Gå til innhold

Discovery 2 (Nyinkjøp, trenger tips!)


Discozilla

Anbefalte innlegg

Heisann!

Akkurat blitt ny eier av en Discovery 2 99 mod med den vellkjente TD5 motoren.

Har lyst til å bygge den litt opp, hive på noen 35'' dekk og heving o.s.v

Hva annbefales?

Bilen har luftfjæring bak som fungerer.

Trenger innspill! Og om folk har noe offroad relatert til Discovery 2 Skrik ut! :)

11425570_111345152541377_334413903_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

foreslår at du kjører noen enkle google søk, og så spesifiserer hva du egentlig lurer på. Når du nevner " bygge litt opp " Discovery 2 " og "hive på noen 35" dekk " i samme konteksten, så blir jeg litt usikker hva du mener. Av alle offroadbilene jeg har hatt, er vel D2 den som takler MINST dekk originalt, og som krever MEST ombygging for å takle større dekk. Jeg har aldri sett noen D2 på Norske skilter med 35", ja selv 33" er veldig uvanlig. De fleste gir seg rundt 32", som tilsvarer 285/75-16 i 16" tom verdenen. Skal du ha på veldig mye større, må bilen heves ganske mye, det må fjernes litt stål og plast både her og der , og antageligvis må du ha på noen grandiose utbyggere, så du kan flytte dekka UT fra opprinnelig monteringspunkt. Ellers så kan du jo velge strategien der bumpstopperne bygges så store at bilen ikke får ighen flex i det hele tatt, om du bare ønsker store dekk for show, noen gjør det også.

Tenk også over at giringa blir helt tullerusk med så store dekk, det finnes vel muligheter for å gire ned transferkassa, men akslingene sliter du med å finne nedgiringssett til tror jeg. Med manuelt gir kan man jo bare la det være som det er, men med automat blir giringspunktene helt snåle, jeg ville kjapt gått lei iaf.

 

D2 er en skikkelig undervurdert terrengbil, men min påstand er at litt mer moderate dekk passer den langt bedre enn 35"..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

285/75R16 er 32.83", og forskjellen opp til 35" som i 35/12,5/15 er overraskende liten. Målt fysisk størrelse, så er Insa Turbo Special Track 285/75R16 større enn BFG KM 35x12,5x15 og Wrangler Mud Terrain i samme dimensjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, finnarne skrev:

285/75R16 er 32.83", og forskjellen opp til 35" som i 35/12,5/15 er overraskende liten. 

 

 

Forskjellen mellom 35 og 37" er også " overraskende liten ", så da bør kanskje trådstarter gå rett dit med en gang ?

etpar tommer ( snaut ) ekstra er ganske mye når det er dårlig plass til det mindre alternativet også. Selvsagt kan man velge den " USA`nske " måten, heve bilen til den ser ut som den står på stylter. Det blir hverken pent, praktisk eller brukbart til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill ikke større en egentlig 33-35 '' Følger at når man bygger det for stort er ingenting en utfordring lengre.

Er vanvittig glad i den bilen allerede, og lurer også på hvordan oljer folk kjører på Motor,Kasse,Differ og transfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har oljer til alle. Sjekk prosjekt tråden min så har jeg bilder av alle typene på en eller annen side :)

 

2" heving med fjærer foran og avstandsklosser under belgene bak samt litt større dekk er nok den mest praktiske løsningen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joker har mye rett her synes jeg, og ikke minst hva du skal bruke den til, eller, hvorfor skal du heve? For heving kombinert med stor akselvandring gir betydelig større utfordring enn vanlig heving, som gir mindre akselvandring enn originalt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en bil som skiller seg ut, ser tøff ut, kommer seg bra fram, og som jeg kan reise med rundt i verden.

Vil fjerne baksetene og bygge inn skuffer og seng o.s.v

og bygge en skikkelig ekspedisjonsbil.

Vil ha vinsjer forran og bak, og vil ha led lykter rundt hele bilen.

Vil rett og slett rigge den helt ut.

Skal ha Raptor bedliner (rød) lakk på hele bilen så den tåler en del mer også.

Samtidig så lurer jeg på enda en ting. går det ann å få 2005 lyktene til å passe på 99 mod?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt drevsett til diffene for 32 tommer dekk. Vil nok anbefale å dreve om om du skal ha store dekk. D2 blir lat med for store dekk. 

Skal du ha ekspedisjon bil ville jeg nok googlet litt å sett på hva andre har brukt. Moderat tilnærming tror jeg kan være lurt. Ta en titt på YouTube og se hva en standard disco kommer seg frem i. Sentersperre kan være lurt å få montert om din ikke har. Tc tar seg av mye av det andre arbeidet.

 

Lykke til

 

loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder massevis med 265.75x16.

Men å får dette godkjent skrevet in i vognkort, så bør du helst sjarmere hun eller han som skriver ut vognkort ;-)

For jeg tviler på at det er noen kontrollører som kommer til å godkjenne dette med mindre de er blind og ikke

kan lese.

Du må ha papirer på det du ønsker å bygge om/ forandre på bilen, ellers nytter det ikke. Er du flink med Photoshop kanskje ;-)

Hilsen en som har gått gjennom møllen med 3 biler og nå driter jeg i det og har heller 'visningshjul' stående i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet viser jo at det fint går an, noe vanskeligere er det å få det godkjent her hjemme. Nå er det jo slik at det er mange offroad entusiaster som skrur litt xtra på bilene sine før PKK. så det er jo også fint mulig. 

Du ønsker jo noe som fungerer i tillegg til å være tøft, ta en titt på denne linken, med 35" så bør du absolutt endre diffene.

http://www.kamdiffs.com/products-2/diff-ratio/

 

Har din bil automat, så bør du absolutt beholde den, mener jeg. Det er mye behageligere i hverdagen og skal du på virkelige ekspedisjoner så finner du fort ut at automat er greit når du står i bilkø i trange gater i fremmede byer.

 

Lyktene, blir litt usikker på hva du mener. Du tenker vel på lyktene til siste modellene av Disco 2 og ikke 3 ern sine. Det skal være nokså enkelt å tilpasse siste gen disco 2 lykter på din 99 mod.

 

Lykke til.

Det er gøy å bygge ekspedisjonsbil og drømme om turer i fjerne strøk. selv om du enkelte dager er glad om du bare kommer deg til jobb;)

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye differ koster fort mye. En brukt fordelingsboks fra Defender trenger ikke koste mye og gjør mye av samme jobben. Minuset er at hastigheten i lavgir kan bli litt høy med digre hjul.

 

Alternativt kan du importere bil fra Island som er ferdig bygget og bruke penger på avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ekspedisjoner/overlanding som er hovedmålet ditt så er det helt andre ting du egentlig burde prioritere; lav vekt, batteri backup, vanntank, kjøleskap etc. Mange som ikke monterer 1 vinsj en gang pga vekt. Noen teppebiter, spade og slepetau fungerer bedre...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...