minim Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 (endret) Noen som har erfaring med Enviro safe erstatningsgassen til R134A? Slik jeg forstår det så er det en propan/butyl gass og ikke en vanlig R134A F-gas. Er det noe ræl eller er det bare å kjøre på? Skal på en P38A om det har noen betydning, men spørsmålet var litt generelt til gassen. Tenker jo at det må være noen bakdeler her siden den er relativt billig sammenlignet med hva bileverkstedene skal ha for vanlig R134A gassen. https://www.amazon.com/Case-Enviro-Safe-R134a-Refrigerant-Dye/dp/B008WA7E36 Jeg ser i en diskusjon på et dansk forum at brannfaren nevnes som en negativ ting, men man får inn kanskje 500gram av denne gassen i AC anlegget og man kjører med propananlegg med en diger tank eller en bensinbil med 100liters tank som må være minst like brannfarlig ved en krasj? http://vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=88&t=94676 Endret 1. juli 2017 av minim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alikuwa msimamizi Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Verken propan (LPG), bensin eller diesel sirkulerer i en radiator plassert helt fremst i bilen. Og i motsetning til drivstoffanleggene er ikke AC konstruert for brennbare gasser og sikkerhet .if.m. en kollisjon. Jeg er så skeptisk at jeg ikke ville brukt denne gassen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 1. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2017 (endret) R134 er vel brennbar den også (riktignok ved høyere temp) og skaper ganske helseskadelige gasser ved en faktisk brann. Nå skal det ganske ideelle forhold til før man får en ekslosjon/brann til også. Se bare på Mythbusters episoden hvor de prøver å gjenskape eksplosjonen i 007 Casino Royale og ikke får tanken til å gå i lufta med å skyte på den med ganske heftige saker engang. Og hvor stor eksplosjon blir det egentlig av det lille som er i radiatoren i grillen om det skulle kunne eksplodere? Er ikke uenig med deg, men prøver å se litt på det fra den andre siden også. Tror sjangsen er større for at de 100literne med bensin bak i en tank som punkterer ved påkjørsel bakfra er langt mer brannfarlig enn gass som passer i en deodorant flaske for å være helt ærlig. Kan være konstruert for så mye, men har selv vært ute for lekkasje på bensintanken når jeg fikk en Ford econoline plantet halvveis inn i bilen min bakfra og da har man i teorien en katastrofe waiting to happend siden bensin selvantenner i riktig blanding, men det gikk fint. Sakset fra Wikipedia om R134A: "mixtures with high concentrations of air at elevated pressure and/or temperature can be ignited.[23]Contact of 1,1,1,2-tetrafluoroethane with flames or hot surfaces in excess of 250 °C (482 °F) may cause vapor decomposition and the emission of toxic gases including hydrogen fluoride and carbonyl halides.[" Hydrogenfluorid er svært farlig Endret 1. juli 2017 av minim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg monterte ny condenser og tørker nå på søndag kveld. Mandag morgen fylte opp 1380 gram R134 hos Gran auto, med full AC service syklus. dvs maskinen sjekker at AC anlegget er tett, har på nødvendig sporingsstoff og foreskrevet olje til kompressor. Kostet 3080 nkr, dyrt tja, ikke egentlig - men svært nødvendig å få i orden før sommeren. Håper nå denne condenseren varer en stund Vil vel anbefale at du lar proffene bruke riktig utstyr for akkurat dette. Det er den store gassmengden på RRp38 som trekker prisen noe opp. Har du gass i anlegget fra før, vil de fleste aktører kunne tappe av og lagre gassen for deg mens du skifter kondenser, så får du den tilbake etterpå + nødvendig supplering. Er ikke gøy å komme med noe muffins på anlegget da.... Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Ja gassen er litt dyr. Den koster 4500kr fra AGA for 12kg, men de selger kun til forhåndsgodkjente kunder pga gassen krever sertifisering. Det er ikke så dyrt for et engangstilfelle, men regner med at jeg kommer bort i dette flere ganger så nå har jeg investert i vakumeringsmaskin, manometer, olje, sporstoff, lekkasjestopper og gass. Det kom på 4500kr inkl gass nok til to fyllinger, men det var igrunnen utstyret som var mest kostbart. Jeg opplevde ved AC service i fjor hos "proffene" at gassen lakk ut igjen etter litt over en uke. De hadde da vakumert og ikke funnet lekkasje, fylt på AC gass for svimlende summer. Kom igjen etter ferieturen og ønsket at de om ikke annet tok lekkasje kontroll på goodwill, men fikk da prisanslag på 1800 og noe for lekkasjesøking. Ny fylling var også full pris igjen. Orker ikke å holde på sånn lenger så nå blir DIY service Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det finnes folk som kan AC, og det finnes folk som har vært på sertifiseringskurs. Sistnevnte selger gjerne dekk, skifter frontruter eller tar EU-kontroll på biler, i tillegg til at de har en maskin som ”tar AC-service”. Jeg var innom en sånn, og hadde fungerende AC i en uke etterpå. Funderer på å kjøpe utstyr for fylling selv, er jo ikke store kostnaden egentlig, og utstyret varer forhåpentligvis lenge. Men jeg har ikke lyst til å fylle noe annet enn R134a, og den sliter jeg med å få tak i. Selve gassen er heller ikke så dyr, men den har visst en vanvittig høy miljøavgift. Nesten så det kunne lønt seg å kjøpe maskin for å tømme og regenerere gass, og så tømt noen vrakbiler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Det er den erfaringen jeg også har. I en annen tråd så forklarte egentlig SveinHa det greit og dette er jo ikke fryktelig kompliserte greier. det var det jeg også tenkte. Utstyret for envirosafe er det samme som for r134a så om ikke annet kan jeg bruke r134 gass om denne ikke fungerer. Har lest mye på nett og svært mange har gode erfaringer med å bruke propan basert gass i AC systemet så har egentlig trua på at dette kan fungere greit. Om det ikke fungerer så er det jo bare å tømme systemet igjen og fylle med r134a. Ja den er ikke fryktelig dyr. Det selges flasker på Finn.no innimellom. Har en bekjent som selger gass som sa at de solgte den for 4500kr for 12kg leieflaske. Problemet er bare at det var veldig strengt og aga solgte kun til forhåndsgodkjente kunder. Godt mulig det holder å ta et nettbasert kjørekurs og vipps så er man godkjent, men leieflasker er litt ukurant som privatperson om man bruker lite gass i året. Kunne tenkt meg en eie flaske på 4-5kg egentlig, men det blir nok vanskelig. Man kan importere fra utlandet, men det er veldig i gråsonen så jeg vil ikke risikere å bli tatt for å tjuv importere gass selv om jeg vet at mange har gjort dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Inne på noe spennede her Dere. I lengden blir jo denne gassgreia dyr ja. Jeg har vært uheldig å fått ett par litt dårlige condensere og da nytter det ikke om servicen er perfekt når du står der med hull igjen i en ett år gammel condenser. Vinsjen min bidrar også til at det er ikke 5 min jobb å skifte denne enheten. Håper bare at jeg fikk god kvalitet på condenser denne gangen. Så nå bra solid ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 6. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2017 En liten oppdatering i denne tråden for de som måtte finne den igjen senere. Jeg monterte ny kondensator og tørker inkl. o-ringer og begynte på AC servicen. På med vakumpumpen i noen timer Stengte ventilene mot vakumpumpen, stoppet pumpen og lot den stå slik i en times tid for å se at vakumet holdt seg noe det gjorde. Satte på igjen vakum i mens jeg holdt på med noe annet. Totalt vakumerte den sikkert i 3timer eller noe slikt tenker jeg. Når jeg ikke hadde mer annet å gjøre i garagen så stoppet jeg pumpen og koblet til stop-leak flasken og fyllte alt sammen inn i anlegget. Så startet jeg bilen, AC på full guffe og ladet via lavtrykksporten med litt over to flasker Envirosafe erstatningsmiddel. AC kompressoren startet og jeg kjente at det kom kjøling på Hadde en boks igjen med biltema AC rens også så tok en rens av AC anlegget i bilen når jeg likevel holdt på. Her viser det a t fordamper var på 11.39 grader som er utetemperatur. Når jeg skrudde på AC så droppet den raskt under 4 grader, men gikk igrunnen ikke noe lavere. Får for liten delta T til å få god funksjon på AC anlegget nå tror jeg, men det fungerer jo. Får prøve det i morgen i varmere vær. Et lite skår i gleden var at i et bend så lekker det ørlittegrann ut. Dette må nok byttes om ikke stopleaken tar det. Blir i tilfelle ikke før det har lekt ut så mye at det er tomt igjen siden anlegget må tømmes for å bytte denne. Får håpe det holder seg kaldt i noen uker om ikke annet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Det er ikke nok å kjøre vakuum på anlegg for tetthetskontroll. Må trykkteste også. Ei kobling kan suges tett med vakuum , men lekker når den får trykk i operativ tilstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 7. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2017 3 timer siden, corpusviridans skrev: Det er ikke nok å kjøre vakuum på anlegg for tetthetskontroll. Må trykkteste også. Ei kobling kan suges tett med vakuum , men lekker når den får trykk i operativ tilstand. Sikkert det som skjedde med meg her og sist når jeg haddd en annen på AC service.. Men like greit å trykkteste med Envirosafe med die egentlig siden den kan slippes ut (det er propan ikke r134) og da viser det med farge. Koster 169kr burken så litt over 300 for en fylling av p38. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 14. september 2017 Forfatter Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Gammel tråd vekkes til live igjen. Jeg fikk lagerlyd på AC kompressoren min etter første turen hvor jeg brukte kompressor en del. Jeg håper ikke det er jeg som har gjort noe feil og skal prøve en gang til. Når jeg googler litt rundt så var det visst ikke uvanlig at AC system som hadde stått lenge og fått fuktighet i kompressoren raste kompressor raskt etter man fikk det i gang igjen. Prøver derfor med friskt mot igjen med ny kompressor Når man har et AC system som er tomt for olje, hvordan går man frem ved oljefylling ved bytte av kompressor da? Kan man montere alt sammen og fylle olje etter vakumering eller fyller man det i kompressoren før montering? Jeg stusser også litt på Land rover dokumentasjonen. På 2.5DSE er det oppgitt at AC systemet skal ha 140cm3 olje, men bak på kompressoren min fra Behr/Hella står det "Oil volume: 200+-20ml. Bør jeg her følge rave eller kompressoren sin dokumentasjon? Jeg synst det virker skummelt å fylle mindre enn det kompressor produsenten anbefaler. Edit: Må også legge til at på kompressor står det "PAG 46 og equiv" og i Rave verkstedmanual står det Nippon Denso ND-OIL8. Forskjellen er at PAG46 får man til 100kr for alt som skal til og Nippon som landrover foreskriver koster 1000lappen.. Det er jo kompressoren som skal smøres, hvem vet best LR eller Behr/hella? Endret 14. september 2017 av minim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minim Skrevet 30. september 2017 Forfatter Del Skrevet 30. september 2017 Bumper denne igjen. Noen som vet ang. olje om man skal bruke 140cm3 (140ml) som står i Rave eller 200+-20ml som står stemplet på den nye kompressoren jeg fikk. Har fått tak på olje/og R134A gass så er klar til bytte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.