Gå til innhold

Kjølevannet renner ut


Odd

Anbefalte innlegg

Hei! Dama var på en kort kjøretur med min 03 modell 1.8 bensin til butikken her om dagen. Når hun parkerte så hun at det rant vann ut under bilen, det viste seg altså å være kjølevannet. Tanken er tom, og fyller jeg på renner det ut igjen (naturlig nok). Bilen står parkert i gata, så har ikke fått sjekka veldig nøye hvor det renner ut hen, men er det noen som kan tenke se muligheter for hva som har skjedd? Hull i radiator, overgang/slange osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpe, kjølevannslange eller toppakning er favorittipsene.  

Vannpumpen sitter i høyre ende av motoren. Radiatorslangen er på venstre side foran motoren. Der er også termostaten, som er montert i slangen. Toppakningslekkasje er vanligst i forkant av motoren, og den den er i tilfelle lett å se når panseret er åpent. 

Ikke start motoren uten at kjølesystemet er fylt og luftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bestiller ny vannpumpe også med det samme jeg er i gang. Er litt avhengig av å få den i gang til uka, må levere leasingbilen neste helg og dama sin bil har også sine problemer. Alt kommer gjerne på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for råd. Skal i gang på torsdag, har vært på ferie frem til nå. Tror det er vannpumpa som er gåen. Har ny registerreim også. Får hjelp av en kompis, men lurer litt på om dette kan være i overkant stor jobb for to amatører. Får gi det et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt. Vannpumpa er ikke så ille å bytte, når reima er av altså.

 

Bytte av registerreim har jeg sett bra forklart på youtube mener jeg. Er greit å være helt sikker på at dette blir rett. Få gjerne noen til å se over før du starter motoren etterpå. Sjekk merkingen, dra rundt for hånd, sjekk merkingen, gjenta til du er sikker + to ganger til. Tips; ta ut pluggene, så blir det lettere å dra rundt.

 

En god muttertrekker er kjekk å ha til å løsne reimhjulet på veiva. Alternativet er å sette den i 5. gir og dra for hånd, mens noen bremser det de klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, WildRover skrev:

Alt er relativt. Vannpumpa er ikke så ille å bytte, når reima er av altså.

 

Bytte av registerreim har jeg sett bra forklart på youtube mener jeg. Er greit å være helt sikker på at dette blir rett. Få gjerne noen til å se over før du starter motoren etterpå. Sjekk merkingen, dra rundt for hånd, sjekk merkingen, gjenta til du er sikker + to ganger til. Tips; ta ut pluggene, så blir det lettere å dra rundt.

 

En god muttertrekker er kjekk å ha til å løsne reimhjulet på veiva. Alternativet er å sette den i 5. gir og dra for hånd, mens noen bremser det de klarer.

Takk! Vi prøver og ser! YouTube og haynes får lede an. Frustrerende å være uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må låne eller kjøpe deg en slik kjile for å stikke inn imellom kamaksel dreva. (Freelander camshaft locking tool).

Jeg kjøpte på ebay, kosta en 100 lapp. Jeg ville også bytta strammer og bolt , men det er nå meg da.

Kurant jobb, hvis ikke gjenger ogslikt er skadet. Lykke til .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp faktisk å bytte vannpumpe, var en ødelagt slange, gikk på 10 minutter å fikse. Vurderer imidlertid å bytte den allikevel snart siden jeg allikevel har delen! Det er forøvrig veldig ålreit å ha en velfungerende bil nok en gang (bank i bordet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...