Gå til innhold

Diskolys i Discoen - alle varsellampene blinker


jvikjord

Anbefalte innlegg

Tirsdag 20/6 var jeg på vei hjem fra jobb i min Disco 3, 2007-modell, da bilen plutselig satte på samtlige varsellys på dasjbordet, samt at diverse plingelyder kom på (se video, hvis jeg får til å legge inn).

Jeg kjørte til siden og stoppet motoren i håp om at det skulle hjelpe. Det medførte bare at jeg ikke fikk startet bilen igjen :(

Dermed måtte jeg hentes av NAF og fikk bilen levert til nærmeste verksted. For å gjøre en lang historie kort: Onsdag denne uken, var første tidspunkt et verksted med nødvendig kompetanse fikk tid til å se på bilen. De forteller nå at de har hentet ut mengder med rapporter om feilmelding og sendt disse til England for analyse, men at feilen fremstod som merkelig. Fra England kom det i dag ønske om en ny, spesifikk rapport som skulle sendes over, og at de lurte på om de måtte legg inn "ny software" på bilen.

 

Jeg lurer derfor på om noen av oraklene her inne har opplevd noe lignende selv, evt har noen formening om hva som kan være feil?

IMG_7893.MOV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har en dynamo og/eller batteri som har takket for seg.

 

Om strømforsyningen i disse bilene ikke er 100% så skjer det mange merkelige ting. Det er heller ikke noe særlig poeng i å ta diagnose på de før dette er på stell. Få inn et friskt batteri - om bilen starter og alt er ok, så få sjekket lading, hvis ikke kommer du til å få det samme problemet igjen.

 

Eventuelt noe enda enklere - at en batterisko ikke sitter skikkelig. :)

 

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke spilt av video på iphone, så hvis du har noen feilnummer som de nå dykker ned i, samt beskrivelse/bilde av hvilke lamper som lyste og om det i gearvelgerdisplayet står noe annet enn P, så vil det hjelpe ift om andre har opplevd noe lignende. 

Endret av engebo
PS: Trond påpeker det som er enklest/raskest å sjekke, men det burde vel et verksted og england starte med .....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, engebo skrev:

Fikk ikke spilt av video på iphone, så hvis du har noen feilnummer som de nå dykker ned i, samt beskrivelse/bilde av hvilke lamper som lyste og om det i gearvelgerdisplayet står noe annet enn P, så vil det hjelpe ift om andre har opplevd noe lignende. 

 

Gearvelgerdisplayet viser "E", og bilen flasher alle de klassiske meldingene om "Transmission fault" osv osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og starter slår ikke inn, ikke klikk en gang. Da ville jeg sjekket sikring nr 30 i motorrommet. Hvis den har gått, napp av kontakt til kondensator som sitter ved gearvelger på høyre side av gearkassa (under bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, trondshj skrev:

Jeg tipper du har en dynamo og/eller batteri som har takket for seg.

 

Om strømforsyningen i disse bilene ikke er 100% så skjer det mange merkelige ting. Det er heller ikke noe særlig poeng i å ta diagnose på de før dette er på stell. Få inn et friskt batteri - om bilen starter og alt er ok, så få sjekket lading, hvis ikke kommer du til å få det samme problemet igjen.

 

Eventuelt noe enda enklere - at en batterisko ikke sitter skikkelig. :)

 

 

Helt nytt batteri på bilen, men skal få sjekket batterisko og dynamo. Burde det ikke komme et eller annet enklere varsel i forkant for en sånn greie, dersom batteriet ikke får strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, engebo skrev:

Og starter slår ikke inn, ikke klikk en gang. Da ville jeg sjekket sikring nr 30 i motorrommet. Hvis den har gått, napp av kontakt til kondensator som sitter ved gearvelger på høyre side av gearkassa (under bilen).

Helt rett! Ikke tegn til at starter vil slå inn. Skal be verkstedet sjekke det du sier om sikringen og kondensatoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2017 den 20.23, jvikjord skrev:

Helt rett! Ikke tegn til at starter vil slå inn. Skal be verkstedet sjekke det du sier om sikringen og kondensatoren :)

 

Ok...stakk innom verkstedet i morres. Sikring nr 30 var "dessverre" like hel, så det var nok ikke der feilen var :(. Batteriet er helt nytt, polene er sjekket ok, osv.

Verkstedet sier at de i England har sendt dem ny software til bilen, som de skal prøve å legge inn i dag. Jeg krysser fingrene for at det hjelper.
 

Skal rapportere tilbake status her, men kanskje noen har andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nedtur igjen i dag. Verkstedet hadde mottatt styremodulen, men etter installasjon var det fortsatt samme feilmeldingene i bilen. De fikk så tilsendt ny software fra England og la inn denne, uten suksess. De fikk også en eller annen melding om at det ikke var kontakt med instrumentpanelet.

Problemet er bare at de tar ferie nå. Det betyr at jeg sannsynligvis må vente nye 3 uker før det blir gjort særlig mer på bilen min og evt biltur i ferien går åt skogen. Kjenner at det ikke akkurat taler til LRs fordel i familen vår at en feil kan betyr at vi står uten bil i ukesvis... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne annet enn at dette må være enten lading eller "instrument pack"? Nytt batteri betyr ikke at ladingen er frisk, og en defekt generator/alternator/dynamo kan raskt drepe et helt nytt batteri. Få i hvert fall målt ladespenning først.

 

Et verksted med kunnskap nok om D3 burde finne ut av dette raskt og enkelt med måleapparater og diagnoseverktøy, mener jeg. Er det evt. alternative verksteder/elektrodieselverksteder i området, så ville jeg vurdert det.

 

Håper du får det i orden snarest, og får kjørt D3 på bilferie. (Hilsen D3-eier som er på bilferie med lånt Toy#*%. <_<)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en feeling at de bare bytter moduler på mistanken her.. det blir fort dyrt. 

 

Skulle gjerne bidratt med noe mer matnyttig 

 

:rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres påståelig ut, så synes jeg nå fortsatt man skulle dytte et friskt og toppladet batteri i bilen. En D3/D4 har ingen problemer med å drepe et nytt batteri om ladingen ikke er som den skal (eller om batteriet har en produksjonsfeil). Som tidligere nevnt, om man ikke er 100% sikker på at strømforsyningen er ok, så er all feilsøking fånyttes. Når man vet at strømforsyningen er ok, så kan man slette feilkoder, og se hva som eventuelt dukker opp om bilen fortsatt ikke er medgjørlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaa..... Man kan fint måle 12,6v på et batteri, og tro at det er bra, men man må belaste batteriet for å se hvor bra batteriet faktisk er..

Lad opp batteriet til det er fult.. Mål spenningen og skriv det net. koble fra batteriet og vent i 12 Timer og mål igjen uten at batteriet har vært i bruk, så ser du hvor stor selv utladning batteriet har.. er det stort avvik dvs mere en 15%, vil jeg si at batteriet begynner å bli slitent.

 

Nå har jeg ikke sett bilen til tråd starter, men jeg har sendt dem en pm. Uansett.. Lurte på om  det står "Vehicle Fault  System Shutting Down" i radioen? Nødblinken setter i gang, og dørlåsene går "bananas"?

 

Mr.P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, parrafin23 skrev:

Mjaa..... Man kan fint måle 12,6v på et batteri, og tro at det er bra, men man må belaste batteriet for å se hvor bra batteriet faktisk er..

Lad opp batteriet til det er fult.. Mål spenningen og skriv det net. koble fra batteriet og vent i 12 Timer og mål igjen uten at batteriet har vært i bruk, så ser du hvor stor selv utladning batteriet har.. er det stort avvik dvs mere en 15%, vil jeg si at batteriet begynner å bli slitent.

 

Nå har jeg ikke sett bilen til tråd starter, men jeg har sendt dem en pm. Uansett.. Lurte på om  det står "Vehicle Fault  System Shutting Down" i radioen? Nødblinken setter i gang, og dørlåsene går "bananas"?

 

Mr.P

 

 

Mistenker du BCU Mr.P?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/15/2017 den 9.54, parrafin23 skrev:

Mjaa..... Man kan fint måle 12,6v på et batteri, og tro at det er bra, men man må belaste batteriet for å se hvor bra batteriet faktisk er..

Lad opp batteriet til det er fult.. Mål spenningen og skriv det net. koble fra batteriet og vent i 12 Timer og mål igjen uten at batteriet har vært i bruk, så ser du hvor stor selv utladning batteriet har.. er det stort avvik dvs mere en 15%, vil jeg si at batteriet begynner å bli slitent.

 

Nå har jeg ikke sett bilen til tråd starter, men jeg har sendt dem en pm. Uansett.. Lurte på om  det står "Vehicle Fault  System Shutting Down" i radioen? Nødblinken setter i gang, og dørlåsene går "bananas"?

 

Mr.P

 

Hei! Hvis du ser videoen jeg la inn i første post, så ser du feilmeldingene som kom, men det er på instrumentpanelet. Jeg må evt sjekke når verkstedet åpner igjen etter ferien om det kommer noen melding som den du beskriver, på radioen. Jeg har bedt sendt teknikeren link til den posten du henviste meg til, men han var på tur på ferie og får ikke sjekket dette før om noen uker.

 

Så må jeg tydeligvis sjekke om de har testet batteriet og ladingen. De snakket om å bytte ledninger pga irr på kontakter, osv, men jeg vet ikke. Nærmeste LR-verksted er i Trondheim, så jeg har bilen hos et autoelektro-verksted her i Bodø som skal ha peiling på LR. Ferietur med bilen blir det uansett ikke noe av i år, så jeg er usikker på om den overlever høsten i familien vår. Kan ikke være uten bil i ukesvis uten at man engang vet hva som feiler den... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/14/2017 den 20.43, trondshj skrev:

Med fare for å høres påståelig ut, så synes jeg nå fortsatt man skulle dytte et friskt og toppladet batteri i bilen. En D3/D4 har ingen problemer med å drepe et nytt batteri om ladingen ikke er som den skal (eller om batteriet har en produksjonsfeil). Som tidligere nevnt, om man ikke er 100% sikker på at strømforsyningen er ok, så er all feilsøking fånyttes. Når man vet at strømforsyningen er ok, så kan man slette feilkoder, og se hva som eventuelt dukker opp om bilen fortsatt ikke er medgjørlig.

 

Skal verifisere at verkstedet har gjort dette også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...