Gå til innhold

Varmt under panser på D2


leiohel

Anbefalte innlegg

Stoppet etter å kjørt et par timer på motorvei i sommer varmen. Skulle en kjapp tur under panseret og fytti dæven det er varmt under der. Er det noe poeng å lage lufte hull noe sted? Motoren holder fin temperatur så jeg tror vifta fungerer greit. Vet ikke om noen måte å sjekke viskosevifta på.

 

Mvh

Leif Ove 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende viskoseviften er moden for utskifting! Jeg byttet min og nå hører jeg den mye oftere. 

Den gamle typen kunne man vel ta en sammenrullet avis borti viften for å se om den lot seg stoppe, evt sjekk om viften er hard å flytte på etter at motor er skrudd av (varm).

 

I teorien skal AC viften gå på hvis motor er veldig varm men kan ikke si jeg har hørt/sett min gå på (og den er ikke rustet fast)

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, lafterolf skrev:

Hører du viften? 

Den er mer eller mindre med rundt hele tiden?

 

Jeg hører min ved oppstart de 2-30 første sekundene og så gjerne ved høyere belastning som ved lange oppoverbakker. Ellers hører jeg den ikke. 

 

Det var Gaute som antydet at min originale var gåen og basert på at jeg hører den nye en del mer så var det nok på tide å bytte den :) 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg hører aldri viften på mine biler.

1. Lafteren har dårlige ører

2. Vifta fungerer ikke.

 

P38 høres ut som en Twin-Otter eller skal jeg heller si C130 på max thrust før avgang, ingen grunn til å betvile at den slår inn og ut iallefall......
D2 er litt mindre høylydt, men hører godt at den slår inn også. Men TD5 produserer jo knapt varme, og da trenger man heller ikke vifta i no særlig grad, sålenge bilen har gjennomstrømning i radiatoren av fartsvinden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

I mitt lange liv har jeg aldri hørt viskositetsdrevet vifte har koblet inn og ut.

 

neivel ?
Hva er vitsen med en viscosekobling da, om den uansett ikke er koblet til ?

hele påenget er at den reagerer på temperatur, og slår seg inn når det blir SKIKKELIG varmt frammi der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme det tok noen år som bilmekaniker før jeg også fikk med meg lyden.

Lettest å høre en ny viskosevifte.

Den er mer kontant på inn og utkoblingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så tror jeg at jeg har hørt min. Da jeg stoppet og tok en titt under panseret, og kjente hvor varmt det var, var jeg under der for å justere innstillingen på trim boksen. Ville ha litt mer krefter så den holdt lock up i lange motbakker med henger på. Når jeg startet opp igjen reagerte jeg på at den hadde litt ny blåselyd. Har vel blitt varm av å stå i ro og ikke fått kjøling i fra fart. Varte bare en liten stund før det var borte.

 

loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke merke på min men er ikke av LR fabrikat. Mistenker at den lager litt mer lyd enn originalen men man burde nok høre den. 

 

Kanskje verdt å sjekke, skader ikke å ha en fungerende vifte :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel viskosevifter var like i innfestningen tidligere.

Lurer på om ikke Volvo 240 passet, men nå snakker vi midten av -80 så mulig feil i minneboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste for litt siden på ett engelsk forum at flere har klaget på det at det er ekstremt varmt i motorrommet på disco 2 td5. 

Mye skyldes tydligvis at det er såpass trangt rundt motoren og lite luft inn. 

Var også skrevet at om man målte tempen på motoren i fremkant og bakkant mot torpedoveggen ville man se at det var vesentlig stor temp forskjell. 

 

Da var det en som hadde en finurlig løsning. 

1: ta av motorplast-dekselet. (Kast det) 

2: legg opp alu rør fra plastdekselet i fangeren som styrer luft opp til radiatoren (kapp hull) og styr dem i underkant av motor og opp ved torpedo får å få luft bak på motoren og rikelig med sirkulasjon. 

 

SELVFØLGELIG lagret jeg ikke den tråden. Og var noe jeg tilfeldig kom over under leting ang wastegate modulator. 

 

Jeg har vurdert å gjøre dette, men blir etter hvert. Men er kanskje ikke så dumt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Vet ikke merke på min men er ikke av LR fabrikat. Mistenker at den lager litt mer lyd enn originalen men man burde nok høre den. 

 

Mente å si at min ikke var original LR del lengre men "pattern part" som jeg lurer på kanskje bråker litt mer enn en original del. Dette er bare basert på at den nye nå høres så mye mer :)

 

Når det gjelder varme under panseret så har vel ikke dette vært noe problem med Td5. Noen mener Td5 ikke går så varm og har vel aldri opplevd at min har gått over normalen selv ved terreng kjøring hvor det blir lite luft over radiatoren. Har merket at den nye viskoseviften slår inn litt oftere så det er nok et godt tegn på at det er verdt å sjekke din hvis den begynner å bli gammel. Kjører selv uten plastdekselet og har også fjernet varmeskjoldet rundt turbo og ikke opplevd noe negativt med det. Mye enklere å se hva som skjer under der :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...