Odd

Kjølevannet renner ut

14 posts in this topic

Hei! Dama var på en kort kjøretur med min 03 modell 1.8 bensin til butikken her om dagen. Når hun parkerte så hun at det rant vann ut under bilen, det viste seg altså å være kjølevannet. Tanken er tom, og fyller jeg på renner det ut igjen (naturlig nok). Bilen står parkert i gata, så har ikke fått sjekka veldig nøye hvor det renner ut hen, men er det noen som kan tenke se muligheter for hva som har skjedd? Hull i radiator, overgang/slange osv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vannpumpe, kjølevannslange eller toppakning er favorittipsene.  

Vannpumpen sitter i høyre ende av motoren. Radiatorslangen er på venstre side foran motoren. Der er også termostaten, som er montert i slangen. Toppakningslekkasje er vanligst i forkant av motoren, og den den er i tilfelle lett å se når panseret er åpent. 

Ikke start motoren uten at kjølesystemet er fylt og luftet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min var det rustet hull på et rør bak motoren. Rant ut nesten like fort som jeg rakk å fylle.

Edited by WildRover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Ser ut som om det er radiatorslangen som er problemet. Skal bestille en ny og bytte samt lufte og fylle på, så får vi se om det funker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror jeg bestiller ny vannpumpe også med det samme jeg er i gang. Er litt avhengig av å få den i gang til uka, må levere leasingbilen neste helg og dama sin bil har også sine problemer. Alt kommer gjerne på en gang...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Livet har en tendens til å servere ting i klumper. Like ugreit hver gang. :)

 

Håper du får orden på sysakene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bytte vannpumpe, må du av med registerreim. Da ville jeg bytta reim og strammer i samme slengen. Verkstedhandboka annbefaler også ny festebolt til strammer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for råd. Skal i gang på torsdag, har vært på ferie frem til nå. Tror det er vannpumpa som er gåen. Har ny registerreim også. Får hjelp av en kompis, men lurer litt på om dette kan være i overkant stor jobb for to amatører. Får gi det et forsøk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt er relativt. Vannpumpa er ikke så ille å bytte, når reima er av altså.

 

Bytte av registerreim har jeg sett bra forklart på youtube mener jeg. Er greit å være helt sikker på at dette blir rett. Få gjerne noen til å se over før du starter motoren etterpå. Sjekk merkingen, dra rundt for hånd, sjekk merkingen, gjenta til du er sikker + to ganger til. Tips; ta ut pluggene, så blir det lettere å dra rundt.

 

En god muttertrekker er kjekk å ha til å løsne reimhjulet på veiva. Alternativet er å sette den i 5. gir og dra for hånd, mens noen bremser det de klarer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutter siden, WildRover skrev:

Alt er relativt. Vannpumpa er ikke så ille å bytte, når reima er av altså.

 

Bytte av registerreim har jeg sett bra forklart på youtube mener jeg. Er greit å være helt sikker på at dette blir rett. Få gjerne noen til å se over før du starter motoren etterpå. Sjekk merkingen, dra rundt for hånd, sjekk merkingen, gjenta til du er sikker + to ganger til. Tips; ta ut pluggene, så blir det lettere å dra rundt.

 

En god muttertrekker er kjekk å ha til å løsne reimhjulet på veiva. Alternativet er å sette den i 5. gir og dra for hånd, mens noen bremser det de klarer.

Takk! Vi prøver og ser! YouTube og haynes får lede an. Frustrerende å være uten bil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du må låne eller kjøpe deg en slik kjile for å stikke inn imellom kamaksel dreva. (Freelander camshaft locking tool).

Jeg kjøpte på ebay, kosta en 100 lapp. Jeg ville også bytta strammer og bolt , men det er nå meg da.

Kurant jobb, hvis ikke gjenger ogslikt er skadet. Lykke til .:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for påminnelsen, en sånn tenkte jeg også å kjøpe, da jeg holdt på med dette sist. Det går fint uten også, men litt knotete blir det jo å få huka reima riktig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slapp faktisk å bytte vannpumpe, var en ødelagt slange, gikk på 10 minutter å fikse. Vurderer imidlertid å bytte den allikevel snart siden jeg allikevel har delen! Det er forøvrig veldig ålreit å ha en velfungerende bil nok en gang (bank i bordet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now