Gå til innhold

Dolsen

Anbefalte innlegg

du bytter vel ikke lageret i ordets egentlige betydning, men rett og slett hele navet som koster omtrent ikkenoe fra England. 
LR-Direct er vel de kjappeste. Dette er noe ethvert bilverksted klarer å få til, du trenger ikke noe LR verksted, om du får tak i delene. Strengt tatt går det helt fint å fixe det selv også, om man er noenlunde skrukyndig, evt har en venn eller venninde som er det, og kan bistå. Jeg anslår 2-3 timer jobb for en normalt utstyrt GDS-bilmekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, JokerS30 skrev:

du bytter vel ikke lageret i ordets egentlige betydning, men rett og slett hele navet som koster omtrent ikkenoe fra England. 
LR-Direct er vel de kjappeste. Dette er noe ethvert bilverksted klarer å få til, du trenger ikke noe LR verksted, om du får tak i delene. Strengt tatt går det helt fint å fixe det selv også, om man er noenlunde skrukyndig, evt har en venn eller venninde som er det, og kan bistå. Jeg anslår 2-3 timer jobb for en normalt utstyrt GDS-bilmekker.

Ha ikke tid FØR vi skal på ferie og da skal vi gjennom norge-sverge-tyskland-netherlands-polan men kombikamp bak... kjøpte freelanderen igar og henter den imorgen... Ha lust å ta turen i freelander men trenger hjulllager ( eller hele navet ) bytte før vi drar..Vil helst bruke et sted som kan LR da g

jeg vil trenger flere ting gjort etterhvert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror du kan komme deg til Halden, så kan du svinge innom Jensen & Scheele. De fører ikke LR lenger, men har en svenske som er riktig så flink med LR. De skiftet hjullager på vår FL2.

 

Ellers er jo hjullagerbytte på FL2 relativt standard jobb, så jeg vil tro de fleste verksteder kan gjøre det. Mekonomen, Snap Drive, etc etc. Bare å ringe litt rundt og få priser, og høre når de kan ta bilen. Hjelper jo ikke mye med et billig verksted om de ikke har ledig time før om tre uker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAger er tilgjengelig fra de fleste norske leverandører som mekonomen,meca osv, men kostar da skjorta. Det er samme lagerløsning som på endel volvo (S40) og Ford (focus) og trenger derfor samme spesialverktøyet som på disse. Dette er med andre ord kjent materie for de fleste 3-parts verkstedene, så ditt lokale mekonomen verksted burde kunne fått ordnet dette relativt kjapt til standard (blod) pris :D

 

Meca har lager til 1880 - http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=87074&CarReference_ID=11025&CategoryType_ID=1 

 

P.S.

Flott farge på bilen din forresten :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mr Rover 75 skrev:

LAger er tilgjengelig fra de fleste norske leverandører som mekonomen,meca osv, men kostar da skjorta. Det er samme lagerløsning som på endel volvo (S40) og Ford (focus) og trenger derfor samme spesialverktøyet som på disse. Dette er med andre ord kjent materie for de fleste 3-parts verkstedene, så ditt lokale mekonomen verksted burde kunne fått ordnet dette relativt kjapt til standard (blod) pris :D

 

Meca har lager til 1880 - http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=87074&CarReference_ID=11025&CategoryType_ID=1 

 

P.S.

Flott farge på bilen din forresten :)

Ha lager ( kom med bilen ) 

 

takk for info 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/1/2017 den 18.58, trondshj skrev:

Om du tror du kan komme deg til Halden, så kan du svinge innom Jensen & Scheele. De fører ikke LR lenger, men har en svenske som er riktig så flink med LR. De skiftet hjullager på vår FL2.

 

Ellers er jo hjullagerbytte på FL2 relativt standard jobb, så jeg vil tro de fleste verksteder kan gjøre det. Mekonomen, Snap Drive, etc etc. Bare å ringe litt rundt og få priser, og høre når de kan ta bilen. Hjelper jo ikke mye med et billig verksted om de ikke har ledig time før om tre uker. :) 

Finner ingen som ha tid før etter jeg er på ferie ... mulig jeg må ta saab og la freelander være her ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Jøss... Virkelig?

Så om man får bilproblemer i slutten av juni/begynnelsen av juli så blir man billøs til over ferien. :o

 

Milde... Krysser fingrene for at begge bilene våre holder koken til over sommeren.

I sverge er var saab verksted stengt hele juli ... i Norge er det litt bedre men ikke 100% kapasitet .. ser ut som jeg ha fant et sted I drammen som skal ta det på torsdag så freelander blir med på ferie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok ta noen timer ja.

Nå husker jeg ikke hvordan alt henger sammen under der, men det er en del jobb. Må vel plukke av bremser, ta av styrestaget/endeleddet, ta av hub-mutter, trekke ut stikkaksling, og deretter banke front knuckle ned fra fjærbeinet - før man skal presse ut hub assemblyen av front knuckle, presse ny inn tilbake på plass og montere alt sammen igjen. Ser jo at timene kan fly.

 

Regner med at småplukk som bremseskjold og ABS-sensor må av også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre. :)

Man kan gjøre det "enkelt" og bytte hele front knuckle, men da blir deleprisen noe høyere, og jeg mistenker at man bør ta en firehjulskontroll etterpå. Demontering- og monteringsjobben blir uansett den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg bare betale  5,340kr .. selv hubben fikk jeg med bilen ... må bruket tid ned haynes manual og legget litt penger til innkjøp av "tools" så jeg kan fikser lith sjøl ,,   Kommet da å trenger masse hjelp fra dere her inner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering .. fikk tre svare fra engelsk forum og alle sa 1.6 timer er riktig til til hub bytte ... noe her inner som ta jobben ? Betale et pår tusen lappe og noe GLX vin eller øl   ... men ha dårlig tid sa være kjapp .. ta imot tips til et bra sted da fr2'en kommer å trenger noen å passe på den fremover Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 2 timer er i tråd med det jeg og har lest. Husk at du MÅ ha spesialverktøyet for dette lageret, nytter ikke uten. Hele opplegget med lagerkonstruksjonen sammen med spesialverktøyet er at det kan skiftes med få verksted timer. Ta et søk på "gen2 bearing". 

Hovedhensikten med verktøyet er å kunne presse dette inn med krafta plassert på lagerets ytterring med noen splitta spacere bakom flensen. Mye info her : http://pmmonline.co.uk/article/talking-technical-gen2-bearings/

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...