Gå til innhold

Oljetrykk RRC 3,9 V8


Rikerud

Anbefalte innlegg

Byttet olje på RRC V8en. 

 

Før jeg byttet så tok det sporadisk litt lang tid før oljelampa slukket ved oppstart varm/halvvarm motor. Ved kald motor har den alltid slukket sporenstreks. På varm motor har den også blinket til noen ganger ved lavt turtall (tomgang med gear innkoblet - aldri ved tomgang i fri).

 

Tok meg derfor bryderiet med å ta ut oljetrykksventilen (oil releif valve) - da dette er en kjent problemsak på disse motorene med tilsvarende mine symptomer. Fjæra så fin ut, men selve ventilen satt litt godt fast. Tok litt rugling for å få den ut - men enn man skulle tro var nødvendig... Rengjorde og satte den inn og satte seg fast likt som tidligere. Hvor godt skal den sitte der oppe? Skal den være helt løs og "ramle" ut mer eller mindre av seg selv? Eller skal den siste rimelig godt?

 

Smart som jeg var så tok jeg meg god til fra jeg tok ut det gamle oljefiltret til meg monterte det nye. Ser nå at man skal være kjapp fra fram tar ut gammelt til man setter inn nytt for å unngå luftbobler. Fylte nå i alle fall det nye filteret opp med olje før jeg monterte det.

 

Men saken er at nå lyser oljelampa permanent. Så da er spørsmålet om det er snakk om en trøblete ventil eller bare luft i systemet? 

 

Går det an å "prime" den ved hjelp av drill? Ser det står noe om det på interwebben... Hvordan gjøres i så fall det...?

Eller må jeg fylle den med "petroleum jelly" - er det vanlig vaselin eller hur?

 

Har bestilt et repsett for den ventilen, uten at jeg skjønner det skal hjelpe. Det så veldig hel og pen ut... 

 

Takk for evt gode råd og innspill :)

 

 

 

 

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er filteret? Fikk det i posten i dag og det var ikke orginalt. Hmm..  Har orginalfilter på tur over fra holmen, får sette inn det når det dukker opp. Kommer vel til å ta ut pumpa og se om alt ser ok ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Magnumresponse skrev:

Prime gjør du med aksling som driver tenningsfordeler. Ta ut fordeler og lag noe som passer en hurtig bormaskin i den ene enden og aksling i den andre enden, du merker godt når det tar tak med olje. 

 

Ja, skal se om jeg får laget noe som passer. Sikker det første jeg bør teste. Men som sagt så er jeg skeptisk til den trykkventilen, synes det satt vel godt fast inni der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...