Gå til innhold

Jaging på turtall. 2,5 DSE P38


Petter72

Anbefalte innlegg

Hei

I går prøvekjørte jeg en Range Rover P38 2,5 Diesel 2000 modell.

Kjørekomforten var herlig, men jeg opplevde litt lett jaging av turtallet rundt 60 km i timen.

Gasspedalen var da i konstant posisjon. Ved gasspådrag, høyere og lavere hastigheter fungerte den tilfredstillende.

 

Noen som har noen erfaringer rundt dette?

 

Hilsen

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei.

 

Ser ut til at min P38 høres noe samme ut som det som var beskrevet her.

 

Ved konstant pådrag, detter plutslig turtallet ned i et halvt sekund for så å ta seg opp igjen. Skjer bare innimellom. Ved akselerasjon fungerer det helt fint. Har ikke noen lamper i dashen.

 

Så da kan jeg spørre dere som er erfarne om hvor man burde begynne feilsøkingen?

 

Petter

Endret av Pettur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 2,5 diesel tidligere med samme problemet. Der var det lekkasje på dyse nr. 4 (den med ledningen på). Så jeg hadde nok begynt feilsøkningen der om jeg var dere. Det enkleste og billigste først. 

 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrur bare av topp dekselet på motoren din. Da har du tilgang til dysene og returslangene der. Så tar du en god lommelykt og lyser ned der dysene er og ser du noe vått der så er det diesel. Ser du etter med motoren i gang kan du da se litt bedre at diesel blir presset ut rundt bunnen av dysene. Da er de jo ikke tette og må erstattes med nye eller andre som har blitt trykktestet og er i orden. KONTROLLER  SAMTIDIG RETURSLANGENE  som går fra dyse til dyse for skader og sprekker da disse også er en kilde til problemet ditt.

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blei enda sykere i dag. Nå er problemet der ca hele tiden under 2000 rpm. Tilgangen blir noen ganger ganske så ustabil og kan finne på å stoppe.

 

Ser ut til at det ikke er slik med kald motor. Da ser den ut til å gå fint.

 

Kikket på dysene.  Og var ganske vått rundt dyse 1. Tørket opp og byttet slangene.

Gikk like ille på tomgang 

 

Forsøkte å koble ut sensoren fra injector 4. Nå går motoren fint på tomgang og ved kjøring(dog noe lite effekt).

 

Vil dette si at det er sensoren på dyse 4 som ikke fungerer?

Eller er det slik at ved å koble ut denne går bilen i en "nødmodus" og det kan like gjerne være noe annet som forårsaker det? 

Og er det farlig å kjøre med denne frakoblet?

 

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å "feilsøke " dette uten koble til et diagnoseapparat å lese ut hva som faktisk skjer, blir som å spille bingo med Tante olga fra Toten: morsomt men ikke spesielt nyttig.


Det KAN være alvorlig og det KAN være en bagatell. Når du fjerner signalet fra dyse 4, så slutter motoren å justere seg, men som du selv har observert, så får du ikke ( alltid ) feilkode.


Forsøk å skaffe hjelp av noen som har diagnoseapparat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva slags diagnoseapparat er det her snakk om? Noe spesialfancy greier. Olga er trivelig men som du sier man kommer ikke så langt.

 

Koblet iallfall til en nanocom i dag. Ser at needle rpm og crank rpm er ca like. Så den ser ut å fungere greit.

 

Tydelig at ting blir verre når motoren har gått litt etter oppstart fra kald motor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror Nanoen kan si endel, om ikke alt. Men jeg kjenner ikke til hva de ulike verdiene skal være. Boost pressure feila hos meg en gang ( slange som hadde brekt av ) og bilen gikk som 5bøtter med møkk. Diagnosen avsløste på 1 sekund at motoren manglet ladetrykk..... 

 

Hva sensorer du bør sjekke, og hva verdiene skal være, må andre svare på. Du kan vel også lese ut hver den forer de ulike sylindrene med, om jeg ikke husker feil... ? Timinga også mener jeg huske, men som sagt, er ikke sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...