Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Har en D3 og skal endelig gi den litt tlc, før landstreffet håper jeg.

Har ikke 10 tommeltotter, men det skorter litt på erfaring. Den har nå gått ca 255000 og regreim bytte er ikke dokumentert. Har lest litt om det, og virker som det skal ordne seg. Men, på famousfour, så anbefalte de å bytte oljepumpe i samme slengen. Har bestilt og planlagt å gjøre det, men kjenner litt på nervene. Noen andre som har gjort dette selv på 2,7tdv6? min er 2005 reg.

Erfaring? Tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ganske kurant jobb, og det er gode beskrivelser: http://www.disco3.co.uk/forum/topic53674.html?highlight=timing+belt 

Dette settet er greit å ha; https://www.advancedfactors.co.uk/vse5000a-diesel-engine-settinglocking-kit---land-rover-jaguar-citroen-peugeot-27d-30d---belt-drive-5186-p.asp

Da er du sikret å få justert alt riktig, samt at svinghjulet blir holdt på plass når du skal løsne det som trengs for å bytte oljepumpa, veivakselbolten sitter godt, og en 1meters 3/4 arm med sekskantpipe gjør jobben lettere.

Reima for dieselpumpa på baksiden er trang, og jeg synest den var det mest tungvinte.

 

Pass på å bytte kjøleveske med det samme,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt flywheel locking kit, så ganske likt ut som det på linken.

har i tillegg bestilt verktøy til blant annet pakningen på crankshaft(?) 

kjølevæske og oljer blir tatt i samme slengen :)

høres ut som om det bare er å krysse fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les gjennom hvordan det gjøres og ta det systematisk,

Startmotoren trengs bare å flyttes såpass at du får inn låsepinnen og det er greit å være to slik at det er letter å skyve den inn.

Første gangen kan du gjøre det på en lang dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye flinke folk som kommer med masse gode råd, kjekk lesing. Jeg har dessverre alt for mange tommeltotter og skrur lite selv, så bruker lokalt kjent LR verksted når jeg sitter fast. Tok regreimskifte på 84 mnd sjekk ved et annet lokalt verksted som skulle kunne LR, men ble lurt... Annen historie, men  ettersom de ikke byttet reima til dieselpumpe, så røyk den etter 6 mndr og dermed tur til orntli verksted. De fikset og anbefalte samtidig å skifte vannpumpen. Bilen har tikket og gått veldig villig etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3 er en enkel bil å skru på og det finnes en mengde guider ute på nettet.

Har du tid og sted, så kan du gjøre ganske så mye selv, og da blir du både kjent med bilen og du hvet hva som er gjort. Men ikke glem at du sparer utrolig mye på å gjøre alt basis vedlikeholdet selv.'

For min del er det avslapning å skru selv, siden det er helt forskjellig fra den daglige jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på lite kompetanse, men lærer gjerne. I tillegg ser jeg flere fordeler med å gjøre så mye som mulig selv. Man får en oversikt over bilens tilstand.

Forumet her har blitt mye brukt når det er ting jeg lurer på. Hadde jo en P38 tidligere, som Simenms driver å bygger om.

 

Det som er mitt største problem om dagen, er at jeg ikek har like mye tid til å sette meg inn i tekniske ting, som jeg hadde tid til før.

Jobber bare kveld og natt. Har i tillegg en liten familie som vil ha litt av tiden som er igjen.

Før kunne jeg jo google både på jobb og hjemme, uforstyrret i flere timer. Da er ting lettere og man føler seg tryggere. samtidig ikke noe tidspress mens man holder på :)

 

Men, nå er delene sendt fra England. De skal ankomme gardermoen i dag, vil jeg tro. Og venter på noe verktøy, som jeg ikke er helt sikker på når ankommer. Blandt annet verktøy for å sette den pakningen ( simring?) på crankshaft ( veivaksel?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...