Gå til innhold

Pulserende ujevnt drag


Steff1

Anbefalte innlegg

Vanskelig å beskrive og for meg en nøtt dette. Har i det siste merket at bilen drar i en slags jevn pulserende gange. Lavfrekvent i lav fart og økende pulserende frekvens med økende fart. Merkes kun etter 1-2 minutters kjøring, aldri fra start av. Ingen gynging sideveis. Bilen står i vater og mistenker i grunn ikke luftfjæringinger. Heller ikke feilbalansert hjul for da hadde det vel vært mer assymetrisk gange og symptomer fra ei side? Ingen ulyd, ingen jokkende turtall. Girer fint. Tror heller d ikke har noe med turboen siden det skjer også uten gasspådrag. Akkurat som om noe som skal være rundt en plass i drivverket som er ovalt i stedet, skjønner?? Vanskelig å beskrive. Hvor skal jeg begynne feilsøket? 

Endret av Steff1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Discoverer™ skrev:

Ingen varme bremseskiver etter endt kjøretur?

Funderer på om parkeringsbrems eller bremsekaliper henger.

Tusen takk for tipset! At jeg ikke har sjekket DET. Hø skive bak er glovarm. Piping når jeg bremser men ingen svilukt. 

Skiva er halvår gammel. Løsnet begge boltene til glidepinnene og de beveger seg i allefall, ikke fastrusta eller noe. Bør jeg fjerne kalipen helt og smøre opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Steff1 skrev:

Tusen takk for tipset! At jeg ikke har sjekket DET. Hø skive bak er glovarm. Piping når jeg bremser men ingen svilukt. 

Skiva er halvår gammel. Løsnet begge boltene til glidepinnene og de beveger seg i allefall, ikke fastrusta eller noe. Bør jeg fjerne kalipen helt og smøre opp??

Ikke sikkert det er kaliber, men EPB. Ikke uvanlig at den henger på litt, da får du også varmegang og kan få risting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stemplet i kaliperen som satt fast. Ikke synlig rust der som jeg forventet men smurte opp med diesel og fikk den løsna. Nå henger det ikke lenger etter kjøretur men stemplet går absolutt ikke lett inn. Skal det det? Må bruke stor skruklemme for å få det inn og tar i med all makt.

Endret av Steff1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stempelet skal gli pent tilbake uten mye makt.

Regner med det har rust på stempelets vegger og klyper mot tettingene.

Om det er EPB som lager krøll finner du ut ved å åpne luftenippelen når du presser inn stempelet.

Går det veldig mye lettere inn er det blokkering i hydraulikken et sted.

Går det omtrent like tregt inn er det caliperskift på gang.

Er du i tvil tar du og sammenlikner med motsatt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe! Takk Gaute

Siste spørsmål: Jeg har 350mm bremseskiver bak mot 325mm som er standard på D3. Har alltid hatt det og aner ikke hvorfor. Men er det en annen

kaliper enn standard jeg må ha da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tør jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har plukket på D3 selv.

Men Erik Winther-Sørensen på Lierskogen 32850540 har nok oversikt og de delene du trenger.

Ofte lurt å bytte likt begge sider da delene har gått like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skal høre med han. Ikke lenge siden jeg byttet skiver og klosser bak så de er lite slitt og caliperen på motsatt side fungerer enn så lenge. Men ja, mulig lurt å bytte den også. Er vel bare tidsspørsmål før varmgang der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet må jeg overlate til engbo da han bragte det på banen.

(Og jeg burde lese litt nøyere,med innkoblet hjerne, disse 3 bokstavene på dingzene.)

Jeg leste ABS og tenkte hengende ventil. For den andre har jeg ikke erfaring med.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sammenheng mellom hengende stempel og EPB. EPB har egne sko innvendig i de bakre bremseskivene som beveges av wire (og el.motor). Disse skoene eller en av skoene hender det legger seg litt på. Noe som skaper varmegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...