Gå til innhold

D4, motorolje og DPF


Karemort

Anbefalte innlegg

Ja her om dagen så kom den røde trekanten og melding om nedsatt ytelse........ sukk.

var på vei hjem med take away så det ble bare å parkere og sjekke hva det er senere den kvelden.

Etter et par timer var det å manne seg opp og tusle ut å få dommen..... koblet til Iidtool men inen feilmelding. Startet og trekanten hvar borte. Hmmmm hva er det denne lunefulle Land rover sjelen prøver på nå.

 

Dagen etter kom den på igjen, kjørte tilsiden og koblet til. Da var det for stort differanse trykk over DPF. Fan var det filtere helt tett tenkte jeg. Nullstilte å kjørte hjem.

 

litt googling av feilmeldingen og sjekk av olje som var sist byttet rett før jeg kjøpte den. de hadde brukt sin egen Menkonomen olje som ikke var helt lik den en D4 skal ha, men mer en D3 uten DPF. Obs 3.0L skal ikke ha samme olje som 2.7L

Fagfolk... ja liksom

 

En tur bort på Bilxtra og de hadde tilfeldigvis Castrol Edge 5-30 på tilbud .

Byttet og la opp til en tur for regenerering av DPF. Turen startet med 2.0v på dif trykk over DPF 

og endte opp på 1.1v etter 30 min på 3000rpm oppover E6

så da er ikke alt håp ute for DPFen. 

 

Men kan det ha noe med den feile olja, den gikk ca 6000km med den oljen. Før det var den en Castrol men det står ikke hvilken.

 

Så nå er jeg lykkelig Disco Driver..... igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på syltynn is, men har skjønt såpass at det er olje er som er tilpasse biler med DPF. Det finnes også forskjellige Castrol Edge 5-30. Den vi som har DPF skal ha er merket C1. De øvrige er ikke tilpasset DPF. Dette skulle tyde på at det er et eller annet med oljen som er/ikke er kompatibelt med DPF. Hvis de tidligere har brukt en olje som ikke er laget for DPF er det vel ikke usannsynlig at dette kan klusse til (tette) filteret.

Er ikke mange som har denne Castrol Edge Profesional C1 W5-30 (i alle fall her i traktene) uten å måtte spesialbestille til blodpris, så jeg endte med å bestille denne fra det store utlandet for å få denne til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, pickup skrev:

 

Er vel samme oljen som Castrol, bare billigere :-/

Har samme specs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Nå er det på ny tid for oljeskift og etter å ha benyttet Castrol Edge Profesional C1 W5-30 i alle år så slitere jeg nå med å finne denne eller andre alternativet med C1 klassifisering. Shell sitt produkt som linket til over er en mulighet, men finner ikke denne i butikker eller på nett. Stort sett kommer det opp alle mulige andre oljer enn C1 nåer jeg søker rundt om.

Noen som har tips til utsalgsteder med oljer med rett spec til fornuftig pris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...