan du forsøke med startkabel fra pluss på batteriet til pluss på startmotoren (og også til pluss på innslaget).   Husk å sette bilen i fri + håndbrekk ;-) .  Hvis der er et relee så gir det bare strøm til innslaget - så hvis der er lyd i starteren så er stømforsyning frem til innslaget på starteren ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilførselen er ikke nødvendigvis OK selv om starteren prøver, har du dårlig kontakt mellom enten pluss og starter, eller starter og jord, så vil ting jukse så snart motoren kobles inn, og strømmen øker. (spesielt ved dårlig jording, da spenningen over både innslag og motor blir lavere når motoren begynner å trekke strøm)

Det er helt riktig som du sier at selve releet som legger inn motoren er i innslaget, men det ER også et startrele. når jeg ser på tegningene (som heter R102). Dette skal (visstnok) bo bak dekselet du har rett foran girspakene. Men som Atle G over sier så er sannsynligvis releet OK med tanke på at innslaget drar.

 

Et par forslag til måter å angripe dette på:

 

Mål spenningsfall, både mellom gods på starteren og minus på batteriet, og pluss på batteri og pluss på starter når du kinner. Spenningstapet du måler bør være godt under 1 volt.

Mål spenningsfall over solenoiden, i den grad du kommer til...

Plukk ut starteren igjen og prøv den i benk (husk å spenne den fast!).. se at innslaget går helt og og gjør det det skal

 

Mekanisk sett så jo selve drevet fint ut, så noe rart er det her... Skal disse starterne shimmes? (jeg er vant til det på eldre motorer, men ikke såpass nytt som TD5)

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har undersøkt litt mere, og det ser ut som om selve motoren ikke vil gå rundt (altså selve diselmotoren, ikke startmotoren).

Jeg  kan rikke den litt via remskiven, men stopper på et vist punkt.

Har prøvd å dra den fremover i 4 gir, men ser ut  til at den vil heller skli på alle fire hjul, enn å dreie motoren.

Dette høres mer alvorlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, når jeg leser innlegget ditt på ny så høres det ut som om du har relelyd mer enn skraping... er det som om noe skrur seg av og på veldig fort? Det kan tyde på dårlig kontakt. (det er nok strøm til at systemet prøver å legge inn, men når det faktisk legger inn, så detter spenningen såpass at den slipper igjen... så snart den slipper stiger spenningen igjen, og den legger inn på ny.. Da ender du opp med en klakk klakk klakk lyd i rele / solenoid, alternativt BZZZZZZZZZZZD hvis det er et mindre rele, som jobber raskere..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøkt litt igjen, og jeg klarer å rugge på motoren, så det kjennes ut som den stopper mykt på trykket i sylinderen, så den står ihvertfall ikke helt fast.

Da er jeg tilbake på Carmageddons teori om at det er et elektrisk innslag som slår ut og inn.

Batteriet er fulladet (12,6 v), men jeg har ikke sjekket om det er spenningstap i ledninger, kontakter eller jording.

Den trekker i allefall mye strøm når jeg vrir startnøkkelen og ulyden herjer.

Ut å sjekke ledninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny test, ny teori

Jeg jekket opp et hjul, giret i 5. gear, da kan jeg gansk lett tørne motoren  ved å dreie hjulet.

Når jeg da vrir på starteren, drar den rundt motoren i et tiendels sekud før ulyden kommer.

Og det interessante er at etter ulyden står alltid motoren i samme stilling (merke på reimskiven).

Når jeg dreier motoren bort fra dette merket og vrir på starteren, så går den et tiendels sekund og stopper på samme plass.

Dersom jeg vrir på starteren mens reimskiven står på merket, kommer ulyden direkte  uten at motoren tørner litt først.

 

Det tyder vel på at starteren hopper ut fra svinghjueet på samme plass hver gang, og vil ikke dra rundt når svinghjulet står i den posisjonen.(?)

 

Dette peker mot Lafterolf's teori om at starteren mister inngrepet til svinghjulet, og at det skjer på samme plass hver gang.

 

Da må jeg vel ut med starteren igjen? Landstreffet henger i en tynn tråd............

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta et bilde av startkransen på svinghjulet, gjennom hullet der starteren sitter. Høres ut som at det er dårlige tenner på startkransen siden det skjer på samme possisjon hver gang..

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, jermundpr skrev:

Prøv å ta et bilde av startkransen på svinghjulet, gjennom hullet der starteren sitter. Høres ut som at det er dårlige tenner på startkransen siden det skjer på samme possisjon hver gang..

 

OK.

Ut med starter (igjen), frem med kamera.

 

(Ny original starter fra er på veg med ekspressfrakt fra England, men FedEx vet ikke lenger hvor den er eller når den kommer. Den er sist sett et sted i Frankrike)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har satt ny personlig rekord på å ta ut en Td5 starter......

 

Vanskelig å få kameraet til å fokusere akkurat på tennene, men jeg synes de ser fine ut.

Skal sjekke mer av omkretsen på svinghjulet.

 

svinghjul.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...